جزئیات برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در زمان شیوع کرونا

تهران (پانا) _ با شیوع ویروس کرونا فعالیت همه بخش‌های جامعه تحت تاثیر قرار گرفت به ویژه اینکه با نزدیک شدن فصل امتحانات دانش‌آموزان، باید محتوای آموزشی در مدارس از سوی معلمان تکمیل می‌شد. با تعطیلی مدارس روش‌های آموزش تغییر کرد و از آن زمان برگزاری امتحانات و ارزشیابی‌های دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به شیوه‌های مختلفی مطرح شد.

کد مطلب: ۱۰۷۶۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در زمان شیوع کرونا

با موافقت ستاد ملی کرونا، مدارس کشور به مدت یک ماه از ۲۷ اردیبهشت بازگشایی شد تا دانش‌آموزان برای رفع اشکال به مدرسه خود مراجعه کنند. وزارت آموزش و پرورش نیز شیوه‌هایی مختلف برگزاری امتحانات به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و غیرحضوری را اعلام و شیوه‌نامه‌های برگزاری امتحانات دانش‌آموزان را به استان‌ها ابلاغ کرد.

دستورالعمل و نحوه برگزاری امتحانات در پایه ابتدایی

ارزشیابی دوره ابتدایی همانند سال‌های گذشته توصیفی است و بنابر اعلام وزارت آموزش و پرورش امسال امتحان هماهنگ پایه ششم برگزار نمی‌شود.

در خصوص دانش‌آموزان کلاس اول باید از ارزیابی دقیق اطمینان حاصل شود که دانش‌آموز تمام حروف الفبا را به‌خوبی فراگرفته و مهارت‌های خواندن و نوشتن در سطح پایه اول را به‌خوبی کسب کرده است، ارزشیابی شفاهی و کتبی این موضوع نیز از سوی معلم مربوط انجام می‌شود و نظارت و تأیید آن با مدیر مدرسه خواهد بود.

چنانچه به هر دلیل دانش‌آموز پایه اول در یادگیری حروف و مهارت‌های مورد نظر خواندن و نوشتن شایستگی لازم را کسب نکرده باشد، باید برنامه مشخصی برای تحقق این امر از سوی معلم ارائه شود.

مدیر مدرسه موظف است برای آن دسته از دانش‌آموزانی که به دلیل عدم دسترسی به فناوری و یا برنامه‌های تلویزیونی و یا به هر دلیل دیگر در یادگیری محتوای درسی باقیمانده از زمان تعطیلی مدارس ضعف دارند، برنامه مشخص جبرانی با محوریت معلم کلاس تعیین کند.

در خصوص نحوه ارزشیابی پایانی و یادگیری دانش‌آموزان به صورت حضوری با غیرحضوری (به‌جز پایه اول) شورای مدرسه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

پایه‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم

بنابر اعلام خسرو ساکی رئیس سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، ارزشیابی پایانی خرداد ماه دانش‌آموزان پایه‌های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم طبق تصمیم شورای مدرسه به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. ارزشیابی این دانش‌آموزان بر اساس شواهد جمع آوری شده از مشارکت دانش‌آموز در فعالیت‌های آموزشی تربیتی داخل و خارج از کلاس درس و مدرسه، ارزشیابی حین آموزش‌های مجازی، ابتکارات و خلاقیت‌ها در موقعیت‌های یادگیری، پژوهش‌های دانش‌آموزی مرتبط با دروس، خلاصه نویسی، نتایج ارزشیابی‌های مستمر و تراکمی نوبت اول و مستمر نوبت دوم و سایر شیوه‌های ارزشیابی صورت می‌گیرد.

با توجه به تأثیر نمرات دروس پایه نهم در فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، تمامی امتحانات پایانی خرداد ماه پایه نهم نیز به صورت حضوری برگزار می‌شود و امسال امتحانات پایه نهم به صورت هماهنگ استانی برگزار نمی‌شود. تمامی مراحل طراحی سوالات، برگزاری امتحانات و تصحیح اوراق در مدرسه انجام خواهد گرفت. برنامه امتحانات پایانی پایه نهم بر اساس نظر شورای مدرسه به گونه‌ای تنظیم می‌شود که ترجیحا از ۶ خرداد شروع و تا ۳۱ خرداد به اتمام برسد و نمرات حداکثر تا پایان هفته اول تیرماه در سامانه ثبت شود.

امتحانات پایه دوازدهم

طبق اعلام علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تمامی امتحانات پایانی خرداد ماه پایه دوازدهم نظری اعم از نهایی و غیرنهایی به صورت حضوری برگزار می‌شود. امتحانات نهایی پایه دوازدهم از ۱۷ خرداد به صورت حضوری برگزار می‌شود و تا ۱۶ تیر ادامه دارد و دانش‌آموزان تا ۱۰ خرداد می‌توانند رفع اشکال کنند.

شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش

بنابر اعلام سیدمصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، تکمیل فرآیند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی، شاخه فنی و حرفه‌ای و استانداردهای مهارتی کاردانش (داخل و خارج هنرستان) از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ مرداد ماه با اولویت پایه دوازدهم با تصویب شورای مدرسه و هماهنگی اداره به صورت تراکمی و با برنامه ریزی و سازمان دهی هنرآموزان به صورت حضوری انجام می‌شود.

همچنین ارزشیابی پایانی خرداد ماه دروس عمومی، شایستگی‌های غیرفنی و پایه فنی هنرستان‌ها به صورت غیر حضوری انجام می‌شود. این ارزشیابی بر اساس شناخت معلمان از میزان فعالیت‌های حضوری و غیر حضوری دانش‌آموزان و استفاده از سایر شیوه‌های ارزشیابی پیش گفته، انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار