گرمای شدید باعث ریزش محصول خرما در نخلستان های ریگان شد

خبرگزاری پانا: گرمای شدیدی تابستان امسال مقاومت نخلستان ها را پایین آورده است و همین مشكل باعث ریزش محصول خرما و متضرر شدن كشاورزان ریگانی شد.

کد مطلب: ۱۰۶۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، شهرستان ریگان در شرق استان كرمان از جمله مناطق مستعد تولید محصول خرما است كه تغییرات شرایط اقلیمی و تشدید دمای هوای گرم این منطقه كشاورزان را نگران كرده است.

ابراهیم ریگانی، یكی از این كشاورزان در این باره گفت: به تمامی توصیه های ارایه شده از سوی كارشناسان جهاد كشاورزی از جمله آبیاری، تغذیه مناسب نخل و كشت علف در كنار درختان خرما عمل كردیم اما گرمای بی سابقه در ریگان موجب ریزش محصول شد.

وی خواستار چاره اندیشی مسوولان صندوق بیمه محصولات كشاورزی شد.

حسین میرزاده، یكی دیگر از كشاورزان ریگانی افزود: اوج گرفتن شدت گرما طی چند روز گذشته موجب شد نخل ها نتوانند این گرمای بی سابقه را تحمل كنند و این امر منجر به ریزش محصول خرمای ما كشاورزان شد.

محمد شهیكی، كشاورز دیگر ریگانی با اشاره به نزدیك شدن زمان برداشت، اظهار كرد: گرمای هوا باعث ریزش محصول خرما كه حاصل یكسال تلاشمان بود شد.

مدیر جهاد كشاورزی ریگان در این باره گفت: پس از بالا رفتن دمای هوا و مراجعه مكرر كشاورزان با اعزام كارشناسان جهاد كشاورزی به نخلستان ها شاهد ریزش محصول خرمای نخلستان های شهرستان بودیم.

موسی جلالی با اشاره به شدت ریزش و متضرر شدن كشاورزان ریگانی افزود: كارشناسان جهاد كشاورزی در حال برآورد میزان خسارت وارد شده به نخلستان ها هستند.

وی با بیان اینكه كشاورزان به توصیه های كارشناسان جهاد كشاورزی عمل كرده اند، تصریح كرد: نخیلات دمای ۴۰ تا ۴۲را تحمل می كنند اما قادر به تحمل دمای بالای ۵۰ درجه نیستند و این امر موجب ریزش محصول خرما می شود.

جلالی یكی از عوامل ریزش خرما را عوامل قهری برشمرد و اضافه كرد: امسال گرمای هوا نسبت به سال گذشته افزایش داشته به طوری كه شاهد ریزش محصول خرما در شش هزار هكتار از نخلستان های بوده ایم.

مدیر جهاد كشاورزی ریگان از كشاورزان خسارت دیده خواست برای دریافت غرامت محصول خود به صندوق های بیمه محصولات كشاورزی مراجعه كنند.

در شهرستان ریگان سالانه ۳۵هزار تن محصول خرما برداشت می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار