جزییات روند بازگشایی مدارس استان فارس

شیراز(پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش فارس از بازگشایی مدارس به مدت یک ماه به منظور بهره گیری همه دانش آموزان از آموزش با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
جزییات روند بازگشایی مدارس استان فارس

به گزارش اداره کل آموزش و پرورش فارس، فرهاد اسماعیلی افزود: تصمیم گیری در خصوص فعالیت مدارس دراین یک ماه در هر مدرسه به عهده شورای مدرسه است.

او گفت: کادر آموزشی در مدارس حضور دارند، اما برای حضور دانش آموزان اجبار و الزامی نیست و مدارس در راستای رفع اشکالات و پرسش‌های درسی آغاز به فعالیت می کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها برای آماده‌سازی مدارس قبل از بازگشایی ادامه داد: فرمانداران، بخشداران، هلال احمر و شبکه های بهداشت و سپاه برای اجرای استانداردها در بازگشایی مدارس وارد عمل شدند.

اسماعیلی افزود: همچنین در این ایام به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی ایاب و ذهاب دانش آموزان به عهده والدین است.

او با بیان اینکه مدارس استثنایی و شبانه روزی که بیتوته دارند بازگشایی نخواهند شد گفت: برای امتحانات حضوری در پایه نهم و دوازدهم، دانش آموزان اجازه مهمان شدن در دبیرستان‌های نزدیک محل سکونت را دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس به آموزش‌های خودجوش و خلاقانه ارائه شده توسط معلمان به صورت مجازی در پی تعطیلی مدارس اشاره کرد و ادامه داد: در حادثه همه‌گیری ویروس کرونا، جایگاه اجتماعی و علمی معلمین بیشتر نمایان شد و شاهد بودیم که چگونه معلمان عزیز با تعطیلی مدارس، بدون اینکه ملزم شوند و از آنها خواسته شده باشد ،خودشان با استفاده از هر امکاناتی که داشتند تلاش کردند تا تدریس متوقف نشود و دانش آموزان از تحصیل عقب نمانند.

اسماعیلی اضافه کرد: معلمی که باید 6 یا 8 ساعت در مدرسه تدریس می کرد در ایام کرونا ویروس به صورت تمام وقت و از صبح تا شب به ارائه آموزش مجازی پرداخته است.

او افزود: همچنین معلمانی هستند که در سخت ترین شرایط در نقاط کور اینترنتی در بحران کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری آموزش را ادامه می دهند و از هر کمکی برای تدریس به دانش آموزان دریغ نمی‌کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس به شبکه آموزشی دانش آموزان یا همان سامانه شاد که شبکه ای بومی و محلی است اشاره کرد و گفت: این شبکه صرفا" برای مسئله بحران کرونا طراحی نشده، بلکه بستری است برای ارائه فعالیتهای آموزشی و پرورشی که حتی در زمان بازگشایی مدارس هم به عنوان ابزاری برای استفاده معلم در امور آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسماعیلی با اشاره به کمبود زیرساخت ها و بروز مشکلاتی در زمینه برگزاری کلاس درس به صورت مجازی در همه استان، گفت: بر اساس بررسی های کارشناسی در این زمینه، 830 نقطه استان از اینترنت بی بهره اند، 500 نقطه در استان دسترسی به آنتن تلویزیون ندارند و 200 نقطه نیز رادیو ندارند.

فرهاد اسماعیلی در خصوص برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی نیز گفت: در برگزاری امتحانات مهمترین اولویت ما سلامتی دانش آموزان است و بر همین اساس برگزاری آزمون به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی تنها در پایه نهم و دوازدهم خواهد بود.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: همچنین امتحانات متقاضیان تغییر رشته، داوطلبان آزاد، بزرگسالان و از راه دور نیز به صورت حضوری برگزار می شود.

اسماعیلی با اشاره به افزایش 25 درصدی حوزه های برگزاری امتحانات حضوری برای پایه نهم و دوازدهم گفت: طراحی سوالات امتحانات پایه دوازدهم به صورت نهایی و سراسری است، اما پایه نهم به صورت مدرسه ای است.

او با اظهار اینکه امتحانات پایه دوازدهم از 17 خردادماه آغاز می شود گفت: در امتحانات نهایی فقط پاسخگویی به 80 درصد از محتوای کتاب که تا اسفند ماه به صورت حضوری تدریس شده ملاک ارزیابی است و پاسخگویی به سوالاتی که از 20 درصد بقیه محتوای کتاب که به صورت مجازی تدریس شده اختیاری و کمکی است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: اعلام نمرات دانش آموزان در پایه هایی غیر از پایه نهم و دوازدهم نیز بستگی به نظر معلمان دارد که با لحاظ کردن شرایط دانش آموزان و نحوه بهره گیری آنها از آموزش های مجازی لحاظ می‌شود.

اسماعیلی افزود: در خصوص بازگشایی مدارس در مهرماه 99 منتظر اعلام وزارت و ستاد ملی کرونا هستیم که هنوز بخشنامه ای در این زمینه دریافت نکرده ایم.

او در رابطه با تدریس درس زبان تصریح کرد: در آموزش درس زبان کمتر نگرانی داریم، چرا که محتواهای غیر حضوری، مجازی و دیجیتال زیادی در این زمینه ارائه شده است، بر این اساس والدین نگران نباشند این درس هم مثل سایر دروس است و انشاء الله در سال تحصیلی آینده حتما با تلاش و کوششی که انجام می پذیرد جبران خواهد شد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در رابطه با وضعیت شهریه مدارس غیر دولتی گفت: مدارس غیر دولتی یک سامانه دارند که شهریه ها با توجه به نوع و درجه مدرسه غیر دولتی عدد و رقم آن کاملا مشخص است و طبق قانون اولیاء هنگام ثبت نام باید با توافق مدرسه این مبلغ را پرداخت نمایند. البته ممکن است به صورت قسطی هم توافق نمایند با توجه به اینکه در حال حاضر پیش ثبت نام انجام می شود. اگر اولیاء مایل نبودند وجه پرداختی آنان برگردانده می شود و تمام اینها در قانون تعریف شده است.

اسماعیلی همچنین در خصوص وضعیت شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی جاری افزود: چون تعطیلی مدارس بعد از دی‌ماه بوده است، بنابراین والدین باید شهریه مصوب مدارس غیر دولتی را به طور کامل پرداخت نمایند و مدرسه نیز موظف است حقوق معلمان را بطور کامل پرداخت نماید. اما در بحث شهریه فوق برنامه ها از جمله برنامه های ورزشی و اردویی که جدای از شهریه ثبت نام مدارس غیر دولتی است، با توجه به اینکه دانش آموزان بعد از کرونا خدماتی در این زمینه نگرفته اند مدرسه موظف است این مبالغ را محاسبه کرده و بابت خدمات ارائه نشده مابقی را به خانواده ها برگرداند.

او در رابطه با هزینه سرویس مدارس نیز اظهار کرد: سرویس‌ها تا روز 2 اسفند 65 درصد کارشان را انجام داده اند و 35 درصد باقی مانده است که این مسئله در کارگروه ماده 18 که با حضور نماینده اولیاء دانش آموزان مطرح و مقرر شد قسط سوم پرداخت نشود. همچنین با توجه به اینکه در شرایط فعلی لازم است کمک و یاری به یکدیگر برسانیم، نمایندگان اولیاء دانش آموزان پذیرفتند که نیمی از این 35 درصد انجام نشده را پرداخت نمایند و مابقی مبالغ پرداخت شده نیز به خانواده‌ها برگردانده شود.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در خصوص حضور معلمان غیر بومی در مدارس نیز گفت: در موارد خاص مدیران مدارس یا ادارات اختیار دارند با محوریت حفظ سلامت افراد تصمیم‌گیری نمایند و این امر اصل قضیه و اولویت کار است. بنابراین هنگامی که معلمی باید از یک منطقه قرمز به منطقه سفید یا از منطقه سفید به منطقه قرمز مراجعه نماید و این جابجایی ممکن است موجب انتقال بیماری شود تصمیم‌گیری بر عهده مدیر مدرسه یا مدیر منطقه گذارده شده است، البته مواردی داشته‌ایم که با معلمان بومی رفع اشکال شده و این قبیل معلمان نیازمند مراجعه نشده اند.

اسماعیلی در رابطه با برگزاری آزمون استعدادهای درخشان نیز گفت: این آزمون در تاریخ مشخص شده در همان قالب و به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار