معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

با تغذیه مناسب در افطار و سحر، از تأثیرات مثبت روزه بهره‌مند شویم

بوشهر(پانا)_معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت با توجه به همراه شدن ماه مبارک رمضان با روزهای گرم تابستان و روزه بودن روزه‌داران به مدت طولانی، با تغذیه مناسب در افطار و سحر، از تأثیرات مثبت روزه بهره‌مند شویم .

کد مطلب: ۱۰۷۳۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد
با تغذیه مناسب در افطار و سحر، از تأثیرات مثبت روزه بهره‌مند شویم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، عبدالمحمد خواجه‌ئیان در خصوص تغذیه در ماه مبارک رمضان گفت : در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب یکدیگر و به مقدار کافی از مواد موردنیاز برای سلامت بدن ضروری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود : محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.
این مقام مسئول بهداشتی در خصوص روزه‌‌داری مادران باردار نیز گفت: سه‌ماهه اول بارداری به ویژه ۸ هفته نخست بارداری که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری است، روزه‌داری به خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود ۱۶-۱۵ ساعت می‌رسد، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به رشد جنین بزند.
وی در خصوص روز‌ه‌داری در سه ماه دوم به شروطی مانند کم‌وزن نبودن مادر نباشد، رشد خوب جنین، فشارخون طبیعی، دریافت کالری و مواد غذایی کافی و نداشتن بیماری خاصی اشاره کرد و افزود: مادر باردار در این شرایط با نظر پزشک و متخصص تغذیه قادر به روزه گرفتن است.
رئیس مرکز بهداشت استان بابیان اینکه در سه ماه اول و سومِ بارداری روزه گرفتن توصیه نمی‌شود گفت: در سه‌ماهه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از گلوکز خون مادر تأمین می‌شود و روزه‌داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی‌های بدن برای تأمین انرژی می‌تواند به سیستم عصبی جنین آسیب بزند.
روزه‌داری در ایام شیردهی
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: در ۶ ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده‌شده است که روزه‌داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن گیری کودک می‌گردد، بنابراین بهتر است مادران در این ایام از روزه‌داری خودداری کنند.
فریده نظری اظهار کرد: در ۶ ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده، از برنامه غذایی صحیح پیروی نماید و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتـن روزه منعی ندارد.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: مصرفِ پروتئین‌ها و ریزمغذی‌ها ازجمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌ها در این دوره ضروری است.
وی تغذیه مصرف پروتئین‌ها مانند گوشت یا مرغ یا ماهی یا تخم‌مرغ و یا حبوبات را در وعده سحر ضروری دانست و گفت: برای تأمین کلسیم، بخشی از پروتئین و ویتامین‌های گروه B به میزان دو تا سه لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر استفاده نمایند.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای کم نشدن حجم شیر مادر توصیه کرد که مادران پس از افطار و تا قبل از خواب و تا سحر حداقل ۸ لیوان آب و مایعات مصرف کند و افزود: مادران از انجام کارهای سنگین و خسته‌کننده در طول روزه خودداری کرده و استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار