در گفت‌وگو با پانا

فاضل میبدی:باید مشخص شود که مراد از نظارت شورای نگهبان بر انتخابات که در قانون اساسی آمده، چیست

رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی کار جالبی در تاریخ شورای نگهبان نبود

تهران (پانا) - عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است بهترین راه برای پایان دادن به مناقشه درباره عملکرد انتخاباتی شورای نگهبان آن است که تعدادی از اعضای شورای نگهبان و کسانی که به عملکرد این شورا انتقاد دارند در یک مناظره تلویزیونی شرکت کنند تا حقایق برای مردم روشن شود.

کد مطلب: ۸۸۷۲۷۴
لینک کوتاه کپی شد
فاضل میبدی:باید مشخص شود که مراد از نظارت شورای نگهبان بر انتخابات که در قانون اساسی آمده، چیست

محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌و‌گو با پانا در مورد انتقادها به شورای نگهبان در مورد نظات استصوابی در حالی که یک سال به انتخابات باقی مانده است،‌ گفت: «تاکنون فیلترینگ شورای نگهبان به عنوان نظارت استصوابی عده‌ای را از حقشان برای شرکت در انتخابات به عنوان نامزد محروم کرده است و اگر آن فضا ادامه پیدا کند به صلاح نظام نیست.»

او ادامه داد: « شورای نگهبان بایددر این روش خود تجدید نظر کند و این طور نباشد که فضا برای یک جریان سیاسی باز باشد و برای جریان سیاسی دیگر عرصه تنگ شود؛ این به نفع نظام نیست و از سوی دیگر، به نظر نمی‌رسد نظارت استصوابی‌ای که اکنون در شورای نگهبان مطرح می‌شود همان نظارت مد نظر قانون اساسی باشد.»

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد اینکه آیا می توان با اصلاح قانون انتخاب بار انتقادات از شورای نگهبان را کم کرد، گفت: «اصلاح قانون انتخابات باید از همین نقطه آغاز و مشخص شود که مراد از نظارت شورای نگهبان بر انتخابات که در قانون اساسی آمده، چیست؟ باید به همان نظارتی که در زمان امام خمینی (ره) اجرا می‌شد بازگردیم و راه برای شرکت در انتخابات برای همگان باز شود مگر کسانی که قانون در مورد آنها صریحاً اظهار نظر می‌کند. باید این موضوع اصلاح شود زیرا اکنون این قانون از مسیر خود خارج شده است.»

رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی کار جالبی در تاریخ شورای نگهبان نبود

او یادآور شد: «اینکه شورای نگهبان برای حضور در انتخابات به عده‌ای از یک گروه سیاسی اجازه ورود در رقابت‌های انتخاباتی را بدهد و به گروه دیگر اجازه ندهد درست نیست. حتی آنان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را هم رد کردند این در حالی است که هیچ استصوابی در این حد نیست که بتواند کسی مانند آقای هاشمی را از حضور در انتخاب ریاست جمهوری منع کند؛ او کسی بود که همیشه در کنار امام خمینی(ره) حضور داشت و مورد استقبال مردم بود. عملکرد شورای نگهبان درباره ایشان کار جالبی در تاریخ انتخاباتی شورای نگهبان نبود و از همین جا مشخص می‌شود که باید تلقی شورای نگهبان از نظارت استصوابی اصلاح شود. البته موارد دیگری در این زمینه وجود دارد که من خیلی وارد آن نمی‌شوم.»

مشکل این است که کسی به مجلس برود که مصالح کشور را به درستی نفهمد، تحلیل نکند،سیاست خارجی را نشناسد، مسائل اقتصادی را درک نکند و شروع کند به سخنرانی‌های تند سیاسی علیه این و آن

فاضل میبدی درباره انتقاد آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، که گفته بود برخی یک سال مانده به انتخابات مجلس با تخریب و انتقادهای سخت وظایف این شورا را زیر سوال می‌برند، گفت: «شورای نگهبان خودش، خودش را تضعیف و طوری عمل می‌کند که انتقادات عده‌ای نسبت به عملکرد آن زیاد می‌شود. اشکالی ندارد اگر چند نفر از شورای نگهبان و چند نفر از کسانی که به عملکرد شورای نگهبان منتقد هستند در یک مناظره تلویزیونی شرکت کنند و مردم هم مناظره آنها را ببیند تا حقیقت روشن شود.»

او ادامه داد: «البته اینکه شورای نگهبان هر کاری کند به آن انتقاد شود، شاید موجب تضعیف این نهاد شود اما اگر یک مناظره تلویزیونی گذاشته شود و دو طرف در این مورد بحث کنند تا حقیقت روشن شود، اقدام خوبی است. اگر حدود و ثغور نظارت استصوابی شورای نگهبان به شکل استدلالی روشن شود مردم در این زمینه قانع می‌شوند و نمی‌توان در این موارد لجبازی کرد.»

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تایید اینکه اگر انتخابات با حضور همه طیف سیاسی برگزار شود، شاهد انتخابات پرشورتری خواهیم بود، گفت: «البته منظور از حضور همه طیف‌های سیاسی، طیف‌های سیاسی‌ای است که در داخل کشور هستند و فعالیت آنها تعریف شده است نه اینکه کسی از خارج کشور بیاید و خود را کاندیدا کند که همیشه در تقابل با نظام بوده است. چنین چیزی را هیچ کس نمی‌گوید بلکه منظور آن است که اگر افراد سیاسی که در داخل کشور فعالیت دارند، عضو احزاب مختلف هستند، از سوی حزبشان برای این کار تعیین شده‌اند و دل‌بسته به نظام و ملتزم به رعایت قانون اساسی هستند، در انتخابات کاندیدا شوند و میدان رقابت باز گذاشته شود انتخابات خوب و پر شوری خواهیم داشت اما اگر خدای ناکرده این مسیر محدود شود و یکجانبه برخورد شود انتخابات خوبی نخواهیم داشت.»

باید منافع ملی را بر منافع خود ترجیح داد

فاضل میبدی در مورد اینکه آیت‌الله جنتی گفته بود با این همه نظارت که از سوی شورای نگهبان صورت می‌گیرد برخی وارد مجلس شده‌اند که حتی یک دور قانون اساسی را نخوانده‌اند، گفت: «در این حد بنده قبول ندارم که نمایندگان یک دوره قانون اساسی را نخوانده باشند؛ این مقداری غلو است. گذشته از آن، اگر کسی قانون اساسی را نخوانده باشد، می‌تواند بخواند. این مشکلی نیست؛ مشکل این است که کسی به مجلس برود که مصالح کشور را به درستی نفهمد، تحلیل نکند، سیاست خارجی را نشناسد، مسائل اقتصادی را درک نکند و شروع کند به سخنرانی‌های تند سیاسی علیه این و آن. معتقدم برخی از نمایندگان که وارد مجلس می‌شوند وظیفه خودشان برای خودشان روشن نیست و دائم در تقابل با دولت و گروه‌های مخالف خودشان هستند که این رفتار غلط است. آنان با سخنرانی‌های تند جامعه و مجلس را ملتهب و متشنج می‌کنند که این از وظایف نمایندگان خارج است و اگر کسی یک دوره قانون اساسی را نخوانده است خب زمانی که وارد مجلس شد می خواند یک کتاب هزار جلدی نیست که نتواند آن را بخواند.»

او یادآور شد: «باید کسانی را به مجلس بفرستیم که منافع ملی را بر منافع خود ترجیح دهند. در برخی موارد کسانی وارد مجلس می‌شوند که منافع خودشان را بر منافع ملی مقدم می‌دانند، منافع ملی را نمی‌شناسند و سعی می‌کنند با زد و بند‌های اقتصادی برای عده‌ای رانت ایجاد کنند. آنان ممکلت را در بستر قانون نمی‌بینند و دائما علیه این و آن شعار می‌دهند چنین رفتاری جایش در مجلس نیست و مشکل اصلی برخی نمایندگان همین موارد است.»

متاسفانه در مملکت ما حزب به شکل واقعی خودش فعال نیست

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در مورد اینکه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفته بود نظارت این شورا حداقلی است و نمی‌تواند برای تایید صلاحیت افراد وارد جزئیات زندگی آنها شود گفت: «وقتی کار انتخابات از طریق احزاب دنبال شود چنین مشکلی پیش نمی‌آید. یکی از کارهای جدی که در تمام کشور پیشرفته صورت می‌گیرد فعال بودن احزاب است و کسانی که در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری یا سایر انتخابات‌ها شرکت می‌کنند ورزیده‌شده در احزاب سیاسی هستند.»

او تصریح کرد: «اما در ما متاسفانه حزب به شکل واقعی خودش فعال نیست و آدم‌ها در احزاب تربیت نشده‌اند بنابراین کسانی در برخی لیست‌ها قرار می‌گیرند که هیچ صلاحیتی ندارند. آنان حتی اگر آدم‌های خوبی هم باشند اما صلاحیت اینکه در مجلس بتوانند مواضع و تصمیم‌های به نفع کشور و مصالح ملی نه به نفع یک گروه سیاسی بگیرند، ندارند که باید برای این موضوع فکری کرد. اگر به صورت کارشناسی مساله احزاب و اخلاقیات را پیگیری و انسان‌های فهمیده از راه‌های مختلف تربیت کنیم، آن وقت اگر حزبی 10 نفر از این افراد را پیدا کرد و در لیست خود قرار داد با فرض اینکه این حزب افراد مد نظر خود را درست تربیت کرده باشد شورای نگهبان نباید آن افراد را رد صلاحیت کند و دوباره آن را فیلتر کند مگر آنکه خلاف قانونی مرتکب شده باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار