مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمانشاه:

پیگیر نظام‌مند کردن جذب نیروهای "روابط عمومی" استان هستیم

کرمانشاه (پانا) - مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه از پیگیری برای نظام‌مند کردن جذب نیروهای روابط عمومی‌ در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۷۳۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
پیگیر نظام‌مند کردن جذب نیروهای "روابط عمومی" استان هستیم

به گزارش اداره استانداری کرمانشاه، وحید خسروی به مناسبت روز ملی "روابط عمومی و ارتباطات" (27 اردیبهشت) از روابط عمومی به عنوان یک فعالیت مدیریتی جهت برقراری ارتباط موثر میان یک سازمان و مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی آن عنوان کرد و افزود: در حقیقت روابط عمومی پل ارتباطی موثر میان مردم و سازمان یا دستگاه اجرایی محسوب می‌شود.

وی به جایگاه با اهمیت روابط عمومی اشاره کرد و افزود: روابط عمومی‌ها نقش موثری در تحقق اهداف هر سازمان دارند و به نوعی ضمانت اجرایی موفقیت هر سازمانی محسوب می‌شوند.

خسروی تصریح کرد: پویایی روابط عمومی در هر سازمانی می تواند سبب تجمیع ظرفیت‌ها، منابع و همه عوامل موجود برای ایجاد تفاهم قوی با مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی آن نهاد و سازمان شود.

وی به جایگاه مهم روابط عمومی‌ها در فرآیندهای تصمیم گیری هر سازمان هم اشاره کرد و افزود: روابط عمومی ها با نگاه تحلیل محوری که مبتنی بر دانایی و اطلاعات است و نیز با افکارسنجی و پایش داده و اطلاعاتی که دارند می‌توانند بهترین مشاور برای مدیران هر سازمان بوده و یک ابزار قوی برای آنها در پیشبرد اهداف و برنامه‌های آن سازمان باشند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه به نقش موثر روابط عمومی‌ها در پیشبرد اهداف هر سازمان اشاره کرد و افزود: یک روابط عمومی توانمند و پویا می‌تواند با نگاه تحلیل محور نقاط ضعف و قوت هر سازمان را به خوبی شناسایی کند و شناسایی این موارد می‌تواند به هر سازمان در دسترسی به اهداف تدوین شده خود کمک کند.

خسروی افزود: همچنین روابط‌عمومی به عنوان پل ارتباطی میان مردم و سازمان می‌تواند بستری برای حضور و مشارکت مردم در فرآیندهای تصمیم گیری هر سازمان مهیا کند و از این طریق قطعا تصمیم گیری‌های آن سازمان رنگ و بوی مردمی پیدا کرده و با رضایت اکثریت مردم همراه خواهد بود.

روابط عمومی هنر "مردم داری" است

این مسئول از روابط عمومی‌ها به عنوان چشم و گوش بینای هر سازمان تعبیر کرد و افزود: این روابط عمومی‌ها هستند که می‌توانند به خوبی انعکاس دهنده خواسته، نیازها و دغدغه‌های مردم به مدیران سازمان باشند و در این بین یک روابط عمومی توانمند باید بتواند این نیازها را تحلیل و اولویت بندی کرده و آنها را در چند محور به مدیران عرضه کند.

خسروی افزود: از سوی دیگر مدیران روابط عمومی باید به خوبی بتوانند عملکرد و اقدامات سازمان را نیز به اطلاع مردم برسانند و آنها را از اقدامات واقعی صورت گرفته در سازمان آگاه کنند.

این مدیر روابط عمومی خاطرنشان کرد: در کنار نقش اطلاع رسانی دو طرفه روابط عمومی میان مردم و سازمان، مدیران روابط عمومی باید بتوانند در ارکان تصمیم گیری هر سازمان نیز حضور داشته باشند، چرا که در صورت عدم بکارگیری این مدیران در بحث تصمیم گیری‌های سازمان، قطعا نظرات مردم اعمال نخواهد شد.

خسروی تصریح کرد: با این تفاسیر روابط عمومی به نوعی هنر مردم داری محسوب می‌شود و یک روابط عمومی باید در انعکاس فعالیت های سازمان به مردم، اصول اخلاقی را رعایت کرده و از هرگونه اغراق و اغواگری اجتناب کند و تنها به بیان حقایق موجود بپردازد.

وی تاکید کرد: روابط عمومی ها باید بدانند در حالی که وظیفه حافظت از منافع سازمان را برعهده دارند، حافظ منافع مردم نیز بوده و پل ارتباطی دوسویه و اثرگذاری باشند و این دو ناقض یکدیگر نیستند.

کارایی هر روابط عمومی بسته به نگرش مدیران آن سازمان دارد

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه در ادامه در تشریح وظایف روابط عمومی‌ها، از اجرای سیاست‌های اطلاع رسانی، ارتباط با اقشار مختلف، همکاری و تعامل با رسانه‌های جمعی، پاسخگویی و تنویر افکار عمومی، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مدیریت پایگاه‌های اطلاع رسانی روابط عمومی و افکار سنجی و پایش اطلاعاتی به عنوان مهمترین این وظایف نام برد.

خسروی با بیان اینکه انجام تمامی این وظایف و اجرای مطلوب آن به نوعی آرمان روابط عمومی هاست، گفت: در حال حاضر مشکلاتی برای اجرای این وظایف بر سر راه روابط عمومی ها وجود دارد.

وی افزود: چارچوب وظایف روابط عمومی ها مشخص است، اما اینکه بر اساس آن عمل می کنند یا نه، بسته به چارچوب و عملکرد سازمان مربوطه و نوع نگاه مدیران آن دارد. اگر در سازمان جایگاه روابط عمومی به خوبی دیده شود، قطع به یقین روابط عمومی می تواند به نقش و وظایف اصلی خود عمل کند.

مدیران روابط عمومی استان عملکرد مثبتی دارند

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه در ادامه در ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌های استان گفت: سنجش و معیاری در این زمینه نداریم که بر اساس آن بخواهیم ارزیابی درست و دقیقی از عملکرد روابط عمومی های استان داشته باشیم، اما بر اساس دو تا سه شاخص از جمله بحث عملکرد مدیران روابط عمومی در بحران ها و نیز بحث ارتباط این مدیران با رسانه ها بررسی‌هایی صورت گرفته که خوشبختانه نتایج نشان از عملکرد مطلوب مدیران روابط عمومی استان دارد.

خسروی تصریح کرد: اما اگر بخواهیم در خصوص عملکرد روابط عمومی‌های استان در سایر نقش‌ها و وظایف این صنف نظر بدهیم، همه چیز منوط به گروه و ساختار تصمیم گیری در هر سازمان دارد که در راس آن نیز مدیران سازمان قرار دارند.

وی افزود: ارتقای جایگاه روابط عمومی رابطه دو سویه میان مدیران و روابط عمومی هاست و هرچه مدیران ارشد نسبت به جایگاه روابط عمومی‌ها آگاه تر شوند، نیروهای توانمندتری بر سر کار آمده و وظایف محوله نیز به خوبی انجام می شود.

معیار تخصصی و مهارتی برای بکارگیری نیروهای روابط عمومی در استان نداریم

خسروی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر انتصاب مدیران روابط عمومی بر مبنای معیارهای تخصصی، مهارتی و شایسته سالاری صورت نمی گیرد و همین امر در ناکارآمدی برخی روابط عمومی ها اثرگذار بوده است.

این مسئول به ضعف برخی روابط عمومی‌ها در فرآیند ارتباط با رسانه هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی مدیران روابط عمومی در فرآیند ارتباط با رسانه ها بصورت نظامند، حرفه ای و چارچوب‌مند عمل نمی‌کنند.

وی افزود: ارتباط با رسانه تعریف مشخص دارد و باید بر مبنای شاخص های حرفه ای صورت گیرد، اما برخی روابط عمومی‌ها خارج از این شاخص‌های حرفه ای اقدام به برقراری ارتباط با رسانه می کنند و همین امر موجب می‌شود هم روابط عمومی و هم رسانه در بحث انتقال پیام دچار مشکل شوند.

خسروی به مشکلات دیگر رابطه رسانه‌ها و روابط عمومی ها اشاره کرد وافزود: متاسفانه بسیاری مشکلات ارتباطی بین این دو، نشات گرفته از عدم شناخت متقابل از وظایف و محدودیت‌های کاری یکدیگر است. اگر روابط عمومی و رسانه هر دو به وظایف یکدیگر و محدودیت های کاری هم آشنا باشند قطعا بسیاری مشکلات و تعارضات میان آنها پیش نخواهد آمد.

وی افزود: اگر روابط این دو حوزه مبتنی بر روابط حرفه ای باشد توقعات بی جا بوجود نمی آید، اما بعضا شاهد هستیم این دو روابط غیررسمی را وارد کار حرفه ای کرده و همین امر موجب ایجاد توقعات بیجای هردو طرف شده و مشکلاتی را به وجود می آورد و همین امر مشکلاتی را هم برای منافع مردم ایجاد می کند.

پیگیر نظام‌مند کردن جذب نیروهای "روابط عمومی" استان هستیم

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه در ادامه در تشریح راهکارهای تقویت روابط عمومی‌های استان، با تاکید بر خودارزیابی روابط عمومی‌ها گفت: هر فرد شاغل در روابط عمومی باید بتواند خودارزیابی از عملکرد خود داشته و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند.

وی افزود: در کنار بحث خودارزیابی و شناخت نقاط ضعف، نیروهای شاغل در روابط عمومی باید در بحث یادگیری پویا باشند و یادگیری مستمر را در دستور کار خود قرار دهند.

خسروی تصریح کرد: در کنار اقداماتی که باید خود روابط عمومی ها برای ارتقای جایگاهشان انجام دهند، این گلایه هم به مدیران سازمانی و مدیران حاکمیتی وارد است که اقدام موثری در بحث آموزش و توانمندسازی نیروهای روابط عمومی نداشته‌اند.

این مسئول از برنامه ریزی برای رفع مشکلات روابط عمومی‌ها در شورای هماهنگی روابط عمومی های استان خبر داد و افزود: در نظر داریم تا از طریق این شوار، بکارگیری مدیران روابط عمومی سازمان‌ها را نظام مند کنیم، به این صورت که چارچوب علمی و تجربی برای بکارگیری روابط عمومی ها تدوین کرده و در اختیار مدیران سازمان ها قرار دهیم.

خسروی تصریح کرد: این طرح در هفته جای در جلسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مطرح شده و در صورت تصویب از این پس بکارگیری مدیران روابط عمومی نظام مند شده و افراد با مهارت و قابلیت در این جایگاه قرار می‌گیرند.

وی افزود: در این طرح بر ثبات جایگاه مدیران روابط عمومی هم تاکید شده، به نحوی که هر مدیری به راحتی نتواند مدیران این بخش را جابجا کرده و تغییر آنها باید در چارچوب مشخص باشد.

خسروی تصریح کرد: از طرفی از طریق این شورا برنامه داریم تا توانمندسازی و دانش افزایی نیروهای روابط عمومی ها را پیگیری کنیم، بصورتی که یک هیات اجرایی و 10 کمیته کاری برای پیگیری این کار تعریف شده و ساز و کار توانمندسازی و دانش افزایی روابط عمومی‌ها را در دستور کار قرار می دهند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه در پایان تاکید کرد: تمام تلاش ما در کنار بحث توانمندسازی روابط عمومی ها این است که بتوانیم با همکاری این نیروهای ارزشی و نیز همکاری موثر رسانه ها و مردم، تصویر زیبایی از استان ارائه داده و مسیر توسعه کرمانشاه را هموارتر کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار