در گفت‌وگو با عوامل دبستان پسرانه ۱۵ خرداد تهران در بازگشایی موقت مدارس؛

تعطیلات کرونایی مدارس و مادرانی که نقش معلمی پذیرفتند

تهران (پانا) _ با شیوع اپیدمی و تعطیلی مدارس که آغازی برای آموزش‌های آنلاین بود، بارها از سختی کار معلمان و زحمات آنها سخن رفت و از تلاش‌های این جهادگران آموزشی تقدیر شد؛ اما کمتر کسی از سختی کار مادران دانش‌آموزان حرفی زد که این روزها نقش معلمی نیز به وظایف بی‌شمارشان افزوده شده است.

کد مطلب: ۱۰۷۵۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
تعطیلات کرونایی مدارس و مادرانی که نقش معلمی پذیرفتند

این روزها که درهای مدارس سراسر کشور بعد از چند ماه تعطیلی اجباری به روی دانش‌آموزان باز شده است، فرصتی دست داد تا باحضور در بعضی مراکز آموزشی از نزدیک شاهد اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس در این تجدید دیدار پایان سال تحصیلی باشیم و با معلمان، عوامل مدرسه، دانش‌آموزان و مادران آنها درباره ایام دوری از مدرسه، آموزش‌‌های از راه دور و خاطرات روزهای کرونایی به گفت‌وگو بنشینیم.

دبستان هیات امنایی 15 خرداد منطقه یک تهران یکی از همین مدرسه‌هاست که با تدوین یک برنامه هفتگی، دانش‌آموزان هر پایه تحصیلی را در روز و ساعت مشخص پذیرش می‌کند.

مهدی ولیانی مدیر این آموزشگاه گفت‌وگو با پانا درباره اجرای پروتکل‌های بهداشتی در بدو ورود هر دانش‌آموز به مدرسه گفت: «ما 460 دانش‌آموز داریم که در 13 کلاس مشغول به تحصیل هستند. برای اینکه ازدحام جمعیت اتفاق نیافتد از پیش یک برنامه زمانبندی منتشر کردیم و معلمان هر کلاس طبق این برنامه در مدرسه حضور پیدا می‌کنند.»

وی افزود: «مسئول بهداشت مدرسه به محض ورود هر دانش‌آموز از آنها تب سنجی و سپس بچه‌ها را به سمت دستگاه افشانه ضدعفونی کننده هدایت می‌کند و بعد از آن دستکش و ماسک در اختیارشان می‌گذارد.»

فرزانه کیانی معلم کلاسی پنجم این دبستان که طبق برنامه در مدرسه حاضر شده است درباره مراجعه دانش‌آموزانش به پانا گفت: «امروز یکی از بچه‌های کلاس به اسم امیرعلی با تاکید خودم به مدرسه آمده تا بتوانیم اشکالات درس ریاضی را باهم برطرف کنیم. بعضی از دانش‌آموزان ما به دلیل اینکه به همراه خواهر یا برادر خود از گوشی مشترکی استفاده می‌کنند بیش از سایرین مشکل پیدا دارند.‌»

نقش معلمی مادران در تعطیلات کرونایی

رقیه ساقی معلم دیگر پایه پنجم مدرسه که در حال تمرین با یکی از دانش‌‌آموزان کلاس است درباره نقش والدین دانش‌آموزان خصوصا مادران در آموزش‌های آنلاین بیان کرد: «این روزها خانواده‌ها نقش اصلی را در آموزش بچه‌ها ایفا می‌کنند. معلم به دانش‌آموز جهت می‌دهد ولی مادر است که او را راه می‌برد. نقش مادر این روزها خیلی مهمتر از معلم شده است و مادرها امسال بعد از کرونا بیشتر به زحمت افتاده‌اند و کارشان سخت‌تر از معلم‌ها شده است؛ چون باید یک بار همه درس‌ها را یاد بگیرند و بعد آن را به فرزندشان تعلیم دهند و این کار زمان، صبر و حوصله بالایی را طلب می‌کند. اگر مادرها پیگیر درس و مشق بچه‌ها نباشند بسیاری از بچه‌ها پای درس آنلاین نمی‌نشینند. روز معلم امسال از همه شاگردانم خواستم به مادرانشان تبریک بگویند و از آنها تشکر کنند.»

دردسری به نام گوشی مشترک

وی درباره سختی‌های هماهنگی با دانش‌آموزان کلاس برای درس آنلاین گفت: «گاهی اولیا در روز سرکار هستند و بچه‌ها گوشی ندارند. به همین دلیل بعد از رسیدن والدین درس را شروع می‌کنند و دیروقت به معلم پیام می‌دهند. در واقع این روزها ما معلم‌ها ساعت کار مشخصی نداریم و تمام‌وقت مشغول هستیم.»

حوریه خان‌محمدی کارشناس بهداشت مدرسه 15 خرداد درباره سخت‌گیری‌های بهداشتی در ایام بازگشایی موقت مدرسه گفت: «فضای آموزشی را محدود کردیم و روزی دوبار آن را ضدعفونی می‌کنیم. ملزومات بهداشتی مانند مواد ضدعفونی دست و سطح، دستکش، صابون مایع، ماسک و یک دستگاه ضدعفونی دست برای مدرسه تهیه کردیم.»

تماشای کارتن یا حضور در کلاس آنلاین!

خانم زندیه مادر آیدین دانش‌آموز کلاس دوم که برای رفع اشکال به مدرسه آمده است درباره سختی‌های آموزش در دوره تعطیلی کرونا گفت: «باید آیدین را پای درس آنلاین بنشانم وگرنه بازیگوشی می‌کند و بیشتر مشغول دیدن کارتن یا سایر برنامه‌های تلویزیونی می‌شود. امروز هم آمدیم تا با معلمش درس هدیه‌های آسمانی را تمرین کند، چون به درس‌های حفظ کردنی علاقه‌ای ندارد.»

این مادر ادامه داد: «هر روز ساعت پنج و نیم تا هفت بعدازظهر کنارش می‌نشینم تا در کلاس آنلاین حضور پیدا کند وگرنه مشغول بازی و سرگرمی می‌شود.»

گفتنی است، براساس اعلام ستاد ملی کرونا و وزارت آموزش و پرورش، مدارس برای رفع اشکال باز شده است تا دانش‌آموزان بتوانند با مراجعه به مدرسه با معلمان خود به رفع اشکالات درسی خود بپردازند و برای امتحانات آماده شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار