برگزاری مراسم بیست و یکمین سالگرد تاسیس سازمان دانش آموزی

بحری زاده: گام دوم انقلاب، سرلوحه فعالیت سازمان دانش آموزی است

تهران (پانا) - اسماعیل بحری زاده، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی کشور با حضور در مراسم بیست و یکمین سالگرد تاسیس سازمان دانش آموزی که به همت سازمان دانش آموزی شهر تهران برگزار شد، از برنامه های تحولی سازمان دانش آموزی برای تربیت دانش آموزانی که سرباز تحقق تمدن نوین اسلامی باشند، سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۷۲۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
بحری زاده: گام دوم انقلاب، سرلوحه فعالیت سازمان دانش آموزی است

بحری زاده با تبریک میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام و با تقدیر از زحمات مدیران مناطق نوزده گانه شهر تهران و عباس باستانی، رییس سازمان دانش آموزی شهر تهران گفت: در این ایام مبارک رمضان که سرشار از خیر الهی است دور هم جمع شده‌ایم تا یک بار دیگر مرور کنیم که فلسفه تشکیل سازمان دانش آموزی چه بود.

وی افزود: در این گذرگاه عمرمان که توفیق خدمتگزاری نصیب‌مان شده، اگر قدمی در مسیر تربیت اسلامی برداریم، موفق هستیم. چرا که این فرصت‌های خدمتی که به ما داده شده خیلی زود تمام می‌شود پس باید هیچ فرصت خدمتی را تلف نکنیم.

وی افزود: من گزارش فعالیت‌های شما مدیران بزرگوار و مربیان و اعضای گرامی را می بینم. در بسیاری از حوزه‌ها و فعالیت‌ها شما می‌توانید برای سایر استان‌ها و مناطق الگو باشید. بحمدالله در فعالیت های مهمی چون گرامیداشت دهه مبارک فجر و بویژه یوم الله ۲۲ بهمن ایام تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا در افزایش آگاهی‌های عمومی و اعضاء در بستر فضای مجازی خوش درخشیدید و اکنون نیز در تولید محتوای فضای مجازی و شبکه شاد، هیچ تلاشی را دریغ نکردید. امیدوارم برکات این تلاش‌های شما در ارزش‌هایی که در رفتار آینده سازان کشور متجلی می‌شود، نوید بخش آینده‌ای درخشان پیش روی سازمان و نظام تعلیم و تربیت باشد.

بحری زاده گفت: انقلاب اسلامی ما چهل سال پر افتخار را پشت سر گذاشته و در واقع باید گفت گام اول انقلاب با موفقیت و با کوله باری از تجربیات تلخ و شیرین ولی پندآموز پیش برده‌ایم و اینک این گذشته پرافتخار همانطوری که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تبیین فرمودند، چراغ راه ماست.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب تکیه بر نوجوانان و جوانان به عنوان قوه پیشران جامعه است. این بیانیه مملو از ایجاد امید، نشاط و انگیزه در جوانان و نوجوانان است.

وی با اشاره به اینکه گام دوم انقلاب سرلوحه کار سازمان دانش آموزی است، گفت: ما باید ماموریت سازمان و دانش آموزان را در گام دوم تبیین کنیم. مقام معظم رهبری برای تحقق اهداف جمهوری اسلامی پنج مرحله را نام برده اند که اولین مرحله خود انقلاب بود که با رهبری داهیانه امام راحل و حضور امت مسلمان و انقلابی پیرو خط امام و با ایمان به قدرت لایزال الهی به پیروزی رسید و لذا اولین مرحله و اولین هدف در بهمن 57 با پیروزی انقلاب به ثمر رسید. مرحله دوم تشکیل نظام جمهوری اسلامی بود که با همه پرسی انجام شد و نوع حکومت ما یعنی جمهوری اسلامی با مراجعه به آرای عمومی مردم ایران و رای اکثریت قاطع مردم و تایید امام (ره)، محقق شد. مرحله سوم تشکیل دولت اسلامی بود که بلافاصله بعد از تشکیل نظام، آغاز گردیده و مقرر است طی آن تمامی ارکان و اجزای نظام اعم از قوای سه گانه و نهادهای مختلف مطابق با آئین دین مبین اسلام اداره شده و عمل کنند و به نظر می رسد که ما هنوز در این مسیر راه های نرفته زیادی داریم.

وی افزود: شاید بتوان گفت که هنوز در میانه راه هستیم. اگر این مهم محقق شد و ما صاحب دولت و ملت اسلامی شدیم، کشور اسلامی به عنوان هدف چهارم محقق می شود و به عنوان یک الگوی تمام عیار توجه همه جهانیان را به خود معطوف نموده و با تشکیل امت واحده انشاالله هدف نهایی که تحقق تمدن نوین اسلامی است، جلوه خواهد نمود و بحول و قوه الهی پرچم این نهضت به صاحب اصلی آن حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف سپرده خواهد شد.

بحری زاده یکی از مهمترین محورها و جهت گیری‌های سازمان دانش آموزی را حرکت در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی بیان کرد و افزود: سازمان باید با برنامه های پرمحتوا، غنی و پرشور و نشاط متربیان را در مسیر تربیت صحیح اسلامی رهنمون شود. ما متولی بخشی از برنامه ریزی‌ها برای دانش آموزان هستیم و برای اینکه نوجوانان و جوانان، مناسب نهضت تربیت شوند، برای این منظور باید هویت اسلامی و ملی و انقلابی در وجود آنها نهادینه شده و بکارگیری هر نماد، نشان و درجه ای باید فلسفه تربیتی اسلامی داشته و هویت ملی و اسلامی دانش آموزان را تقویت کند.

وی افزود: اگر ما به آنچه از مهارت‌ها که اکنون داریم، اکتفا کنیم با کاهش جذابیت و فاصله گرفتن از اهداف متعالی تربیتی خود مواجه خواهیم شد.‌ از این رو کمیته ای در سازمان مرکز تشکیل داده‌ایم و دو کمیته هنری و علمی هم پیش بینی کرده‌ایم که بنشینند برای سازمان نمادسازی و تولید محتوای فرهنگی کنند، تا ما صرفا اطلاعات گذشته را به آنها آموزش ندهیم. باید با نوآوری و خلاقیت در ارایه محتوا به دانش آموزان الگوی یرآمد منطقه و جهان اسلام شویم. لذا اگر بسنده کنیم به آنچه همه کشورها به آن می پردازند به ماموریت خود به خوبی عمل نکرده ایم. آنچه هویت اسلامی، ملی و انقلابی ما را تقویت می کند فعالیت های جریان ساز فرهنگی و منطبق بر مبانی تربیتی ماست و در سایه این گونه فعالیت ها است که هویت و شخصیت افراد شکل گرفته و تقویت می شود.

وی درباره برنامه های سال99 سازمان دانش آموزی کشور گفت: برنامه پیشنهادی سازمان برای ارایه و تصویب در نشست هیات امنای سازمان دانش آموزی تهیه شده که به فضل الهی، این هفته ارایه می شود. همچنین وزیر محترم آموزش و پرورش، ایده جدیدی مطرح کرده‌اند و چندین بسته تحولی در نظر گرفته‌اند و در همین زمینه با همت مدیران و کارشناسان، بسته تحولی جامعی در سازمان دانش آموزی طراحی و ارائه شد که مورد استقبال و پذیرش وزیر محترم آموزش و پرورش قرار گرفت. در این بسته تحولی اجرایی سه حوزه بصورت ویژه دیده شده است. نقطه شروع و اهداف نیز در طول سال مشخص شده است. هرکدام از این گام ها زمان مشخصی دارد. در قالب برنامه راهبردی و عملیاتی تعریف شده است.

بحری زاده درباره برنامه های خبرگزاری پانا در سال جاری گفت: در موضوع خبرگزاری پانا در سال99 فعالیت هایی دوفاز تدارک دیده ایم که برای هر منطقه دانش آموز خبرنگار پسر و دختر در نظر گرفته ایم. در گام اول1500دانش آموز خبرنگار را آموزش داده و حمایت مادی و معنوی انجام داده و در گام دوم هر مدرسه یک خبرنگار خواهیم داشت که برای آنها هم بسته آموزشی در نظر گرفته ایم.

وی افزود: در انجام طرح ها پیوست اطلاع رسانی و اثرسنجی را مدنظر قرار داده‌ایم. باید بدانیم دانش آموز پیشتاز تاچه اندازه به اهداف پیش بینی شده رسیده است. بخش دیگر، موضوع مجلس دانش آموزی است. حضور و ورود بچه‌ها به شورا و مجلس نباید نیمه تمام بماند. باید بعد از انتخابات به این دانش آموزان بها داده شود. اگر رابطه شورا و مجلس نظام مند تعریف شود می تو می توان بهتر به مسایل و نیازمندی های آموزش و پرورش رسید. به عبارتی اگر رابطه ساختارمندی بین شوراها و مجلس دانش آموزی داشته باشیم مساله یابی و حل آن در آموزش و پرورش تسهیل و تسریع می شود.

بحری زاده با اشاره به کارآیی نیروی انسانی گفت: در موضوع به کارگیری نیروها باید دقت نظر داشته باشیم. نیروهای تشریفاتی باعث زمین گیر شدن یک مجموعه می‌شوند و در مقابل نیروهای کاری و حرفه‌ای‌ قرار دارند که نشاط، پویایی و موفقیت روزافزون را در سازمان به ارمغان می آورند. لذا سازمانی که میزان نیروهای کاری و حرفه‌ای اش از نیروهای تشریفاتی اش بیشتر باشد، این سازمان موفق تر خواهد بود. وی همچنین ضمن اشاره به به گزینی نیروهای انسانی اضافه کرد: صرف وجود نیروی انسانی در سازمان سرمایه محسوب نمی‌شود، بلکه نیروی انسانی مناسب، سرمایه مهمی برای سازمان است.
ور در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: اگر عده کمی دانش آموز خوب تربیت کنیم بهتر از این است که جمعیت زیادی از دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهیم اما کار اثرگذاری روی آنها نکرده باشیم. شاید یکی از تفاوت‌های مهم ماموریت سازمان با ماموریت معاونت پرورشی این است که چتر فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی، حوزه پرورشی به گسترده ی همه دانش آموزان کشور است اما در سازمان لزوما" اینطور نیست بلکه ماموریت سازمان کادرسازی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هر چند در راستای تحقق این رسالت تاکنون گام های موثری برداشته شده ولی همچنان جای کار زبادی نیز وجود دارد.

در پایان مدیران سازمان دانش آموزی مناطق نوزده گانه شهر تهران پرسش های خود را مطرح کردند و قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی به آنها پاسخ دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار