گپی کوتاه با چند تن از معلمان ؛ بعد از کادر پزشکی، بیشترین فشار از لحاظ کاری بر روی معلمان است

معلمان از خانواده خود می‌گذرند تا در راستای تعالی نظام آموزشی گامی بردارند

شیراز(پانا) - معلمان و فرهنگیان شیراز با اشاره به سختی‌های آموزش آنلاین از تلاش‌‌های خود برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان و نگهداشتن آنان در خانه همراه با تداوم پویش «آموزش تعطیل نیست» و مسائل روزهای کرونایی می‌گویند.

کد مطلب: ۱۰۷۴۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
گپی کوتاه با چند تن از معلمان ؛ بعد از کادر پزشکی، بیشترین فشار از لحاظ کاری بر روی معلمان است

فاطمه اوجی دبیر ریاضی آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز در گفت و گو با پانا با تاکید بر اینکه معلمان در این روزها از خانواده خود می‌گذرند تا در راستای تعالی نظام آموزشی گام بردارند، گفت: در اجتماع برخی از افراد گاهی معتقدند که معلمان بیشترین زمان بیکاری و تعطیلی را نسبت به سایر اقشار جامعه دارند و در جامعه گفت‌و گوهای خود را با این جمله که با آلودگی هوا یا کرونا معلمان نسبت به گذشته بیکارتر می‌شوند آغاز و به مسائل روزمره ختم می‌‌کنند، ولی هیچ‌گاه تا زمانی که مسوولیت آموزش شخصی را برعهده نداشته باشند متوجه دشواری‌ها و سختی‌های این شغل نخواهند شد.

این دبیر ریاضی با بیان اینکه خانه‌نشینی دانش‌آموزان در این ایام حاصل زحمات یک معلم است گفت: کسانی که بر بیکاری معلمان در این ایام تاکید و قصد لطمه به سوادآموزی را دارند بهتر است به نوجوانان و جوانان بنگرند و از خود بپرسند چه کسی تمام مدت همچون مادر یا پدری دلسوز تمام شبانه‌روز خود را صرف رفع ایرادات درسی دانش‌آموزان می‌کند و از خانواده خود می‌گذرد؟

او با اشاره به مشکلات آموزش از طریق مجازی و آموزش آنلاین و نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن شاد توسط معلمان و دانش‌آموزان، گفت: تعداد کمی از اولیاء و دانش‌آموزان مرتبا از زحمات ما معلمان تشکر و قدردانی می‌کنند و برخی از دانش‌آموزان ضعف ساختاری از جمله ضعف اینترنت که موجب عدم دریافت به موقع فیلم‎های ارسالی می‌شود را به پای معلمان می‌گذارند و گاهی قدرناشناسی می‌کنند.

دبیر ریاضی آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز به برخی مخالفت‌های دانش‌آموزان و اولیا آنان اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان و اولیاء آنان گاهی از تدریس آنلاین شکایت می‌کنند و معلمان را مقصر اصلی می‌دانند و معتقدند که در این روش تدریس حجم مطالبی که بر دوش دانش‌آموزان نهاده شده، بسیار افزایش پیدا کرده است و دانش‌آموز توانایی درک صحیح درس را ندارد.

در ادامه لیلا بزرگی، آموزگار پایه پنجم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه‌ دو شیراز به پانا گفت: قضاوت کردن در مورد دیگران امر دشواری است و امروزه دائم شاهد قضاوت معلمان از سوی مردم هستیم، این روزها اگر به دانش‌آموزان نگاه کنیم درک سختی این شغل را، آن هم از راه دور بر دوش معلمان مشاهده می‌کنیم.

او گفت: تلاش معلمان فقط با پرسیدن این سوال که چه کسی دانش‌آموزان را در منزل نگه داشته و در راستای پیشرفت تعالی نظام آموزشی کشور آن هم در شرایطی که وضعیت تحصیلی دانش‎آموزان تحت الشعاع تعطیلی قرار گرفته است گام بر می‌دارد، قابل درک و مشهود است.

بزرگی در پاسخ به این سوال که کاهش فعالیت‌های دبیران و معلمان تا چه حد صحت دارد افزود: در شرایط پر استرس امروزی که هرکس نگران ابتلا به کرونا است، تنها دانش‌آموزان هستند که کلاس‌های درسی خود را از طریق فضای مجازی در خانه دنبال می‌کنند و معلمان که تولید کننده این محتوای درسی هستند، تنها برای خانه نشین کردن دانش‌آموزان و جلوگیری از حضور آنها در مدارس دست به آموزش مجازی زده‌اند.

او ادامه داد: معلمان در هر شرایطی تدریس به دانش‌آموزان را بر اولویت‌های خود؛ از جمله خانواده مقدم می‌دانند و حتی گاهی از خانواده خود می‌گذرند تا به شرایط تحصیل دانش‌آموزان رسیدگی کنند.

این آموزگار که خود پسری کنکوری و یک دختر دانش‌آموز و همسری فرهنگی دارد، وظیفه هر روز خود را تدریس و پرسش و پاسخ سوالات درسی در کنار آرام‌سازی ذهن 36 دانش‌آموز می‌داند و با وجود این همه کمبود و مشکلات، خانه‌ خود را به خانه‌ دوم دانش‌آموزان برای ایجاد فضایی آرام در کنار تدریس مطالب درسی تبدیل کرده است.

او صحبت‌های خود را نقل قولی از اکثر معلمان برمی‌شمرد و می‌گوید: در این ایام به دلیل حجم زیاد کارها در کلاس آنلاین اکثر معلمان از خانواده خود غافل شده‌اند و یا وقت اندکی برای خانواده دارند که این یکی از ضعف‌های آموزش مجازی برای یک معلم است.

او گفت: کمبودهای تدریس آنلاین دروس به دانش‌آموزان گاهی در حدی است که معلمان هر روز آرزوی بازگشایی مدارس را دارند و کمبودهای ساختاری از جمله ضعف اینترنت خسته کننده است؛ اما اکثر همکاران با صبوری به تدریس مشغول هستند تا انشاالله با همکاری آموزش و پرورش و معلمان شاهد رفع این موانع تحصیلی باشیم.

معلمان یکی از افراد تاثیرگذار بر روحیه دانش‌آموزان

این آموزگار افزود: در اسفندماه و پس از ورود کرونا به کشور، معلمان در اکثر نقاط به صورت خودجوش اقدام به تشکیل گروه‌های مجازی و دنبال کردن آموزش دانش‌آموزان کردند و در این شرایط پراسترس یکی از افراد تاثیرگذار بر روحیه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان معلمان بوده و هستند.

بزرگی ادامه داد: معلمان علاوه بر رسیدگی به مشکلات زندگی خود، همانند پدر و مادری دلسوز، علاوه بر تقویت روحیه دانش‌آموزان، پیگیر مسائل آموزشی نیز هستند.

مدت زمان تدریس معلمان از 35 ساعت به 54 ساعت افزایش پیدا کرده است

بزرگی با بیان اینکه مدت زمان تدریس از 35 ساعت به 54 ساعت افزایش پیدا کرده است گفت: با شروع تعطیلی مدارس در اسفند ماه اکثر معلمان بر حسب وظیفه و دغدغه آموزش دانش‌آموزان ابزارهای تدریس آنلاین را با هزینه‌های شخصی تهیه کردند و به طور میانگین روزانه 7 ساعت وقت خود را به تدریس دانش‌آموزان مشغول هستند.

این آموزگار پایه پنجم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه‌ دو شیراز اظهار کرد: در این ایام علاوه بر حجم کار و استرس، نگرانی از ضعیف شدن چشم و گردن درد و بی‌خوابی‌های عصبی از جمله معضلاتی است که این روش تدریس برای معلمان به همراه دارد و نشانگر افزایش سختی این حِرفه، آن هم در این ایام است.

بزرگی ادامه داد: اهمیت سختی کار معلمان در این ایام از کسانی که فرزند محصل دارند پنهان نیست و خانواده‌هایی که فرزند محصل دارند، بیشتر به درک این سختی و استرس از سوی معلم توجه می‌کنند.

او با بیان اینکه اکثر اولیاء‌ِ دانش‌آموزان قدردان زحمات معلمان هستند و در این ایام، سختی کار یک معلم را درک می‌کنند گفت: فشار این روش تدریس یکی از عوامل استرس‌زا برای خانواده‌ها است.

همکاری اولیاء دانش‌آموزان یکی از اهداف پیش‌برنده تدریس آنلاین است

آموزگار پایه پنجم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه‌ دو شیراز نیز همکاری اولیاء دانش‌آموزان را یکی از اهداف پیش‌برنده تدریس آنلاین برشمرد و گفت: حضور به موقع در گروه مدرسه، ارسال به موقع تکلیف از سوی دانش‌آموز و انتقاد به معلمان برای بهبود روش تدریس و گیرایی بهتر از سوی دانش‌آموزان نشانگر همکاری والدین در راستای تحقق اهداف نظام آموزشی و رشد و تعالی یک دانش‌آموز است.

دبیر علوم تجربی آموزش و پرورش ناحیه‌ یک شیراز نیز، در ادامه این گفت‌وگو به پانا گفت: نبود امکانات لازم در دسترس دانش‌آموزان برای بهره گیری از تدریس آنلاین یکی از مشکلاتی است که در اکثر خانواده‌ها به چشم می‌خورد و مایه تاسف است که یک دانش‌آموز به خاطر نبود تلفن هوشمند از کلاس درس جا بماند.

فاطمه مژگان رودکی، اتمام بسته اینترنتی در طول امتحان آنلاین را عاملی نگران کننده برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان برشمرد و گفت: حجم زیاد ارسال محتوای درسی با وجود برنامه‌ریزی‌های معلمان سبب ناتوانی دانش‌آموز در پاسخ گویی و بهره‌گیری از محتوای درسی می‌شود.

کمبود کلاس ضمن خدمت برای معلمان احساس می‌شود

او برگزاری کلاس ضمن خدمت را عاملی موثر در پیشرفت تدریس آنلاین به دانش‌آموزان و راهگشای بسیاری از مشکلات شیوه جدید تدریس برشمرد و گفت: برگزاری کلاس ضمن خدمت در این ایام باعث تدریس بهتر معلم و بهره‌گیری بهتر دانش‌آموز از کلاس درس می‌شود.

او گفت: دانش‌آموزان من در دبیرستان علاءالدین بهشتی شاهد چندین روش تدریس در کلاس‌های آنلاین بودند و من روش‌های مختلف را در کلاس پیش بردم و با توجه به بازخوردهای کلاسی، بهترین روش تدریس را انتخاب کردم تا شاگردانم بیشترین بهره را از این کلاس‌ها ببرند.

رودکی افزود: معلمی که از جان و دل هزینه می‌کند و مایه می‌گذارد و از خانواده خود برای تعالی سواد آموزشی جامعه می‌گذرد منتظر اینترنت رایگان آموزش برای تدریس آنلاین نمی‌ماند و تمام هزینه‌های امر سوادآموزی در تعطیلی مدارس را از جیب خود متقبل می‌شود و دریافت مستلزمات تدریس آنلاین نگرانی برای او ایجاد نمی‌کند.

او با بیان اینکه دانش‌آموزان در بستری فعالیت می‌کنند که مستلزم اینترنت و تلفن هوشمند است، گفت: قیمت بسته‌های اینترنت در این روزها بسیار سرسام‌آور شده است و کمر اقتصادی خانواده را شکسته است.

به گفته‌ او آموزش مجازی با نادیده گرفتن زحمات معلمان توسط دانش‌آموزان و اولیاء آنان گاهی زیر سوال می‌رود و تلاش‌های معلمان نادیده می‌شود.

معلمان با لبخند از کنار حرف مردم عبور می‌کنند

در ادامه سرگروه عربی آموزش و پرورش ناحیه‌ سه شیراز نیز تصریح کرد: دیدگاه والدین نسبت به فعالیت معلمان مثبت است‌ و علت این رضایت‌مندی، مشاهده زحمت یک معلم از سوی اولیا دانش‌آموزان است هرچند که گاهی با اعتراض‌ و کم‌‌لطفی‌هایی از سوی برخی دانش‌آموزان و اولیاء در سطح جامعه مواجه هستیم و حتی گاهی شاهد پیام‌هایی طنزآمیز برای سرگرمی مردم و گمراه کردن افکار عمومی نسبت به معلمان هستیم، اما من و همکارانم با لبخند از کنار این مسائل می‌گذریم و آنها را نشنیده می‌گیریم. چون به کار خود و تاثیر اجتماعی آن ایمان داریم و با عشق و علاقه این کار را انتخاب کرده‌ایم.

فاطمه یونسی، نبود اینترنت دائم، تلفن هوشمند و تنظیم مطالب درسی در قالبی جدید به صورت آنلاین برای دانش‌آموزان و معلمان را از جمله سختی‌ها و موانع پیش روی تدریس آنلاین برشمرد و گفت: با شیوع ویروس کرونا، اکثر دبیران به صورت خودجوش در فضای مجازی شروع به کار کردند و با تشکیل گروه‌های درسی روند تدریس را ادامه دادند که این امر با مشکلات زیادی از جمله دشواری پیدا کردن شماره تماس دانش‌آموزان همراه بود.

آموزش آنلاین خانواده‌ها را نیز درگیر درس خواندن کرد

به گفته او آموزش آنلاین خانواده‌ها را نیز درگیر درس خواندن کرد و سبب شد معلمان شاهد پیگیری مستقیم اولیا نسبت به روند تحصیل دانش‌آموزان باشند.

سرگروه عربی آموزش و پرورش ناحیه‌ سه شیراز خاطرنشان کرد: بعد از کادر پزشکی که در این مدت فداکاری را در عرصه زندگی و جوانمردی به نمایش گذاشته‌اند، بیشترین فشارِ کار از لحاظ روحی و جسمی، به معلمان وارد می‌شود و تمام معلمان این فشار را بخشی از مسئولیت خود می‌دانند و وجدان کاری خود را به خاطر می‌آورند و ادامه می‌دهند.

معاون آموزشی مدرسه دکتر بهشتی 2 ناحیه یک شیراز نیز در ادامه در گفت‌وگو با پانا با تاکید بر اینکه معاونان در طول شبانه‌روز، وقت خود را صرف تعالی نظام آموزشی و دانش‌آموزان می‌کنند، تلاش برای چیدن یک برنامه‌ریزی مناسب به منظور ایجاد آسایش برای دانش‌آموزان و مطالعه بهتر دروس را از جمله فعالیت معاونان در این ایام برشمرد و افزود: خانواده‌های ما معلمان شاهدان عینی مشکلات کاری این روزهای ما هستند و افزایش کار و مسئولیت ما نسبت به قبل را از نزدیک لمس می‌کنند.

لیلا تنوری ادامه داد: برخی از دانش‌آموزان و اولیاء آنان قدر زحمات و تلاش‌های ما را می‌دانند و برخی هم بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود با در دست گرفتن ذره‌بین بدبینی به دنبال یافتن ضعف در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، تدریس‌ها و آزمون‌ها هستند و دائم در حال اعمال سلیقه‌های شخصی خود در برنامه‌ریزی‌های درسی و زیر سوال بردن آن هستند.

تنوری افزود: در زمان بازگشایی مدارس ساعات خاصی را در مدرسه و در منزل به فعالیت آموزشی می پرداختیم و نسبت به اخلاق هر دانش‌آموز با او رفتار می‌کردیم و سعی بر رفتاری متناسب با سطح علمی و ظرفیت یادگیری دانش آموز داشتیم، اما این روزها مدام ذهن ما درگیر است که آیا تدابیر اتخاذ شده در زمینه آموزش، پاسخگوی نیازهای آموزشی کل دانش‌آموزان است؟ آیا هم اکنون که ما نظارت مستقیم بر یادگیری آنان نداریم دچار مشکل نمی‌شوند؟ آیا متناسب با این مدت زمان طولانی که ما در منزل به دنبال جستجوی راهکارهای مختلف برای ایجاد تسهیل و تفهیم بهتر دروس هستیم تدریس برای یادگیری درس کفایت می‌کند؟

او با بیان اینکه درگیری‌های کاری و مشغله ذهنی معاونان و معلمان، نسبت به قبل مضاعف شده است افزود: اگر مردم، معاونان و معلمان را در این روزها که کار آنها دو برابر شده است مشاهده کنند، درمی‌یابند که صحبت‌های برخی از مردم در خصوص استراحت معلمان بدون هیچ فعالیتی، صحت ندارد و به مشکلات این روزهای یک معاون که در کمک به انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، ایجاد آمادگی برای شرکت دانش‌آموزان در آزمون‌های نمونه دولتی و تیزهوشان خلاصه می‌شود برمی‌خورند.

برخی می‌گویند صبح و برخی ظهر

این معاون آموزشی با بیان اینکه دانش‌آموزان و اولیاء آنان نسبت به علایق خود ساعات برگزاری کلاس‌ها را درخواست می‎کنند گفت: برخی از دانش‌آموزان برگزاری کلاس در صبح زود را باعث یادگیری بهتر دروس می‌دانند و معتقدند دانش‌آموز مثل روزهای عادی از صبح در کلاس‌ها حاضر باشد تا به تنبلی عادت نکند و برخی برگزاری کلاس در نیمه روز را سبب یادگیری بهتر دروس می‌دانند و معتقدند که معاونان باید حال و هوای پراسترس این روزها و تغییر ساعات خواب و بیداری ما دانش‌آموزان را درک کنند و آموزش‌ها را از نیمه روز آغاز کنند.

تنوری، با اشاره به اینکه نظرات دانش‌آموزان در خصوص حجم آموزش مجازی متفاوت است، گفت: برخی از دانش‌آموزان خواستار کاهش محتوای ارسالی معلمان به دانش‌آموزان هستند و حجم دروس و سوالات را زیاد می‌دانند و معتقدند که استفاده از تلفن همراه یا لپ تاب علاوه بر ذهن دانش آموز چشمانش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و او را فوق العاده خسته می‌کند؛ برخی نیز بر این باورند که فعالیت‌های آموزشی نسبت به تحصیل دانش‌آموزان در مدارس بسیار محدود شده است.

او با بیان اینکه تدریس در فضای مجازی، مشکلات زیادی را به دنبال دارد با اشاره به اینکه دبیران دروس عملی همچون هنر و کار و فناوری از تهیه وسایل مورد نیاز این دروس توسط دانش‌آموزان معذور هستند گفت: معلمان از خروج دانش‌آموزان از خانه در راستای تهیه وسایل مورد نیاز بسیار نگران‌ هستند و به همین دلیل از این امر خودداری می‌کنند و تلاششان این است که از دانش‌آموزان، تهیه وسیله‌ای ساده که امکان دسترسی به ملزومات ساخت آن را در خانه دارند، درخواست کنند.

نگرانی معلمان در خصوص برگزاری امتحانی سالم، یکی از معضلات آموزش آنلاین

تنوری، کند بودن سرعت اینترنت را یکی دیگر از مشکلات آموزش آنلاین عنوان کرد و افزود: هر دبیر به دنبال جستجوی کارآمدترین نرم‌افزار برای ارائه درس خود به بهترین شیوه است و چگونگی اخذ آزمون در کمال سلامت و امنیت نیز موضوعی است که ذهن دبیران را درگیر می‌کند.

او گفت: قطعا معلمان، تدریس به دانش‌آموزان را در هر شرایطی جزو مسئولیت‌های خود برای رشد و نمو دانش‌آموزان می‌دانند و والدین و دانش‌آموزان نیز به زحمات معلمان در راستای تعالی نظام آموزشی در دانش‌آموزان آگاه هستند؛ هدف یک معلم تربیت دانش‌آموزانی نمونه برای سرافرازی کشور و خود فرد است تا بتوانند مسیر اهداف خود را سپری کنند.

خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار