خسارت سنگین کرونا به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

تبریز(پانا) - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد کرونا 2 هزار و 173 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

کد مطلب: ۱۰۶۱۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
خسارت سنگین کرونا به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی با بیان اینکه این میزان خسارت بر اساس بررسی کارشناسی معاونت ها و مدیریت های تخصصی سازمان برآورد شده و به صورت تفکیک شده در زیر بخش‌های مختلف احصا و به مسوولان استانی و وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است، افزود: پیگیری‌های لازم برای تامین جبران خسارت و تخصیص منابع مالی مورد نیاز حمایتی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه کرونا به زیربخش‌های واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، از جمله صنایع کشاورزی، دام و طیور، شیلات، زراعت و باغبانی و حفظ نباتات استان آذربایجان شرقی در کوتاه مدت و درازمدت خسارت وارد کرده گفت: پس زدگی محصولات کشاورزی صادراتی و عرضه آن به بازار داخلی، باعث افت قیمت این محصولات در کشور می شود که در کوتاه مدت موجب رضایت مصرف کنندگان می شود؛ ولی در ماه های بعد و سال آینده می تواند موجب چالش در تولید و آنگاه مشکل در عرضه و همچنین افزایش قیمت این محصولات در داخل شود.
فتحی افزود: با توجه به اینکه تولیدکنندگان گل و گیاه در ماه‌ های اسفند و فروردین و ایام عید فروش زیادی دارند و در طول سال فعالیت‌هایشان معطوف به این دو ماه است؛ متأسفانه شیوع ویروس کرونا فعالیت بازار تجاری و عرضه را در این بخش تحت تاثیر قرار داد بر این اساس برآورد خسارت شیوع کرونا به محصولات حوزه گلخانه 63 میلیارد و 960 میلیون تومان بوده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی آذربایجان شرقی تا بهمن ماه سال قبل از رونق خوبی در زمینه تولیدات، حمل ونقل، بازار و صادرات محصولات برخوردار بود؛ ولی متاسفانه با شیوع ویروس کرونا آثار و تبعات اقتصادی آن در زیربخش‌های مختلف کشاورزی باعث کاهش تولید در برخی از واحدها شد.
وی افزود: کاهش شدید قیمت و عدم کشش برخی محصولات کشاورزی تولید استان به ویژه محصول سیب در سبد میوه شب عید به دلیل کاهش تقاضا و مصرف، کاهش و توقف صادرات محصولات کشاورزی، محدودیت تردد کشاورزان، ادوات، بهره برداران، کارشناسان و مروجین در سطح استان و تعطیلی کسب و کارهای محلی مرتبط دیگر مواردی هستند که در زیربخش‌های اقتصادی کشاورزی استان تاثیرگذار بوده‌ است.
وی نیمه فعال شدن اکثر کارخانجات تولید خوراک آبزیان، کاهش میزان خرید شیر توسط کارخانجات لبنی عمده استان و کاهش میزان فروش محصولات لبنی، کاهش حمل و نقل و توزیع نهاده های مورد نیاز حمل شده به استان از مبادی داخل وخارج از استان، تعطیلی بازارهای هفتگی دام و سایر محصولات کشاورزی و توقف عملیات هویت گذاری دام، اخلال در کوچ کندوهای زنبور عسل و تردد و انتقال در زنبورستان و انتقال کندوها به مناطق ییلاقی، کاهش شدید قیمت مرغ زنده در مرغداری و قیمت جوجه یک‌روزه و کاهش خرید بچه ماهی و مشکلات تهیه نهاده های کشاورزی را از دیگر اثرات سوء بیماری ناشی از کرونا در بخش کشاورزی استان برشمرد.
وی ادامه داد: سررسید اقساط تسهیلات بخش کشاورزی به بانکهای عامل و مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی وجود دارد، کمبود شکر در واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی و غذایی و در زنبورستانها، متضرر شدن تولید کنندگان نهال در استان، کاهش تقاضای فعالیت های کارگری بخصوص در امور باغبانی و کودپاشی، ایجاد خلل در عملیات مبارزه با علفهای هرز و سایر آفات و امراض و نوسانات قیمت برخی از محصولات به دلیل اختلال در تأمین، تولید و عرضه از دیگر موارد و مشکلاتی است که به سبب شیوع کرونا با آن روبرو هستیم.
فتحی تاکید کرد: تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی، مدارس، دانشگاه ها، رستوران ها، هتل ها و... باعث کاهش شدید تقاضا برای محصولات تولیدی زیر بخش دام و طیور به ویژه گوشت مرغ، گوشت قرمز و محصولات لبنی و محصولات شیلاتی شده که نه تنها ضرر و زیان تولید و تولیدکننده را به دنبال داشته متاسفانه در امنیت غذایی و سلامتی جامعه نیز تأثیر گذار خواهد بود.
وی افزود: به دلیل درگیر شدن کشاورزان در مشکلات کرونا و تأثیر سوء در مسائل اقتصاد روستایی و اثرات منفی روحی و روانی، انگیزه کشاورزان برای کار و فعالیت های روزمره را کاهش و در نتیجه مدیریت تولید و مزرعه دچار مشکلاتی شده و بنابراین پیش بینی می شود در عملکردهای تولیدی شاهد افت باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار