گفت‌و‌گو با علیرضا رضایی، نایب قهرمان کشتی آزاد المپیک ۲۰۰۴ آتن

کشتی، فوتبال و والیبال نیست که سلیقه‌ای عمل شود

تهران (پانا) - پس‌ از اینکه علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی اعلام کرد که باید چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی به‌درستی انجام شود، بحث‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی به وجود آمده است. مثل موضوع قهر غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در جلسه با دبیر که البته محمدی آن را رد کرد یا سکوت محمد بنا که به عنوان نارضایتی او از شرایط اخیر تعبیر شده است.

کد مطلب: ۱۰۷۲۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
کشتی، فوتبال و والیبال نیست که سلیقه‌ای عمل شود

به‌گزارش ایران، در این میان، دبیر جلساتی را با چهره‌های مختلف برگزار می‌کند تا نظرات آنها را نیز جویا شود. یکی از این افراد علیرضا رضایی نایب قهرمان المپیک 2004 آتن بوده است. او درباره دیدارش با رئیس فدراسیون کشتی، چنین توضیح داد: «ایشان از من، آقای عباس جدیدی و علیرضا حیدری دعوت کرده بود تا بحث کارشناسی در خصوص چرخه انتخابی انجام دهیم که البته آقای حیدری به‌ خاطر مشغله‌ای که داشت، نتوانست بیاید. با این حال، 3 ساعت جلسه بود و نکات خوبی مطرح شد. این طرح خوبی است که در انستیتوی کشتی مطرح شده و خلأ آن در کشتی بسیار احساس می‌شد و اگر اشکالاتی هم دارد، با بحث‌های کارشناسی برطرف شود.»

او درباره اینکه به‌نظر می‌رسد که سرمربیان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی، نظر مساعدی روی چرخه انتخابی با این شیوه مطرح شده ندارند، چنین پاسخ داد: «به نظر من این یک بحث مدیریتی و جزو اختیارات فدراسیون است و طبیعی است که باید به آن رسیدگی شود. این درست نیست که ما بعد 80، 70 سال قانون مدونی درباره انتخابی تیم ملی نداشته باشیم. مخصوصاً که در 20 سال گذشته در هر وزن به یک صورت عمل شده است. به‌نظر من، سلیقه‌ای عمل کردن، بدترین ضربه را به کشتی می‌زند. اگر سلیقه‌ای عمل نمی‌شد ما به جای 10 مدال طلا در آزاد و فرنگی، 15 یا 20 مدال طلا داشتیم. روس‌ها در یک المپیک در آزاد و فرنگی 10 مدال طلا می‌گیرند. بالای 50 سال است که مسابقات انتخابی در همه جای دنیا برگزار می‌شود و ما متأسفانه هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. ما در این 80، 70 سال با این سنگ بنایی که گذاشته‌ایم، نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.»

با این حال، این نظر هم وجود دارد که اگر فقط انتخابی ملاک باشد، نقش سرمربی کمرنگ می‌شود و دیگر تصمیم گیرنده اصلی نیست و فقط حالت تمرین دهنده پیدا می‌کند. رضایی در این خصوص چنین واکنشی داشت: «کشتی گیر باید خودش انتخاب شود. مگر می‌شود گفت که من چون سرمربی هستم سلیقه‌ای عمل کنم و فلان کشتی گیر را انتخاب کنم؟ فردی که از یک، دو یا سه فیلتر رد می‌شود، چرا انتخاب نشود؟ مربی هم نقش خودش را دارد و از لحاظ تمرینی، آمادگی جسمانی، روحی و روانی، تاکتیکی، تکنیکی و مسائل فنی می‌تواند تأثیرگذار باشد. ضمن اینکه در این فرآیند هم نظر کادرفنی لحاظ می‌شود و به‌عنوان مثال قید شده که فلان کشتی گیر به فلان مسابقات با نظر کادرفنی اعزام شود.»

جالب اینکه در این جلسه رضایی و جدیدی حضور داشتند که در گذشته در سنگین وزن انتخابی‌های پرشور و حرارتی را با هم برگزار می‌کردند. رضایی که مدال طلای بازی‌های آسیایی 1998 بانکوک و برنز مسابقات 2003 نیویورک را هم در کارنامه خود دارد، در این باره گفت: «آقای جدیدی بزرگ‌تر و پیشکسوت من است و ارتباط خیلی خوبی داریم و همیشه یاد خاطرات خوب گذشته می‌افتیم. آن زمان کشتی دوران پررونقی را سپری کرد. ضمن اینکه آن موقع هم ایراداتی بود و آن این بود که فدراسیون پای انتخابی‌ها نمی‌ایستاد. اینکه می‌گویم مسأله انتخابی، بحث مدیریتی است، به خاطر همین است. نظر مربیان در بحث انتخابی لحاظ شده ولی باید از آنها خواسته شود که این موضوع را بخوبی ببینند. من در این 3 دهه‌ای که در کشتی بوده‌ام، دیده‌ام خیلی از جوان‌ها سرخورده شده‌اند و به‌دنبال زندگی‌شان رفته‌اند. چون مربی تیم ملی روی آنها نظر نداشته است. کشتی، فوتبال و والیبال نیست که مثلاً من 10 هافبک داشته باشم و بخواهم 2 نفر از آنها را بردارم که به سیستم من بخورد. کشتی یک ورزش رقابتی است که کشتی گیر باید خود را در آن نشان دهد و هر کسی که شایستگی بیشتری داشت، انتخاب شود و مربیان محترم هم نظرات‌شان را بدهند و آنها را به شرایط بهتر برسانند.»

به تعویق افتادن یک ساله المپیک توکیو به سود کشتی خواهد بود؟ این دارنده مدال نقره المپیک آتن به این سؤال این جواب را داد: «ما اگر برنامه داشته باشیم و آنچه را که فکر می‌کنیم درست است با تعامل و همفکری پیش ببریم، می‌توانیم به موفقیت برسیم. مربیان فعلی تیم ملی مربیان بزرگ و کارنامه‌داری هستند. من هم بیرون هستم و ذی‌نفع نیستم و به‌عنوان کسی که به کشتی علاقه‌مند هستم این حرف‌ها را می‌زنم. پس اگر با برنامه حرکت کنیم، 15 ماه زمان مناسبی است تا خیلی کارها انجام دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار