افزایش حجم خون مادر در دوران بارداری نیاز به آهن را افزایش می‌دهد

خبرگزاری پانا: کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی نیشابور گفت: در دوران بارداری مغز استخوان فعال ممکن است 50 میلی‌گرم آهن اضافه و جفت و جنین 250 تا 300 میلی‌گرم آهن را به مصرف برسانند.

کد مطلب: ۱۰۶۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، لیلا شورورزی افزود: زن باردار باید بین 700 تا 800 میلی‌گرم آهن اضافه دریافت کند و کم‌خونی مادر با هماتوکریت کمتر از 32 درصد و هموگلوبین کمتر از 11 گرم در دسی‌لیتر مشخص می‌شود.

وی بیان داشت: زن بارداری که مبتلا به کم‌خونی است خونریزی هنگام زایمان را کمتر تحمل می‌کند و این افراد نسبت به ابتلا عفونت پس از زایمان مستعد‌تر هستند.

شورورزی خاطرنشان کرد: توصیه RDA برای دریافت آهن در دوران بارداری روزانه 27 میلی‌گرم است که به‌ندرت زنان باردار به مقدار کافی از منابع غذایی آهن استفاده می‌کنند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی نیشابور ادامه داد: رژیم غذایی حاوی گوشت‌ها و منابع حیوانی دارای میزان بالایی از آهن است، بنابراین زنان باید در سنین باروری روزانه دو هزار کیلوکالری انرژی دریافت ‌کنند.

وی اظهار داشت: دریافت آهن کم در روز، زنان را در معرض خطر کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از فقر آهن قرار می‌دهد، بنابراین زنان در سنین باروری علاوه ‌بر استفاده از غذاهای غنی از آهن باید از مکمل آن نیز استفاده کنند.

شورورزی عنوان داشت: برای جذب مطلوب مکمل آهن باید آن را بین وعده‌های غذایی و در دوزهای تقسیم شده دریافت کرد و از مصرف آهن با شیر، چای و قهوه خودداری شود.

وی اضافه کرد: بهترین منبع غذایی تامین کننده آهن، جگر و پس از آن غذاهای دریایی، قلوه، دل، گوشت کم چرب، ماکیان، ماهی، لوبیاهای خشک و سیزیجات، زرده تخم مرغ، میوه‌جات خشک، دانه‌های کامل(غلات کامل) و نان‌های غنی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار