ربیعی خبر داد:

نقض برجام برای ایران و شورای امنیت غیرقابل قبول است

خروج ایران از برجام در واکنش به تمدید تحریم تسلیحاتی هنوز تصمیم گیری نشده و بعدا تصمیم گیری می‌شود

تهران (پانا) - دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت تاکید کرد کشورهای باقی مانده در برجام و اعضای شورای امنیت به خوبی نسبت به درخواست زورگویانه و توجیه‌ناپذیر آمریکا واقف هستند، این برداشت ناشی از صحبت‌های مختلف بوده و این برداشت را داریم که آن‌ها نمی‌خواهند در برهم زدن پایه‌های قوانین و توافقات بین‌المللی با رژیم آمریکا سهیم باشند. قطعا نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است.

کد مطلب: ۱۰۶۱۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
نقض برجام برای ایران و شورای امنیت غیرقابل قبول است

به گزارش پایگاه اطلا‌ع‌رسانی دولت، علی ربیعی در نشست خبری ظهر امروز خود با بیان اینکه راهی جز همدلی، دستگیری، در کنار هم بودن و یاری رساندن به هم نداریم، گفت: یکی از برنامه‌های دولت گسترش برنامه‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد و ایجاد مشارکت بیشتر مردم در خیر جمعی و حرکت اجتماعی همدلانه است. ترتیبی در کمیته‌های استان‌ها اتخاذ شده که نماینده سمن‌ها در این کمیته‌ها مشارکت کنند. تعداد تشکل‌های ثبت شده در وزارت کشور به ۲۸۳۱ تشکل رسیده و در حوزه هدف بهزیستی در مجموع ۹۸۰۰ خیریه و سمن ثبت داریم که بیش از ۵ هزار سمن از سال ۹۲ تاکنون ثبت شده‌اند. یعنی ۶۰ درصد سمن‌های حوزه بهزیستی در همین دولت ثبت شده است. این سیاست دولت بوده و امیدواریم بتوانیم در مدت زمان باقیمانده موانع پیش روی فعالیت‌های مدنی در قالب خیریه‌ها را برداریم.

ربیعی به گزارش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: این گزارش حاکی از این است ۸۳ درصد از ایرانی‌ها با اصول پروتکل‌های بهداشتی و سلامت‌محور همراهی داشتند و در برخی شهرستان‌ها به ۹۶ درصد رسیده‌ایم. پایتخت‌نشین‌ها کمتر از متوسط یعنی ۶۳ درصد مشارکت داشته‌اند. باید ۱۰۰ درصد رفتار و کنش‌های سلامت‌محور در جامعه نهادینه شود و در این صورت می‌توانیم برنامه‌های حفظ جان و حفظ کار را دنبال کنیم.

وی با اشاره به آغاز فرایند بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در بیشتر کشورهای جهان گفت: ما نیز هوشمندانه اقدام کردیم اگر رفتارهای سلامت محور در کل کشور بالای ۹۰ درصد شود هم می‌توانیم از جان‌ها و هم از اقتصاد و اشتغال حفاظت کنیم و هم از فرو افتادن افراد در طبقات پایین و تله فقر جلوگیری کنیم.

امکان فعالیت مجموعه‌های ورزشی کم‌تردد و انفرادی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی

سخنگوی دولت ادامه داد: در جلسه ستاد ملی کرونا ۱۳۲ شهر به عنوان شهر کم‌خطر اعلام شد، اما این شرایط ثابت نیست و تغییر خواهد کرد؛ دولت دائما در حال رصد، بررسی و ارزیابی است و طبقه‌ها را به روز می‌کند. در این شهرها مساجد بازگشایی شدند و نماز جماعات و جمعه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی اقامه می‌شود. در این ۱۳۲ شهر فقط مشاغل پرریسک تعطیل هستند و بقیه مشاغل می‌توانند در این شهرها فعالیت خود را ادامه دهند؛ حتی اصناف پرریسک مانند مجموعه‌های ورزشی بزرگ فعلا تعطیل هستند ولی مجموعه‌های ورزشی که جمعیت کم در آن‌ها تردد دارد و انفرادی هستند با حفظ پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

علی ربیعی گفت: قرار بود مدارس این شهرها روز ۲۰ اردیبهشت بازگشایی شوند، اما رئیس‌جمهوری برای ایجاد اطمینان نهایی از این که همه پروتکل‌های بهداشتی مراعات می‌شود و ظرفیت‌ها و زمینه‌های آن به وجود آمده است این تاریخ را به تعویق انداخت و به ۲۷ موکول شد و سه وزارتخانه بهداشت کشور و آمورزش و پرورش موظف شدند این موضوع را بررسی کنند و باز هم در جلسه آتی شرایط را مجدد بررسی می‌کنیم.

دولت برای اصلاح ساختار بودجه اقداماتی را آغاز کرده است

وی به برگزاری جلسه مهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی در ابتدای هفته اشاره کرد و گفت:‌ با اتفاقاتی که در حوزه فروش و قیمت نفت رخ داده است و دامن‌گیر جهانی شده است و از طرفی به دلیل تحریم‌ها که تاثیر مضاعفی بر ایران هم داشته است، منابع و مصارف بودجه و بخشی هم از درآمدهای کشور کاهش یافته است؛ در این جلسه چگونگی تداوم پروژه‌های عمرانی و همچنین سازماندهی بودجه به نحوی که به هیچ وجه پرداخت حقوق، دستمزد و مستمری کارکنان و بازنشستگان یارانه و کمک‌های نهادهای حمایتی کاهش پیدا نکند، مورد تاکید قرار گرفت. مقرر شد دولت به غیر از موارد حقوق و دستمزد و حمایتی، باید ۲۰ درصد کاهش هزینه بدهد و صرفه جویی‌کند و از سایر روش‌های تامین کسری بودجه استفاده کند. دولت برای اصلاح ساختار بودجه اقداماتی را آغاز کرده است.

سخنگوی دولت افزود: یکی از اقدامات مهم در ساختار بودجه، مولدسازی دارایی‌های دولت است که با زمینه‌سازی در این بخش امروز از این فرصت استفاده می‌شود و با تاکید بر افزایش بهره‌وری بخشی از کسری بودجه جبران می‌شود و قادر خواهیم بود با بودجه‌ای که هم عملیات عمرانی صورت بگیرد و هم هیچ نارسایی کسری در پرداخت‌ها حقوق‌ها به تمام اقشار خللی نشود، بودجه را پیش خواهیم برد.

سخنگوی دولت گفت: رئیس‌جمهوری به تمام وزیران دستور داده است علاوه بر افزایش بهره‌وری و پیش‌برد پروژه‌های عمرانی، طرح‌های بالای ۹۰رصد را امسال به بهره‌برداری برسانند زیرا تکمیل آن‌ها به ایجاد اشتغال جدید کمک می‌کند. البته برخی از اشتغال‌ها برگشت ناپذیرند یا در افق یک سال احتمال برگشت‌پذیری برخی از آن‌ها وجود ندارد، در این زمینه هم به وزیران تاکید شده که هر وزراتخانه، جایگزینی برای این مشاغل و یا ایجاد شغل‌های خرد و کوچک و متوسط را برنامه‌ریزی و دنبال کنند.

امکان صادرات ماسک‌N۹۵ و سه لایه فراهم شده است

ربیعی با اشاره به گزارش تولید انواع ماسک در جلسه دولت، گفت: در این زمینه با همکاری مردم و مدیران و کارگران در این صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان با وجود تحریم‌ها و تهدیدهای ظالمانه آمریکا در بخش تولید ماسک موفق بودیم. اکنون امکان صادرات ماسک‌های N۹۵ و سه لایه هم فراهم شده است، اما مقرر شد وزارت بهداشت میزان نیاز چند ماهه خود را برداشت و ذخیره‌سازی کند و پس از آن با نظر وزیر بهداشت و در نظر گرفتن برای شرایط احتمالی بحرانی، مجوز صادرات داده شود که این موارد علاوه بر تولید و صادرات مواد ضدعفونی کننده است که از قبل بود؛ البته در ونتیلاتور هنوز به افزایش تولید داخلی نیاز داریم.

وی از اضافه شدن حدود یک هزار تخت به تخت‌های آی سی یو خبر داد و گفت: این هزار تخت هم با دستگاه‌هایی که در آن‌ها ایجاد شده، مثل آی سی یو عمل می‌کند و در مواقع بحران به ما کمک زیادی خواهد کرد. امروز علاوه بر کادر درمانی و پزشکی که به حفظ جان مشغول هستند و جامعه سپاسگزار آنان خواهد بود، چرخه زندگی ما هم توسط کارگران و جامعه کارگری چرخیده است. همه مطلع هستیم و رئیس‌جمهوری هم همواره بر این نظر است که وضعیت مزد بگیران پایین و جامعه کارگری وضعیت سختی است. از هر فرصتی باید استفاده کرد تا طوری چرخ تولید بچرخد وهیچ کارگر جدیدی اخراج نشود. جامعه کارگری با وجود همه سختی‌ها متعهدانه و مسئولانه در این چرخ اقتصاد ایستاده و با کنترل‌ها و غربالگری‌های انجام شده در شرکت‌های تولیدی، تولید در جریان است و اتفاق ناگواری در بازگشایی تولید رخ نداده که غیرقابل کنترل باشد و این علامت بسیار خوبی است.

علی ربیعی اتفاق بزرگی در حوزه آموزش که متاسفانه کمتر دیده شده است (شبکه شاد) حرکتی رو به جلو و مترقی دانست و گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم در خلال پوشش بحران کرونا به این دستاورد ملی هم توجه بیشتری داشته باشند. همه دانش‌آموزان و همه معلمان در یک حرکت تعاملی در کنار هم قرار گرفتند و بدیهی است که اشکالاتی در آغاز کار داشته باشد.

آمریکا هرچه سریع‌تر گروگان‌های ایارانی را آزاد کند

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت سیروس عسگری دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا گفت: دفتر نمایندگی ما به طور کامل پیگیر این موضوع بوده و معتقد هستیم آمریکایی‌ها در کنار ادعاهایی که دارند، متاسفانه در برخورد با زندانیان، رفتار غیراخلاقی و غیرانسانی داشته‌اند.

وی با تاکید بر پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکا اظهار داشت: یکی از این افراد الان دچار ویروس کرونا شده و اگر تست این فرد منفی باشد، حتما به ایران بازخواهد گشت. وضعیت بقیه زندانی‌ها را هم کماکان در حال پیگیری هستیم و امیدواریم آمریکا نگرانی ایرانی‌ها را در مورد زندانیان خود درک کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری با تاکید بر این که همه این‌ها هم به اتهامات واهی در زندان هستند، اظهار داشت: گزارش‌هایی از نحوه نگهداری ایرانیان زندانی در آمریکا داریم که بدون امکانات بهداشتی و درمانی هستند. این مسئله شرم‌آور است. جمهوری اسلامی ایران خواهان این است که هر چه سریع‌تر و بدون قید و شرط، آمریکا این گروگان‌ها را آزاد کند.

وی با بیان اینکه ما متعهد به استفاده از همه ابزارهای دیپلماتیک برای اطمینان از سلامت شهروندان خود در زندان‌های آمریکا هستیم، ‌ادامه داد: یکی از زندانیان هم به امید خدا به زودی به ایران بازخواهد گشت اما معتقدیم آمریکا مسئول سلامت همه گروگان‌های ایرانی است که امروز در خاک آمریکا در زندان‌های این کشور قرار دارند.

دامنه انتخاب‌های ما درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران باز است / نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است

ربیعی در پاسخ به این سوالی در مورد واکنش ایران به تمدید احتمالی تحریم‌های تسلیحاتی خاطرنشان کرد: برای صحبت در مورد تصمیمات و واکنش ایران همچنان زود است. در مورد خروج ایران از برجام در واکنش به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تصمیم‌گیری نشده است. درباره نحوه واکنش یا گزینه‌هایی که در این باره داریم، با توجه به روندهایی که است، تصمیم‌های لازم را خواهیم گرفت. کشورهای باقی مانده در برجام و اعضای شورای امنیت به خوبی نسبت به درخواست زورگویانه و توجیه‌ناپذیر آمریکا واقف هستند، این برداشت ناشی از صحبت‌های مختلف بوده و این برداشت را داریم که آن‌ها نمی‌خواهند در برهم زدن پایه‌های قوانین و توافقات بین‌المللی با رژیم آمریکا سهیم باشند. قطعا نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است.

دولت هیچ نظر و دخالتی در مسائل داخلی مجلس از جمله انتخاب رئیس ندارد

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه نقض برجام توسط شورای امنیت، این نهاد را که برای حمایت از امنیت بین‌الملل به وجود آمده، بی‌اعتبار می‌کند، بیان کرد: همه سناریوها را با دقت بررسی خواهیم کرد. دامنه انتخاب‌هایمان باز است. می‌توانیم پیش‌بینی کنیم ملایم‌ترین پیامد چنین تصمیم خصمانه‌ای برای آمریکا و ثبات بین‌المللی بسیار سخت خواهد بود. لازم است تکرار کنم جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی خود بی‌نیاز است اما این مسئله باعث نمی‌شود رفتارهای نسنجیده آنهایی که نقض حقوق بین‌الملل را دنبال می‌کند، بدون هزینه باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره گمانه زنی‌ها درباره انتخاب رئیس مجلس و اینکه دولت هم در انتخاب ریاست مجلس دخالت‌ داشته و مشخصا از یکی از معاونان رئیس‌جمهوری نام برده شده آیا دولت مورد خاصی را دنبال می‌کند، گفت: آنچه که حساسیت دولت است این است که مجلسی پویا، قوی، بانشاط و همراه برای پیش بردن امور مردم و حل مشکلات جامعه قرار بگیرد. این دغدغه ماست. انتخاب رییس هیات رئیسه روسای کمیسیون‌ها مربوط به سازوکارهای داخلی مجلس و نمایندگان محترم انتخاب شده است. دولت هیچ نظر و دخالتی در مسائل داخلی مجلس از جمله انتخاب رییس، هیئت رییسه و اعضای کمیسیون آن نخواهد داشت و ندارد.

ربیعی گفت: بنای دولت بر همکاری با رییس و اعضای هیات رئیسه مجلس آینده خواهد بود، ما همکاری‌مان را در بالاترین سطح خواهیم داشت و هر فرد و ترکیبی را که نمایندگان انتخاب کنند، برای دولت محترم خواهد بود. همین جا این خبر را کاملا بی‌اساس اعلام می‌کنم اگر نماینده محترمی اعلام کرده بگوید کدام معاون رئیس‌جمهوری برای چه فردی تلاش می‌کند که به طور روشن مشخص شود. اما ما قطعا می‌دانیم که چنین نظریه در دولت وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است اعضای دولت طرف مشورت از سوی عده‌ای قرار بگیرند اما آن‌ها هم نظر خاصی در این مورد ندارند دیروز معاون امور مجلس رییس‌جمهوری که نزدیک‌ترین فرد به مجلس است صحبت می‌کردم، ایشان هم بی‌اطلاع بودند و هیچ مداخله‌ای ما نداریم و موکول به ساز و کارهای داخلی مجلس می‌کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نفیاً یا اثباتاً در امور سایر قوا اعتقادی به دخالت نداریم، گفت: معتقد هستیم دخالت قوا در اموری که مربوط به آن‌ها نیست پیام منفی به جامعه ارسال می‌کند و تلقی افکار عمومی ممکن است تلقی که شکاف باشد. دولت عمیقاً بر احترام به حقوق برنامه‌ها و کارایی سایر قوا احترام می‌گذارد و معتقد هستیم برای یک حکمرانی خوب و آرام‌بخش برای جامعه که مردم احساس کنند همگان در کنار هم چشم بر آن‌ها دارند و می‌خواهند آن را بهبود بخشند ما چنین رفتار و همنشینی را از سه قوه دنبال خواهیم کرد و مطلوب ما هست.

هرگونه مجوزی برای بازگشایی نیازمند تاکید موضوع از سوی وزیر و وزارت بهداشت خواهد بود

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره بازگشایی مدارس اظهار داشت: با توجه به اعلام برخی شهرستان‌ها به عنوان وضعیت سفید، یعنی در آن شهرستان ما فوتی نداریم و حتی بستری هم نداریم یا بستری محدود داریم. ستاد ملی تصمیم گرفت در این شهرستان‌ها که سفید اعلام شده‌اند، مدارس بازگشایی شود. رئیس‌جمهوری باز اطمینان خاطری را هنوز کسب نکرده بودند که از بیستم به بیست و هفتم به تعویق انداختند و قرار شد سه وزارتخانه آموزش و پرورش، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کشور مجدد همه ابعاد آن را بررسی کنند و پیشنهاد بیاورند. در هرگونه تصمیمی رعایت پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ضروری است. هرگونه مجوزی برای بازگشایی نیازمند تاکید موضوع از سوی وزیر و وزارت بهداشت خواهد بود.

به گفته ربیعی با فاصله نشستن، تعداد کم حضور در کلاس‌ها، ضدعفونی کردن مدارس در نوبت‌های مختلف، ضد عفونی کردن سرویس‌ها و نوعی نگرانی از مسیری که دانش‌آموز تردد می‌کند، مهم‌ترین مسائلی است که در پروتکل‌های بازگشایی مدنظر قرار خواهد گرفت. بنابراین این امر فقط برای شهرهای سفید است در سایر موارد و درباره امتحانات و کنکور تصمیم‌گیری و اطلاع رسانی خواهد شد.

عدم تحقق منابع بودجه را با صرفه‌جویی جبران می‌کنیم

ربیعی درباره راهکار دولت در برابر کسری احتمالی بودجه به دلیل کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا ابراز کرد: هم رکورد جهانی ناشی از کرونا و هم کاهش تقاضا در بازارهای بین‌المللی ما را در برابر منابع ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن دچار مشکل کرده است. من عددهایی مانند ۲۴۰ هزار میلیارد تومان را دیدم که به گونه‌ای محاسبه شده که علاوه بر بودجه، آثار ثانویه هم در نظر گرفته شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری اضافه کرد: عددهایی مانند ۲۴۰ هزار میلیارد تومان قطعا نادرست بوده و اغراق‌آمیز است. رقمی که در بودجه ما از فروش منابع نفتی و فرآورده‌هایش پیش‌بینی کرده بودیم، کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است. تمهیداتی هم در این اندیشیده شده و در جلسه سران قوا مطرح شده است.

ربیعی در تشریح تمهیدات دولت برابر عدم تحقق منابع بیان کرد: در برابر عدم تحقق منابع اصل صرفه‌جویی را در مصارف دنبال خواهیم کرد. انتشار اوراق و عملیات بازار باز را خواهیم داشت و با اینها، این عدم تحقق منابع را جبران می‌کنیم. واگذاری شرکت‌های دولتی در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ را خواهیم داشت که در اصلاح ساختار بودجه نیز آن را دنبال می‌کردیم.

وی ادامه داد: این مسئله قبل از اتفاقات خیر بوده و در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده است. این میزان حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است. دولت از فروش سهام و اموال آزاد، مولدسازی اموال، افزایش بهره‌وری و کم کردن هزینه‌ها استفاده می‌کند. ما قطعا در سال آینده ما پروژه‌های عمرانی را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سعی می‌کنیم پروژه‌های بالاتر از ۹۰ درصد را به نتیجه برسانیم، یادآور شد: تاکید ما در اشتغال‌های پایین‌دستی و خرد است که بتواند جذب بیشتری را به همراه داشته باشد. در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه آی‌تی، این نوع اشتغالات را هدف‌گیری کردیم. همه وزرا در این زمینه مسئول شده‌اند.

ربیعی در مورد مالیات‌ها هم عنوان کرد: در مورد مالیات‌ها تسهیلاتی خواهیم داد تا مالیات‌ها را هم جبران کنیم. وزارت اقتصاد در مورد مالیات با سازمان برنامه در مورد عدد تفاهم کرده است. این عدد تفاهم شده براساس کار کارشناسی شده است و ما در این باره نگرانی نداریم.

آمریکایی‌ها به واقعیات منطقه احترام بگذارند

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره رویدادهای اخیر در عراق و به ویژه حمله اخیر داعش به نیروهای حشدالشعبی و همچنین امتناع کاخ سفید از مصوبه مجلس عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور و بازتولید داعش توسط آمریکایی‌ها، گفت: وقتی جریان اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که اساس ملت و دولت بود و الگویی از کنار هم قرار گرفتن دولت و ملت شکل گرفت و دموکراسی اساس آن بود از همان روز ایالت متحده آمریکا با چنین همنشینی و سازگاری را برای خود خطرناک می‌دید بنابراین از هر راهی برای ضربه زدن استفاده کرد و جریان تند و افراطی را در مقابل این جریان تقویت کرد.

وی ادامه داد: این ماجرا از افغانستان شروع شد در زمانی که در افغانستان علیه ارتش روسیه ترکیبی هم از مجاهدین و هم از افراد دیگر بودند در آنجا سربازگیری‌ها شروع شد و القاعده متولد چنین جریانی بود که بنابراین شواهد زیادی وجود دارد که آمریکا در شکل گیری گروه‌های تروریستی چون القاعده و طالبان نقش داشته است و داعش هم از دل آنها بیرون آمد.

سخنگوی دولت یادآور شد: معمولا این جریان‌ها در درازمدت به زیان خود آمریکا عمل کردند و مردم آمریکا هم بدانند که ۱۱ سپتامبر و امروز هم داعش چیزی جز کاشته برنامه ناقص اطلاعاتی آمریکا نیست.

وی گفت: معتقدیم و اطلاع هم داریم که از ابتدای پدیدار شدن داعش مستقیم یا غیر مستقیم در شکل دادن آنها ایالت متحده نقش دارد و سازمان های جاسوسی آمریکا هم در آن نقش داشتند.

ربیعی افزود: روشن‌ترین کمک آمریکا به داعش، مبارزه با کسانی است که نقش اصلی را در شکست این گروه تروریستی در عراق داشتند؛ این بازی آمریکایی‌هاست که در این بازی حتما به زیان خودشان نیز عمل خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اطمینان داریم که آمریکا در این اقدام شرارت آمیز هم شکست خواهد خورد و تردیدی هم وجود نخواهد داشت، چراکه جریان منطقه به نفع آن چیزی که آمریکا به دنبال آن است، نیست.

وی گفت: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم که به جای دست و پازدن در باتلاق این روش‌ها که چیزی جز ناامنی در منطقه و هدر دادن سرمایه مالیات دهندگان آمریکایی نیست به این اقدامات خاتمه دهند و تلاش کنند تا با واقعیات کنار آمده و به مردم منطقه احترام بگذارند.

ربیعی تاکید کرد: ایران بزرگترین کشور در رابطه حفظ ثبات و امنیت منطقه است و به طور قطع ما چه در خلیج فارس و چه درسایر کشورها و منطقه چیز جز به دنبال صلح و امنیت نیستیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص رونق بازار بورس و انتقاداتی که برخی از کارشناسان در این خصوص بیان می کنند، اظهار داشت: من از بانک مرکزی خواهش می‌کنم که این موضوع را در کنفرانس‌ها بیشتر توضیح بدهند. در اینجا چند نکته را درخصوص این بحث می‌گویم.

ربیعی افزود: بازار سرمایه یکی از بازارهای مالی کشور است و قطعا نقش اساسی در رشد اقتصادی دارد. ما در این شرایط یا باید از بانک برداشت کنیم یا باید تسهیل تامین مالی بنگاه‌های‌مان را از راه بورس به‌دست بیاوریم. این روش، به مردم کمک می‌کند و موجب می‌شود که تورم جدید به‌وجود نیاید و افزایش نقدینگی را هم کنترل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: من از همه آنهایی که قلم به‌دست دارند و در این زمینه می‌نویسند، ضمن هشدارهای خوبی که می‌دهم خواهش می‌کنم که کمک کنند این روش درستی که امروز روی ریل افتاده و پول‌ها به سمت بورس می‌آید و با همه احتمالات خودش یک اتفاق بسیار مثبت است که امروز بورس ایران در حال رونق گرفتن است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: ضمن نقد این موضوع به عنوان وظیفه یادمان باشد که این اتفاق مبارکی است. چرا که به هر حال شفافیت‌ها را افزایش می‌دهد، بهبود راهبردی شرکت‌ها اتفاق می‌افتد و نهایتا هم موجب رفاه اجتماعی می‌شود.

ربیعی یادآور شد: اگر ما بتوانیم مشکلات بورس را حل کنیم و این تداوم را حفظ کنیم با پول‌های خرد مردم رفاه اجتماعی‌مان هم افزایش پیدا می‌ کند.

رویکرد کلی دولت حمایت از توسعه بازار است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری حمایت از توسعه بازار را رویکرد کلی دولت عنوان کرد و افزود: ما این رویکرد را داریم و کمک خواهیم کرد که این بازار رونق خودش را داشته باشد. البته بدیهی است در هر بازاری مهمترین عامل تعیین‌کننده قیمت، میزان عرضه و تقاضاست. ما این را برای عرضه دنبال می‌کنیم قطعا انتظارات تورمی به‌طور کلی، خود دیدگاه فعالان بازار نسبت به آینده اقتصاد هم نقش دارد و کسی منکر این مسئله نیست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: البته افزایش قیمت ارز هم نقش داشته و اندازه ارزش این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است و این اتفاق هم وجود داشته است. در نتیجه افزایش ارزش جایگزین شرکت‌ها، یعنی ارزش روز دارایی‌ها بر حسب قیمت‌های فعلی ارز، یکی از عوامل رشد قیمت برخی از این سهام‌ها بوده است.

سودآوری برخی شرکت‌های بورسی صادرات‌محور قابل توجه بوده است

ربیعی بیان داشت: در کنار این موارد بهبود وضعیت سودآوری برخی شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌هایی که صادرات‌محور بوده‌اند قابل توجه بوده است. ضمن اینکه انتظارات مثبت سرمایه‌گذاران در مورد سودآوری شرکت‌های بورسی عامل مهمی در افزایش قیمت برخی سهام‌ها بوده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ضمن تاکید مجدد بر حمایت دولت از توسعه کمی و کیفی بازار سرمایه این نکته را هم ذکر می‌کنیم در هر صورت افرادی که برای خرید به بازار می‌آیند، باید مدیریت مناسبت ریسک، دانش کافی و بررسی کافی نسبت به ساختار مالی و سودآوری شرکت‌ها توجه کنند و نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام با این دیدها اقدام کنند.

ربیعی گفت: در هر حال دولت حمایت خودش را از توسعه کمی و کیفی انجام می‌دهد. اراده ما در غلبه بر کرونا و راه افتادن کسب و کارها موجب شد که چشم‌انداز مثبت در فعالیت کسب و کارها ایجاد شود.

وی افزود: طبق گزارش بانک مرکزی، تورم انتظاری ما کاهنده است و به نظر می‌رسد ارزش جایگزینی در کنار سایر عوامل، در رشد بورس موثر بوده‌اند. خصوصا ارز دولت که واگذاری‌های بیشتر این انتظار مثبت را هم ایجاد کرده است و ما کماکان این را انجام خواهیم داد.

روابط ایران و ونزوئلا به ارتباطی به سایرین ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر ارائه خدمات مهندسی از سوی ایران به ونزوئلا و دریافت شمش طلا در ازای این خدمات، گفت: روابط ایران و ونزوئلا یک رابطه قانونی و برمبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد.

وی افزود: البته این خبر بیشتر از سوی کشورهای ثالث و به ویژه آمریکا دنبال می شود اما باید بدانند که نه آمریکا و نه هیچ کشور ثالثی حق دخالت و حتی اظهار نظر در تعاملات دوجانبه‌ ایران و ونزوئلا را ندارند و این اقدامات برخلاف قوانین بین المللی است.

ربیعی ادامه داد: ایران ارتباطات تجاری و فنی با ونزوئلا را در حوزه‌های مختلف و براساس قوانین معمول تجارت بین الملل انجام می دهد که جزییات این روابط هم حسب موضوع متفاوت است و دخالت دیگر کشورها در این زمینه معنی ندارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا بر مبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته و به سایر کشورها ارتباط ندارد، ما دو دولت هستیم که تعامل و همکاری متقابل داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار