سید مومن: خدیجه(س)، بانوی فضیلت و حامی رسالت بود

تهران(پانا)- فاطمه سیدمومن؛ در درباره زندگی حضرت خدیجه کبری (علیهاالسلام) که الگوی کامل سبک زندگی اسلامی است، سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۶۱۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
سید مومن: خدیجه(س)، بانوی فضیلت و حامی رسالت بود
فاطمه سید مومن معاون پرورشی وتربیت بدنی منطقه یک در گفتگو با پانا ضمن تسلیت رحلت بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه کبری به تمام مسلمین جهان گفت: دهم ماه مبارک رمضان هر سال یادآور یکی از تلخ‌ترین برگ‌های تاریخ اسلام است. روزی است که همه مومنان عزادار بانویی هستند که در روزهای غربت اسلام تمام هستی و ثروتش را فدای اسلام کرد تا جهان آوای توحید را بشنود. روزی است که قلب پیامبر رحمت، با همه بزرگی و وسعتش در غم از دست دادن رفیقی شفیق، همسری مهربان، وزیری صدیق و مدافعی از جان گذشته گرفته و غمگین است: "و کانت وزیر صدق لرسول الله فآزرته بنفسها"
وی اضافه کرد: "پشت هر مرد موفقی یک زن وجود دارد"؛ شاید این یک جمله شعاری به ‌نظر برسد؛ اما با بررسی زندگی همسران بزرگ‌ترین اشخاص تاریخ درمی‌یابیم که جمله حکیمانه‌ای است. یک زن می‌تواند در جایگاه همسری و مادری خود به چنان منبع الهام‌بخشی برای تک‌تک اعضای خانواده تبدیل شود که آن‌ها را به اکسیری برای جامعه بدل سازد و از آن‌ها نیروهای فعالی بسازد.
سید مومن در ادامه افزود: بررسی زندگانی پر فراز و نشیب پیامبر اسلام (ص) با حضرت خدیجه (علیهاالسلام) نیز نشان از آن دارد که بانوی بزرگ تاریخ اسلام، رفیقی شفیق و وزیری صدیق برای شخص رسول گرامی اسلام بوده و همراهی وی با پیامبر اسلام از خانه و خانواده تا بستر اجتماع، کمک فراوانی به رسول خدا کرده است.
سید مومن در رابطه با ویژگی های بارز مادر مومنان حضرت خدیجه(س)گفت: بر اساس روایات و منابع تاریخی متواتر و موثق، حضرت خدیجه کبری (علیهاالسلام) الگوی کامل سبک زندگی اسلامی است؛ زیرا همسر خدیجه، دختر خدیجه، دین خدیجه، عقل خدیجه، کرامت خدیجه، پاکی خدیجه، حجاب خدیجه، فداکاری خدیجه و تلاش خدیجه، بهترین است. وجود نازنین او بهترین الگو برای انتخاب همسر، تربیت فرزند، دینداری، عقلانیت، کرامت، طهارت، حیا، ایثار و کار است. اگر زوایای گوناگون زندگی آن حضرت برای جوانان به خوبی ترسیم شود به سراغ الگوهای غربی نمی‌روند.
وی در ادامه در مورد بزرگ حامی رسالت گفت: براساس آیات قرآن کریم، زن و شوهر، «لباس» یکدیگر هستند که در اینجا بیشتر به‌ معنای پشت و پناه است و حضرت خدیجه مصداق بارز این تعبیر قرآن کریم برای پیامبر اسلام است. پشتیبانی روحی حضرت خدیجه از پیامبر اسلام شاید همان موضوعی باشد که کمتر به آن توجه شده است. او علاوه بر اینکه به لحاظ مالی از پیامبر حمایت می‌کرد، به لحاظ روحی نیز بی‌اندازه با همسر خود همراه بود،یکی از خصایص اخلاقی بانوی اول اسلام مهربانی و روحیه آرامش دهنده ایشان است که در لحظه های سختی که بر نبی اکرم می ‌گذشت تنها مأمن و پناه ایشان در خانه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بودند که با کلام نافذ سختیها را بر ایشان آسان می ساخت.
سید مومن با توجه به شخصیت بانوی آفتاب که شخصیتی مبتکر و مستقل بودند تصریح کرد: حضرت خدیجه (سلام الله علیها) به لحاظ شخصیتی، بانویی تاجر و ثروتمند بود که از وی شخصیتی مستقل ساخته بود که در زمان جاهلیتی که زن هیچ جایگاه و مقامی نداشت ایشان اشخاصی را اجیر می کرد تا برایش کار کنند. همین امر باعث شده بود که چشم بسیاری از تجار و بزرگان مکه را به وی معطوف شود و از وی خواستگاری کردند اما ایشان به گونه ای مبتکرانه رفتار می کرد که گویا تصمیم ازدواج ندارد. در چنین زمانی بود که با شنیدن وصف پیامبر اکرم(صلى ‏اللّه ‏علیه ‏و آله) همه آداب و رسوم جاهلی و خرافی را به سخره گرفت و خود پیشنهاد ازدواج به حضرت رسول داد.
در ادامه معاون پرورشی وتربیت بدنی منطقه یک اظهار کرد: به ‌نظر می‌رسد که نوع فرزندداری و تربیت فرزند از سوی حضرت خدیجه دارای اصول و مبانی خاص خود باشد تربیت دختری پاک به نام فاطمه زهرا سلام الله علیها که در دین اسلام جایگاه بسیاری رفیعی دارد و به ویژگی های متعددی ممتاز است. 11 امام شیعه از نسل آن حضرت هستند. سوره و آیاتی از قرآن همچون سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت و همسر و فرزندانش نازل شده است.
وی افزود: هم رأی بودن حضرت خدیجه با پیامبر اسلام تأثیر بسیار زیادی بر تربیت صحیح فرزندان گذاشت. یکی از دلایل ناهنجاری رفتاری فرزندان به این موضوع مربوط می‌شود که اختلاف آرمانی پدر و مادر برای فرزندان مشهود شود اما زمانی که فرزندان حضرت خدیجه می‌دیدند آنچه برای پدر قداست دارد، مادر نیز مقدس می‌داند دچار دوگانگی نمی‌شدند. مهم‌تر آنکه شخصیت پیامبر اسلام به ‌طور کامل مورد تأیید حضرت خدیجه بود و این موضوع نیز در تربیت صحیح فرزندان نقش بسزایی داشت.
سید مومن در ادامه گفت: حضرت خدیجه (سلام‌الله علیها) در کنار شأن مادری و همسری برای بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام، مجاهدت‌های فروانی نیز برای رشد و گسترش اسلام انجام داد.حضرت خدیجه (سلام‌الله علیها) ثروت فراوان و عظیم خود را برای اسلام هزینه‌کرد. دلدادگی رسول خدا به حضرت خدیجه چنان بود که در زمان حیات ایشان ازدواج دیگری از سوی رسول خدا صورت نگرفت.
معاونت پرورشی منطقه یک بیان کرد: عمق روابط روحی حضرت خدیجه با پیامبر اسلام زمانی مشخص می‌شود که واکنش و عکس‌العمل پیامبر اسلام پس از رحلت ایشان را درنظر داشته باشیم. در سال دهم بعثت حضرت خدیجه رحلت می‌کند و به فاصله بسیار کمی در همین سال ابوطالب (عموی پیامبر) نیز دار فانی را وداع می‌گوید. شدت غم ارتحال حضرت خدیجه چنان بود که این سال را «عام الحزن»(سال غم و اندوه) می‌نامند. ما در تاریخ زندگی پیامبر جز این یک‌بار، نمی‌بینیم که سالی را به‌عنوان سال اندوه نامیده باشند و حتی در سال وقوع جنگ احد که ۷۰ تن از مسلمین به شهادت رسیدند، چنین نامی برگزیده نشد.
وی افزود: أم المؤمنین خدیجه کبری (علیهاالسلام) در میان مسلمانان صدر اسلام تجلّی قدیسه‌ای آسمانی بود که وجودش مایه برکت بود. رسول اکرم(ص) دربارۀ ایشان فرمود: «اَفْضَلُ نِساءِ أهْلِ الجَنَّةِ خَدیجَةُ بِنْتُ خویلدْ، وَ فاطِمَةُ بِنْتُ مُحمَدٍ وَ مَرْیَمُ ابْنَتَ عِمْرانَ وَ آسِیَةُ بِنْتُ مزاحِمْ...؛ بهترین زنان بهشت اینانند: خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمّد، مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون)».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار