رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز :

قدرت بیماری زایی کرونا در استان البرز کاهش یافته است

کرج (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه از اوایل اردیبهشت ماه کاملا به سمت کاهش شیوع بیماری کرونا پیش رفتیم و این روند تا به امروز ادامه دارد، از کاهش موارد بستری ، بیماران بد حال و مرگ و میر در خصوص این بیماری در سطح استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
قدرت بیماری زایی کرونا در استان البرز کاهش یافته است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، حسین کریم در خصوص بیماری کرونا و وضعیت کنونی استان گفت: کرونا نشیب و فراز مختلف در کشور داشت،یک بیماری با وحشت بسیار که استرس سنگینی را در سطح کشور ایجاد کرد.

وی افزود: تمام تجربیات مربوط به اطلاعاتی بود که از چین بدست آمده بود و یکی از ویژگی های این ویروس در کنار کشندگی آن، قابلیت سرایت سریع بود و قدرت سرایت به‌قدری سریع بود که اجازه هماهنگی کارها را نمی داد.

کریم ادامه داد: روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. باید تصمیم می گرفتیم و اهم و مهم می کردیم. بحث های مختلفی مطرح بود. بحث اقتصادی فرهنگ و همکاری مردم، بحث شایعات و دیدگاه های نادرست، در کنار همه اینها،توانمندی برای انجام کار استانی مانند البرز که از نظر تخت بیمارستانی بسیار فقیر بوده و وقتی در مقابل چنین چیزی قرار می گیرد نگران بحران تخت است،مشکل بود.

او گفت: به سمتی رفتیم که نقاهتگاه راه اندازی کرده و حتی از مدارس نیز استفاده کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: شعور و درک بالایی از مردم مشاهده کردیم که در کل کشور و حتی استان کم سابقه بود و همکاری و همراهی مردم بسیار خوب بود.

وی ادامه داد: نتیجه این شد حداکثر تخت روز بستری از کرونا در البرز از موارد مثبت، مشکوک و محتمل به 503 نفر رسید و این بالاترین میزانی بود که اتفاق افتاد و اگر این میزان به سمت 2 الی 3 هزار نفر می رفت، مدیریت بسیار مشکل می شد. در بدترین شرایط 20 درصد تخت ها در اشغال بیماران کرونایی بود و میزان مرگ و میر تا امروز حدود 315 نفر بوده و با تمام موارد مشکوک و محتمل به زیر 500 نفر در استان رسید که اکثرا بالای 60 الی 70 سال سن داشتند.

وی تاکید کرد: در کنار همه اینها سه عامل مهم وجود داشت. انسجام مدیریتی استان که خیلی تاثیرگذار بود و همه دستگاه ها پای کار بودند. همکاری دادستانی بینظیر بود. همچنین همراهی مردم و اصناف که به همه توصیه ها عمل می کردند و همین باعث شد ما آن شیب را به نرمی پشت سر بگذاریم.

کریم، عامل دوم را رسانه ها ذکر کرد و گفت: جای قدردانی و تشکر دارد. اگر این بلندگوها به کمک ما نمی آمدند، صدای ما به‌جایی نمی رسید. همچنین پزشکان و کادر درمان که هم از نظر علمی و هم از نظر عملی، خیلی سریع توانستند به کار تسلط پیدا کنند.

او تصریح کرد: ابتدا هیچ شناختی از ویروس نداشتیم. به‌سرعت با تشکیل کارگروه های علمی، همانند یک رزمنده در میدان جنگ با دید باز علمی با قضایا برخورد کردند.

او اضافه کرد: وقتی ترس کادر درمان از بیماری از بین رفت، استرس و وحشت مردم هم کاهش یافت و بیشتر انرژی صرف مدیریت بیماری شد تا استرس بیماری.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه،با این اتفاقات اسفند و فروردین را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: از اواسط فروردین به سوی کندی شیب بیماری پیش رفتیم. البته از قبل هم شیب کند شده بود، ولی از اواسط فروردین تقریبا خط صاف شد و از اوایل اردیبهشت کاملا به سمت کاهش پیش رفتیم که تا امروز ادامه دارد و این کاهش در زمینه های بستری، مریض بدحال و مرگ و میر است.

کریم افزود: البته این کاهش به معنی نبود، عدم انتقال ویروس و مبتلا نشدن مردم نیست، بلکه بدین معناست در حالیکه ویروس در جامعه شیوع دارد، قدرت بیماری زایی آن نسبت به قبل حداقل در استان ما به‌شدت کاهش پیدا کرده است و می توان گفت در حقیقت برای ویروس دو فاز جدا اتفاق افتاده است.

وی افزود: ما در فاز فعال بیماری یابی هستیم و تعداد افراد بدون علامت که در انجام کارهای عادی شان هستند، بسیار بالاست و فاز بیماری زایی که مربوط به بستری شدن، رفتن به آی سی یو و مرگ و میر است که کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: هنوز خیلی چیزها در مورد این ویروس نمی دانیم. در مورد دوباره گیری و جهش ژنتیکی آن چیزی نمی دانیم، ولی خوشبختانه قدرت و وحشیگری اولیه این ویروس برای مردم و بیماری زایی حداقل در استان ما به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز، با اشاره به اینکه فاز انتقال ویروس می تواند برای فصل های آینده نقش محافظ را ایجاد کند،گفت:یعنی فرد مبتلا بدون نشان دادن علائم بیماری در بدن خود ایمنی نشان می دهد، سیستم ایمنی ویروس را دفع و بر علیه آن پادتن آماده می کند. این خبر خوبی است، اما اگر مثل سایر ویروس ها دوباره گیری و جهش ژنتیکی بدی نداشته باشد، همه گیری عام جامعه می تواند منجر به ساخت آنتی بادی عمومی بد علیه ویروس باشد که برای دفعات بعد ویروس را منکوب می کند و اگر این عدد به بالای 60 الی 70 درصد جامعه می‌رسد.

وی اضافه کردد: در حال حاضر عمده نگرانی ما از بابت سالمندان است. به‌ دلیل اینکه اکثر افراد مسن وقتی درگیر این ویروس می شوند به سمت مرگ و میر می روند، بنابراین ضمن توصیه به رعایت اصول بهداشتی به عموم جامعه،توصیه ما به این رده سنی پررنگ تر و چند برابر بیشتر است و باید آنها را از این ویروس در امان نگهداریم.

کریم، حضور و همراهی خیرین را عالی ذکر کرد و گفت: چه در بحث حمایت کادر درمان، چه در بحث حمایت از بیماران و همچنین تامین اقلام بهداشتی و کمک های نقدی، حمایت های بسیاری را شاهد بودیم و جالب اینکه اجازه ندادند هیچ کجا نامی از آنها برده شود.

او اظهار کرد:مدتها بود چنین موج همدلی، محبت، نوع دوستی و انسان دوستی را ندیده بودیم. همه در کنار هم و دست به‌دست هم پای کار بودیم.

وی محل بستری مبتلایان به کرونا را در حال حاضر در مجتمع آموزشی درمانی امام علی و بیمارستان کوثر ذکر کرده و افزود: در آینده نزدیک، ارائه خدمات بستری این بیماران تنها در بیمارستان کوثر انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار