جلوه‌های معلمی از منظر استودیوی تخصصی آموزش و پرورش؛

شناخت دانش‌آموزان استثنایی سختی کار با آن‌ها لذت بخش می‌کند

تهران (پانا) - معلم مدارس استثنایی زنجان تاکید کرد شناخت دانش‌آموزان استثنایی سختی کار با آن‌ها را لذت بخش می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۶۰۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد
شناخت دانش‌آموزان استثنایی سختی کار با آن‌ها لذت بخش می‌کند

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، زهرا مصطفوی، معلم مدارس استثنایی زنجان، لیسانس آموزش ابتدایی و فوق دیپلم کودکان استثنایی از دانشگاه شهید ثانی تهران با 27 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش کودکان استثنایی، معلم نمونه منطقه‌ای، صاحب 2 مقام کشوری درس پژوهی و 3 مقام استانی در رشته‌های ورزشی با حضور در استودیوی تخصصی آموزش و پرورش، از کم و کیف کار با کودکان استثنایی سخن گفت.

چه انگیزه‌ای باعث ورود شما به حوزه تدریس در آموزش و پرورش استثنایی شد؟

علاقه به کودکان استثنایی باعث شد که من از ابتدا اولویت انتخاب رشته ام را آموزش کودکان استثنایی قرار دهم و در انتخاب رشته‌ام هم، آموزش کودکان نابینا را انتخاب کردم و خوشبختانه در همین رشته هم قبول شدم و توانستم ادامه تحصیل بدهم و وارد این حرفه شوم.

از این که در این مدت در حوزه کودکان استثنایی کار می‌کنید، راضی هستید؟

اوایل کار کمی سخت بود و من چون تازه با این دانش‌آموزان آشنا می‌شدم مشکلات زیادی را تجربه کردم. طبیعتا کار با دانش‌آموزان استثنایی سختی‌های خاص خود را داشت ولی کم کم بعد از شناخت و آشنایی بیشتر با این دانش‌آموزان و شناختم نسبت به ویژگی‌های این دانش‌آموزان، علاقه‌ام بیشتر شد و انس گرفتم و همیشه سعی کردم با انش‌آموزان بیشتر آشنا شوم هم اکنون هم بسیار از کارم راضی هستم و لذت می‌برم.

کار با کودکان استثنایی چه شرایطی می‌طلبد؟ چه نیازهای ویژه‌ای دارند؟

به‌طور کلی معلمی را نباید به عنوان یک شغل در نظر بگیریم. معلمی هنر است. در این میان معلم استثنایی بودن سختی‌های خاص خود را دارد. همانطور که می‌دانید دانش‌آموزان استثنایی ممکن است با یک بار تدریس، درس را یاد نگیرند و مجبور شویم از روش‌های مختلف و چندین بار تدریس را انجام دهیم که این کار به نوبه خود صبر و حوصله زیادی می‌خواهد و طبعا معلم استثنایی باید تلاش و پشتکار زیادی در این زمینه داشته باشد. به نظر من اگر عشق در کار باشد همه این سختی‌ها قابل حل است.

چه تفاوتی بین معلمان استثنایی و دیگر معلمان وجود دارد؟

معلمان استثنایی مثل یک مادر برای این دانش‌آموزان هستند و به درس آنها همچون یک مادر رسیدگی می‌کنند. همچنان که امام خمینی (ره) فرمودند معلمی شغل انبیا است و به عنوان یک شغل، نباید به آن نگاه کرد. معلمی کردن، هنر است و در این میان همانطور که گفتم معلم استثنایی بودن علاقه خاصی می‌خواهد که باید به دانش‌آموزان رسیدگی کند و معلم استثنایی باید تمام تمام توان خود را در این قرار دهد که خدمتی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارائه کند. دانش‌آموزان استثنایی فرشتگان روی زمین هستند و من در زندگی شخصی خود، بهره و بازخورد رسیدگی و آموزش به این دانش‌آموزان را دیده ام. در واقع عاشق این دانش‌آموزان هستم.

اگر فرصتی برای تبدیل وضعیت به معلم عادی در پیش روی شما قرار بگیرد آیا مایل به ادامه کار در مدارس استثنایی خواهید شد یا به مدارس عادی می‌روید؟

من کار با دانش‌آموزان استثنایی را خیلی دوست دارم و به همه معلمانی که به این رشته علاقه دارند توصیه می‌کنم گه اگر واقعا علاقه دارند و پشتکار لازم را در خود احساس می‌کنند حتما به جمع معلمان استثنایی بپیوندند و درنگ نکنند چون این کار پر از عشق و ایثار است.

به عنوان یک معلم چه انتظاری از مردم و یا اولیا دارید؟

من قبل از اینکه معلم باشم اولیا دانش‌آموز هستم و دغدغه اولیا را هم مدنظر دارم. با توجه به شرایط کنونی و تدریس هایی که بصورت مجازی شده، اولیای کودکان استثنایی پا به پای معلمان استثنایی زحمت کشیده و در این ایام با ما همکاری می‌کنند تا آموزش فرزندانشان لطمه نخورد و لازم است روز و هفته معلم را خدمت این عزیزان تبریک بگویم. چون این اولیا هم عملا در این ایام همکار و همراه ما بوده و کار می‌کنند.

از مسئولین چه انتظاری دارید؟

انتظار دارم برای این نوع از دانش‌آموزان یک اولویت بندی‌های خاصی و امکانات خاصی را قرار دهند همانطور که می‌دانید دانش‌آموزان استثنایی برای ایاب و ذهاب و رفت و آمد مشکل دارند. از مسئولان تقاضا دارم که برای ایاب و ذهاب رایگان این دانش‌آموزان فکری کنند. ما خانواده هایی را داریم که چند دانش‌آموز معلول دارند اینها از عهده هزینه سرویس و ایاب و ذهاب فرزندان خود نمی‌توانند بر بیایند.

همچنین برای اشتغال دانش‌آموزان استثنائی که فارغ التحصیل می‌شوند باید چاره‌ای اندیشیده شود تا در جامعه رها نشوند و در جایی مشغول به کار شوند. همچنین به علت اینکه هزینه وسایل کمک آموزشی که دانش‌آموزان استثنایی از آنها استفاده می‌کنند بیشتر از دانش‌آموزان دیگر است به عنوان مثال دانش‌آموزان نابینا احتیاج به تبلت‌های دانش‌آموزی دارند که بتوانند سیستم‌های گویا باید نصب کنند و در تدریس‌های مجازی استفاده می‌کنند و یا دانش‌آموزان جسمی و حرکتی ویلچر های مخصوصی نیاز دارند که چون هزینه اینها بالا است به تنهایی نمی‌توانند از عهده مخارج آنها بر بیایند تقاضا دارم که مسئولان در این امر کمک حال این خانواده‌ها باشند.

این روزها اکثر معلمان در فضای مجازی کار می‌کنند. همکاران استثنایی چطور؟

در این روزها دانش‌آموزان استثنایی هم مانند دانش‌آموزان دیگر در شبکه شاد عضو هستند و آموزش می‌بینند ولی مشکلی که این شبکه دارد، چون روی گوشی نصب می‌شود، سیستم گویایشان پاسخگو نیست ولی با نرم افزارهای دیگر می‌توانند این کار را انجام دهند. امیدوارم این مشکل به زودی حل شود و همه معلمان استثنایی هم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. ما خودمان شاد را نصب کردیم از دانش‌آموزان هم خواستیم که نصب کنند که اولیا البته این کار را انجام می‌دهند تا سیستم شان گویا باشد. در واقع اولیا بازخوردهای لازم را هم به ما می‌دهند.

دانش‌آموزان شما و یا همان شاگردانشان شما چه ویژگی‌هایی دارند؟ تدریس برای این دانش‌آموزان چه شرایطی نیاز دارد؟

دانش‌آموزان ما بیشتر نابینا و کم بینا هستند ولی طبق کلاس بندی‌هایی که هست امکان دارد یک دانش‌آموزی دارای چند نوع معلولیت باشد و مشکل کم توانی ذهنی و یا جسمی داشته باشد و به نسبت کار کردن با دانش‌آموزان چند معلولیتی که به جز نابینای معلول و کم توان ذهنی هستند، مشکل است چون این دانش‌آموزان یادگیری بریل برایشان سخت است و احتیاج به تمرین و تکرار زیاد دارند و کارکردن با این دانش‌آموزان چند معلولیتی سخت تر از دیگر گروه‌های معلولیتی است.

کدام یک از معلمان شما بیشتر تاثیر را روی زندگی شما داشتند؟

در دوران راهنمایی معلمی داشتم به نام نسرین حسنی که خیلی روی زندگی من اثر گذاشت و الان مدیر دبیرستان فرزانگان هستند. من علاقه خاصی به ایشان داشتم. ایشان الگوی من در تمام مراحل زندگی‌ام بودند و جا دارد الان از دور دست ایشان را ببوسم و از خدا بخواهم هر جا هستند سلامت باشند و من از اینجا به ایشان هفته معلم را تبریک عرض می‌کنم.

چه پیامی به شاگردانتان دارید؟

به عنوان یک معلم از آنها می‌خواهم که پشتکار داشته باشند و به خدا امید داشته باشند و از پشتکار و تلاش دست برندارند و به خدا توکل کنند. همچنانکه دانش‌آموزانی که قبلا داشتیم و الان در بهترین شرایط آموزش می‌بینند و به مدارج خیلی مهمی رسیده‌اند. این شاگردانم آنها را الگوی خودشان قرار دهند و مثل آنها تلاش کنند و ناامید نشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار