حضور وزیر آموزش و پرورش در برنامه «سیمای خانواده» شبکه یک سیما؛

حاجی میرزایی: طرح «آجر به آجر» برای مشارکت در ساخت مدرسه، از هفته‌ جاری اجرایی می‌شود

فردا درباره وضعیت مدارس در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می‌شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در برنامه "سیمای خانواده" شبکه یک سیما حضور یافت و درباره مسائل مختلف مانند گرامیداشت هفته خیرین مدرسه ساز صحبت کرد.

کد مطلب: ۱۰۷۲۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: طرح «آجر به آجر» برای مشارکت در ساخت مدرسه، از هفته‌ جاری  اجرایی می‌شود

محسن حاجی میرزایی ظهر امروز 20 اردیبهشت با حضور در برنامه "سیمای خانواده" شبکه یک سیما ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) و اشاره‌ای به ماه مبارک رمضان، گفت: من واقعا خاطرات بسیار شیرینی از ماه رمضان دارم از همان دوران کودکی به ویژه سحرهای ماه رمضان، احساس خوبی داشتم. روزهایی که به پایان این ماه نزدیک می‌شویم غمگین می‌شوم و حال و هوای عمومی این ماه به ویژه در خانواده را استقبال می‌کنم.

وی افزود: تنها سفره‌هایی که تمام اعضای خانواده در کنار هم هستند همین سفره‌های افطار و سحر برای آماده کردن سحر و افطار است.

وزیر آموزش و پرورش درباره هفته گرامیداشت خیرین مدرسه ساز گفت: مراسمی که با حضور خیرین برگزار می‌شود سراسر شور، ایثار و فداکاری است قبل از موضوع کرونا در یک اجتماع خیرین در خراسان رضوی و مشهد مقدس بودم، به یقین در چند نوبت در این جلسه حدود 2 ساعته، غبطه خوردم و آرزو کردم جای یکی از این افراد عاشق به کار مدرسه سازی باشم چراکه توفیق بی‌نظیری است افراد از باب اشتیاق و مسئولیت پذیری در امر اجتماعی وارد کار شوند.

حاجی میرزایی گفت: این روز را که سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی تکریم خیرین نامگذاری شده است به خیرین مدرسه ساز تبریک می‌گویم چرا که حضورشان در نظام تعلیم و تربیت راهگشاست امیدوارم گام‌های آنان بادوام تر و فراوان تر باشد.

اجرای طرح "آجر به آجر" از این هفته

وی با بیان اینکه 30 هزار خیر حقیقی و حقوقی داریم گفت: این افراد، افرادی هستند که علاقه دارند با سرمایه خرد وارد این میدان شوند ما نیز مصمم هستیم برای این کار مجالی فراهم کنیم. طرح "آجر به آجر" از این هفته برای مشارکت در ساخت مدرسه، اجرایی می‌شود هدفمان در این طرح این است هر فرد با یک آجر در سال یا ماه به مدرسه سازی بپردازد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فرهنگی که به امور دیگری اهتمام کند برای ما اهمیت دارد. مدرسه یک ساختمان نیست یک فرهنگ است، مدرسه کانون تحول و عرصه آماده کردن انسان‌ها برای زیستن است.

30 درصد فضای آموزشی را خیرین مدرسه ساز ساخته‌اند

حاجی میرزایی خبر داد که 30 درصد فضای آموزشی را خیرین مدرسه ساز ساخته‌اند. وی ادامه داد: ایران پهناور است؛ ‌در جایی جمعیت دانش‌آموز کم و در جایی تراکم جمعیت دانش‌آموزی بالاست. دولت نیز در این مسیر با تمام ظرفیت وارد شده است و علاوه بر آن هر پروژه‌ای که خیرین مدرسه ساز تعهد کنند تا 50 درصد را هم دولت می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتبارات نوسازی بیش از 4 برابر شده است گفت: ما اما همچنان نیازمند ساخت مدرسه هستیم، البته ما منت‌دار حضور خیران حتی بعد از بی‌نیازی از مدرسه هستیم. از سال 77 بنیان جامعه خیرین به همت مرحوم حافظی گذاشته شد که این بنا امروز استوار شده و همچنان استوار خواهد ماند زیرا کار خیر در فرهنگ ما تنیده شده است.

وی در ادامه درباره کارکردهای واقعی مدارس و نظام تعلیم و تربیت در زمینه آماده سازی دانش‌آموزان برای ورود به زندگی بیان کرد: اکنون این تصور ایجاد شده که مدرسه گام رسیدن به کنکور است. سپس این خطا ادامه یافت و اشتغال و موقعیت اجتماعی بر پایه تحصیلات تکمیلی بنا شد در حالی که آموزش و پرورش ماموریت کاملی دارد و ماموریت این وزارتخانه آماده کردن افراد برای زندگی است. آموزش و پرورش با این هدف مانوس بوده و گام‌هایی در این زمینه برداشته است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه 6 ساحت تربیتی در سند تحول تعریف شده و افراد باید به لحاظ هنری، زیبایی شناختی، تربیت بدنی و... تربیت شوند اشاره کرد: انسان، یک موجود چندوجهی دیده شده که همه وجوه او باید به یک اندازه تقویت شود. او باید مهارت ارتباطی، فکر کردن و حل مسئله داشته باشد لذا ما حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب را آغاز کرده‌ایم.

دیپلم باید قیمتی شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح هدایت تحصیلی زمینه آشنایی افراد را با مشاغل گوناگون مهیا می‌کند، بر این جمله تاکید کرد که دیپلم باید قیمتی شود وی گفت: قیمت کنکور، جواز شرکت در کنکور نیست بلکه مجموعه‌ای از توانمندی‌ها است که فرد برای زندگی نیاز دارد.

در سال تحصیلی آتی طرح هر دانش‌آموز یک مهارت را اجرا می‌کنیم

وی خبر داد در سال تحصیلی آتی طرح هر دانش‌آموز یک مهارت را اجرا می‌کنیم. وی ادامه داد که هر دانش‌آموز باید یک مهارت متناسب با محل زندگی‌اش کسب کند. طرح مدرسه خوانا در دوره ابتدایی نیز برای تقویت مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن از سال آینده در دوره ابتدایی اجرا خواهد شد.

به گفته حاجی میرزایی نظام تعلیم و تربیت ماموریت خانواده است و با شکل گیری آموزش رسمی، خانواده امر تربیت را به نظام رسمی واگذار کرد و خودش کنار نشست. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ایام خانه نشینی کرونا این پیوند بین اعضای خانواده برقرار شد و باید در دوران بعد از کرونا نیز تداوم یابد. معلمان هم کاری کارستان کردند، آنها از امکانات شخصی خود برای آموزش استفاده کردند تا در این ایام پیوند دانش‌آموز با آموزش قطع نشد. آموزش تلویزیونی نیز از دوم فروردین آغاز و سامانه شاد نیز راه‌اندازی شد و تلاش‌های مختلفی صورت گرفت تا آموزش تداوم داشته باشد.

حدود یک میلیارد فایل در محیط امن و اختصاصی شاد، مبادله شده است

وزیر آموزش و پرورش گفت: دنیا به سمت آموزش‌های مکمل رفته است و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم لذا علاوه بر مدرسه تلویزیونی نیاز بود امکان تعامل معلم با دانش‌آموزان برقرار شود. تا امروز 12 میلیون دانش‌آموز، 98 درصد مدیر مدارس و بیش از 80 درصد معلم عضو شبکه شده‌اند و حدود یک میلیارد فایل در این محیط امن و اختصاصی، مبادله شده است.

وی با بیان اینکه من از این اقدام تعبیر "رزمایش" را دارم گفت: این احتمال هست که در پاییز هم با کرونا روبه‌رو باشیم و نمی‌توانیم بگوییم که غافلگیر شده‌ایم. راه‌حل‌های متفاوتی برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی طراحی کردیم که مهمترین آنها شبکه شاد است و به سرعت در حال حل مشکلات هستیم.

فردا درباره وضعیت مدارس در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می‌شود

حاجی میرزایی در ادامه درباره دغدغه بازگشایی مدارس نیز عنوان کرد: به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم که سلامت بچه‌ها برای ما اصل اول است لذا کاری نمی‌کنیم که با پروتکل‌های بهداشتی ناسازگار باشد. فردا درباره وضعیت مدارس در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می‌شود.

تاکید ما آزمون از همه محتوای آموزشی است

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره وضعیت برگزاری امتحانات گفت: تاکید ما آزمون از همه محتوای آموزشی است. تا هرزمانی لازم باشد برای استمرار آموزش برنامه ریزی می‌کنیم. اگر بتوانیم امتحانات را حضوری و اگر نتوانیم غیر حضوری برگزار می‌کنیم اما درباره پایه دوازدهم تصمیم گیری نهایی شده است‌ و 17 خرداد زمان شروع امتحانات نهایی است. امتحانات تا هفته اول تیر به اتمام می‌رسد و دانش‌آموزان می‌توانند دهه اول مرداد برای برگزاری کنکور آماده باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه این امکان وجود دارد با رعایت فاصله گذاری و افزایش پایگاه‌های امتحانی، امتحانات را حضوری برگزار کنیم گفت: اگر در آن زمان وزارت بهداشت صلاح دیگری بداند قطعا عمل می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار