در مراسم افتتاح چهار طرح ملی در صنعت مس کشور در کرمان؛

روحانی: ایستادگی و مقاومت کارآفرینان مانع رسیدن دشمنان به اهداف‌شان شد

درباره کرونا، نه ما واکسن داریم، نه داروی خاص و سرایت این هم بسیار شدید است، بنابراین همچنان مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند

تهران (پانا) - چهار طرح بزرگ ملی در صنعت مس کشور با دستور رئیس جمهوری در منطقه خاتون آباد استان کرمان افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: ایستادگی و مقاومت کارآفرینان مانع رسیدن دشمنان به اهداف‌شان شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز در مراسم افتتاح طرح توسعه ذوب و انبار کنسانتره مجتمع مس شهر بابک، افزایش ۵۰ درصدی محصولات این مجتمع و رساندن این تولیدات به رقم ۱۲۰ هزار تن را کاری ارزشمند دانست و گفت: «کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در کنار بهره گیری از تکنولوژی جدید و افزایش تولید از نکات ارزنده این طرح است.»

دکتر روحانی در این مراسم پس از شنیدن گزارش مدیران این مجتمع، گفت: «عرضه معادن کوچک و متوسط به بورس و اینکه مردم بیایند یک معدن و یا یک سهامی از معدن را خریداری کنند، موجب می‌شود هم بورس گشایش پیدا ‌کند و هم معادن کوچک و متوسط سریع‌تر فعال شوند.»

مجتمع توسعه ذوب مس آندی خاتون آباد، انبار کنسانتره مس و کارخانه‌های تولید اسید سولفوریک و تولید اکسیژن مجتمع مس در شهر بابک در استان کرمان با سرمایه‌گذاری ٢۵٢ میلیون یورو و ٢٢١ میلیارد تومان صبح امروز با دستور دکتر روحانی از طریق ویدیو کنفرانس به بهرهبرداری رسید.

رئیس جمهوری همچنین در این ارتباط‌های زنده تلویزیونی با توضیح استاندار کرمان و مدیران استان در بخش‌های مختلف صنعت و معدن در جریان چگونگی اجرای طرح‌های ملی در استان کرمان قرار گرفت. در این مراسم همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای توسعه معادن و صنایع معدنی ارائه کرد.

طرح توسعه ذوب مس آندی خاتون آباد با هدف توسعه کارخانه ذوب مس خاتون آباد، ارتقای تکنولوژی نسل‌های قدیم کوره ذوب فلش که دارای محدودیت‌های تکنیکی متعددی از جمله عدم امکان استفاده از اکسیژن، مصرف بالای سوخت‌های فسیلی، میزان تولید غبار و تاثیر آن بر سایر تجهیزات پایین دستی به بهره‌برداری رسیده است. اجرای این طرح و به روز کردن تکنولوژی که یک اقدام موافق زیست محیطی است، موجب افزایش ۵۰ درصدی تولید مس آندی از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن شده است. هدف از طراحی و اجرای انبار کنسانتره جدید نیز افزایش ظرفیت کارخانه ذوب و رفع مشکلات موجود در طراحی انبار قدیم و جلوگیری از اتلاف محصول مهم کنسانتره مس است. این انبار مجموعا دارای ظرفیت ۶۰ هزار تن شامل ایجاد ظرفیت انبارش ۵۰ هزار تن متریک کنسانتره مس، ۵ هزار تن متریک سیلیکا فالکس، ۵ هزار تن متریک کنسانتره سرباره و ۲۶ تن مواد سرد بازگشتی است.

طرح احداث کارخانه اسید خاتون آباد با هدف اطمینان از رفع آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از انتشار گازهای خروجی کوره‌های ذوب فلش و کنورتور و تبدیل گاز دی اکسید گوگرد ناشی از سوختن گوگرد موجود در کنسانتره به ظرفیت حدود ۶۰۰ هزار تن اسید سولفوریک در سال طراحی و اجرا شده است. جذب کامل غبار خروجی از الکتروفیلترها توسط تجهیزاتی به نام WESP از مزیت‌های این طرح بوده که با اجرای آن صددرصد غبار موجود در گاز ورودی در این مرحله جذب و امکان ورود به اتمسفر را پیدا نمی‌کند. طرح احداث کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون آباد نیز یکی از پروژه‌های طرح توسعه ذوب مس خاتون آباد است که به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز فرآیند غنی‌سازی هوای کوره جدید فلش و متعاقبا غنی‌سازی هوای مورد نیاز کوره‌های کنورتور با ظرفیت تولید ۴۴۰ تن اکسیژن در روز طراحی و اجرا شده است.

حسن روحانی در مراسم افتتاح پروژه احداث کارخانه اکسیژن مجتمع مس خاتون‌آباد با تقدیر از مقرر کردن پاداش برای کارگران و دست‌اندرکاران اجرای این طرح، گفت: «هرگونه پاداشی که به کارگران عزیز داده شود مایه خوشحالی و حق کارگران عزیز ما به ویژه در این شرایط سخت است. سال‌های 97 تا 99 سال‌های بسیار سختی بوده و تحریم بسیار شدیدی بر مردم ما اعمال شده و الحمدالله آن ایمان، نشاط، ایستادگی و مقاومت کارگران و کشاورزان و همه کارآفرینان جامعه مانع شده که دشمنان به اهداف‌شان برسد.»

رئیس‌جمهوری گفت: «خوشحالم که همه این طرح‌ها در یک مدت زمان کوتاهی با تلاش و فعالیت مهندسین و مسئولین به ثمر نشسته و افتتاح این کارخانه همانطور که گزارش شد، کار سوخت را تسهیل می‌کند و به جای هوای عادی با اکسیژن می‌تواند اشتعال را بالا ببرد و کل این طرح‌ها برای مسأله محیط زیست هم اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد.»

روحانی همچنین پس از استماع گزارش استاندار کرمان با تقدیر از تلاش‌های انجام شده در این استان برای مقابله با کرونا، اظهار داشت: «سرعت یا گسترش کشف مبتلایان گاهی می‌تواند خبر خوبی باشد و خبر بدی نباشد؛ آنجایی که کیت‌های آزمایشگاهی را گسترش می‌دهیم و آزمایشگاه‌مان را زیاد و از این طریق افرادی را که هیچ علامتی هم به ظاهر ندارند شناسایی می‌کنیم، خوشحال کننده است. اگر مردم دستورالعمل‌ها را مراعات نکنند و ابتلا بالا برود خبر خوبی نیست، اما اگر از طریق کیت‌های آزمایشگاهی و آزمایشگاه‌هایی که در اختیار داریم افراد مثبت را شناسایی و قرنطینه کنیم این چیز بدی نیست.»

وی گفت: «البته این معنایش این است که بیماری هنوز وجود دارد و مردم عزیز ما باید بدانند که اتمام این ویروس و این بیماری در یک زمان کوتاه علی القاعده امکان‌پذیر نیست، چون نه ما واکسن داریم، نه داروی خاص داریم و سرایت این هم بسیار شدید است، بنابراین همچنان مردم عزیز ما باید دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند تا ان‌شاء الله شرایط بهتری برای ما در آینده پیش بیاید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار