سالانه در ایران بین 1000 تا 1200 نفر در اثر غرق شدگی جان خود را از دست می‌دهند

شیراز (پانا) - آمار بالای غرق شدن افراد در آبگیرها و رودخانه‌ها در کشور بیانگر عدم آگاهی از فنون شنا و توجه نکردن به مخاطرات پیش رو است که نیازمند توجه شهروندان است.

کد مطلب: ۱۰۷۶۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد
سالانه در ایران بین 1000 تا 1200 نفر در اثر غرق شدگی جان خود را از دست می‌دهند

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش نشانی شیراز، به گفته رییس سازمان آتش نشانی شیراز تعطیلی مدارس از یک سو و افزایش مسافرت‌های هموطنان و رفتن به مناطق تفریحی از سوی دیگر آمار غرق شدگی در این فصل را به نوعی افزایش می‌دهد، به نحوی که در ایران سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مرگ ناشی از غرق‌شدگی وجود دارد، در حالیکه آمار مرگ ناشی از غرق شدگی در کل دنیا 388 هزار نفر است.

محمد هادی قانع، با اشاره به بارندگی‌های بهار سال جاری در اغلب نقاط کشور از جمله استان فارس گفت: در پی این بارندگی‌ها شاهد پر آب شدن مناطق آبی در آب‌گیرها و رودخانه‌های سطح استان بودیم و افزایش سفر به این مناطق و غرق‌شدگی از جمله مشکلات جدی فصل تابستان به شمار می‌رود.

کرانه‌های آبی،‌ طنین امواج و زیبایی پیوند آسمان و آب،‌ همه‌ ارمغان رودخانه نیست؛ رودخانه و آبگیرها نا آشنایان و همراهان خود را می‌بلعد و هر سال تابستان کراهت این روی آبگیرها را با خبر غرق شدن افرادی که با وجود تمامی هشدارها، به سبب بی‌توجهی در کام آب فرو رفته اند،‌ باز آفرینی می‌شود و فروردین امسال نیز جان باختن دو نفر در رودخانه ممسنی نورآباد به دلیل بی‌احتیاطی وعدم رعایت موارد ایمنی روی داد.

قانع ادامه داد: تعطیلی مدارس از یک سو و افزایش مسافرت‌های هموطنان و رفتن به مناطق تفریحی از سوی دیگر آمار غرق شدگی در این فصل را به نوعی افزایش می‌دهد، به نحوی که در ایران سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مرگ ناشی از غرق‌شدگی وجود دارد.

او تعداد کل برآورد غرق شدگی در دنیا را ۳۸۸ هزار نفر برشمرد و افزود: غرق شدگی، سومین مرگ ناشی از صدمات غیرعمدی بعد از سوانح ترافیکی و سقوط محسوب می شود.

او گفت: غرق شدگی درمیان کودکان یکی از مسائل جدی است که به دلایل تحرک بیش از حد کودکان، کنجکاوی آنها و عدم درک صحیح از مخاطراتی که آنها را تهدید می کند بیش از سایر گروه‌های سنی مشاهده می شود، همچنین عدم مراقبت و نظارت صحیح والدین از فرزندان یکی ازمهمترین عوامل غرق شدگی در میان کودکان است .

او با اشاره به کاهش قابل توجه حوادث مربوط به غرق شدگی در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل گفت: به استناد آمار پزشکی قانونی استان فارس در سه ماهه اول سال 98 تعداد فوتی‌های حادثه غرق شدگی در سطح استان فارس تعداد 47 نفر بوده است که از این تعداد 14 نفر خانم و 33 نفر آقا بوده است، به طوری که از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون تعداد ۲ عملیات مربوط به غرق شدگی به ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی شیراز اعلام شد که از این تعداد متاسفانه ۳ نفر فوت کردند که این آمار باتوجه به سال گذشته روند کاهشی داشته اشت .

رییس سازمان آتش نشانی شیراز از شهروندان و بخصوص جوانان و نوجوانان خواست تا از شنا کردن در مناطق ممنوعه خودداری کرده و اشرافیت کامل به منطقه تفریحی داشته باشند و در صورتی که آشنایی لازم با فنون شنا ندارند از حضور در نقاط عمیق رودخانه‌ها و تالاب‌ها خودداری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار