در گفت و گوی پانا با یک معلم مدرس در روستاهای آذربایجان شرقی مطرح شد؛

تدریس در روستا، استمرار کار عاشقانه را بیشتر می کند

تبریز(پانا) - مناطق محروم و روستایی آذربایجان شرقی محلی برای شکوفایی استعدادهای مختلف است و معلم چراغی برای شکوفایی این استعدادهاست. 

کد مطلب: ۱۰۶۰۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تدریس در روستا، استمرار کار عاشقانه را بیشتر می کند

معلم، بر اوج جان ها خط دانش و ایمان می نگارد و در ضمیر پاک دانش آموزان، نقش فطرت را برجسته تر می سازد و با خامه تعلیم، جامه تربیت بر اندام روحشان می پوشاند و با کاشتن بذر عفاف، صداقت و تعهد در دل ها، ارزش فوق مادی می آفریند. تلاش صبورانه و دل سوزانه معلمان و مربیان متعهد، در بارور ساختن نهال های انقلاب، جریان آب زلال در بوستان فرهنگ و عرفان است. به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، به سراغ معلمی از جنس عشق و ایثار رفتیم.

اصغر آمالی، دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش(گرایش تعلیم و تربیت اسلامی)، باحدود 20 سال سابقه خدمت است که از این 20 سال 1 سال به عنوان مدیر، 7 سال کارشناس تکنولوژی و گروههای آموزشی منطقه ملکان و باقی را به عنوان آموزگار دوره ابتدایی مشغول فعالیت بوده است و هم اکنون در مدرسه عارف روستای تازه قلعه شهرستان ملکان با 18 دانش آموز مشغول تدریس و فعالیت است. گفتگوی پیش رو حاصل صحبت‌های او با پاناست.

چه ابتکارات ویژه ای برای تدریس در ایام تعطیلی کرونا داشتید؟

در روزهای سخت انتشار ویروس کرونا و تعطیلی مدارس مثل تمامی معلمان جهادگر کشور بنده نیز از ابتدای اسفند ماه در فضای مجازی و تهیه و توزیع درسنامه در خدمت بچه های عزیز بودم. همیشه با اولیا نیز در ارتباطم و به نوعی آموزش هم به اولیا داده می شود و هم دانش آموزان. دانش آموزانی هم که دسترسی به تلفن همراه پیشرفته نداشته اند، دروس و تکالیف به تلفن و شبکه اجتماعی فامیل های نزدیک ارسال می شود و آنها هر هفته فعالیت و انجام تکالیف بچه ها را به بنده ارسال می نمایند.

میزان حقوق دریافتی می تواند در انگیزه معلمی و نحوه تدریس شما تاثیر داشه باشد؛ آیا این میزان حقوق کفاف یک زندگی را می دهد؟

مسکینی دیدم با کفش پاره شکر می کرد خدا را ! گفتم که کفش پاره شکر خدا ندارد؟! گفتا یکی شکر می کرد، دیدم که پا ندارد. ابتدا باید بگویم که شکر خدا. بعد هم بگویم که هر انسانی نیازهای اولیه ای دارد که تامین این نیازها صد در صد انگیزه ادامه حیات است. در کار معلمی هم برآورده شدن این نیازها بیشتر باعث آسودگی ذهنی شده و چون کار و امانت معلم به فرموده حضرت امام (ره) انسان و انسان سازی است، باید دغدغه ای به غیر از آموزش و پرورش نداشته باشد. در بخش دوم سوالتان باید عرض کنم حقوق معلمی سال هاست که واقعاً کفاف زندگی معلمان را نمی دهد. چون افزایش حقوق همیشه یک قدم از هزینه ها عقب است.

بهترین و بدترین خاطره ای که در دوران معلمی دارید؟

واقعاً خاطرات یک معلم شاید تنها اندوخته او در پایان 30 سال خدمت باشد. هر زنگ و هر روز خاطره است. معمولاً خاطرات بد را فراموش می کنم. ولی بهترین خاطرات من در دو سه سال گذشته رقم خورده که دانش آموزانی که سالها قبل در کلاسم بوده اند در بهترین دانشگاه‌های کشور پذیرفته شده اند و الان بعد از گذشت این همه سال که آن ها را در کوچه و خیابان می بینم به خودم می بالم که نقشی هرچند کوچک در آینده آنها داشته ام.

در این مسیر چه سختی هایی را متحمل شده اید و برای از پیش رو برداشتن آن ها چه اقداماتی کرده اید؟

پشتکار و مطالعه، به روز بودن، حمایت خانواده خصوصا همسر عزیزم و استفاده از راهنمایی پیشکسوتان در معلمی بهترین وسیله حرکت به سمت جلو است.

چرا شغل معلمی را انتخاب کردید؟

شاید جمله ای کلیشه ای باشد، ولی از همان دوران درس و مدرسه عاشق این شغل بوده ام. کمک و آموزش به دوستان ضعیف تر و بچه های فامیل در دوران مدرسه تمرین کوچکی بود برای این شغل بزرگ.

اگر به گذشته برگردید دوباره همین شغل را انتخاب می کنید؟

بله. با این که گاهی ما معلم ها بحث ها و گلایه هایی داریم، ولی مطمئن باشید کسی که عاشق این شغل نباشد نمی تواند سالها به آن بپردازد و در همان سالهای اول آن را کنار می گذارد.

تدریس و بودن در کنار دانش آموزان چه حسی به شما می دهد؟

واقعاً قابل توصیف نیست. خصوصاً تدریس در مناطق محروم که دانش آموزان صمیمیت خاصی دارند و به‌دور از هر حب و بغضی معلم را دوست خود و گاهی نزدیک تر از پدر و مادر می دانند.

از شغل معلمی راضی هستید؟

بله. در جوابتان فقط به این جمله اکتفا کنم که فکر کنم شهید والامقام رجائی فرمودند که «معلمی شغل نیست، معلمی عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کرده‌ای، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد.

چرا شغل معلمی با شغل‌های دیگر تفاوت دارد؟

در جواب یکی از سوالاتتان هم گفتم که طبق تعبیر زیبای حضرت امام(ره) کار معلم انسان سازی است و انسان امانت اوست. خدای نکرده اگر کم کاری یا خیانتی صورت گیرد به جامعه و ملت و اسلام خیانت شده است.

از نحوه انتخاب شدنتان به عنوان معلم منتخب استان برایمان بگویید؟

البته سالهای قبل افتخار کسب عنوان معلم منتخب منطقه را داشته ام. امسال هم به لطف اعتماد کمیته های منطقه و استان به این افتخار رسیده ام. سعی کرده ام در سالهای خدمتم چه تدریس و چه کارشناسی، تعامل زیادی با همکاران و اولیا داشته باشم. تکریم دانش آموزان، اولیا و همکاران همیشه سرلوحه کارم بوده است. تا جایی که توانسته ام به روز حرکت کرده ام. در جشنواره ها و مسابقات مختلف عناوینی استانی کسب کرده ام. در دوران کرونا هم طبق فرمایشات وزیر محترم، مدیرکل توانمندمان و ریاست محترم منطقه، چه در تدریس برای دانش آموزان در شبکه اجتماعی شاد، چه راهنمایی همکاران و اولیا در خصوص استفاده از این شبکه شبانه روزی تلاش کرده ام.

خودتان فرزند دارید، فرقی بین دانش‌آموزان خود با فرزندتان می‌گذارید؟

مطمئن باشید دغدغه ای که برای دانش آموزان وجود دارد، گاهی خیلی بیشتر از فرزندانم است. چون دانش آموزان به نوعی امانت هستند و مطمئناً هیچ وجدان بیداری این فرصت را به خیانت تبدیل نمی کند.

چرا روستا را برای تدریس انتخاب کردید؟

تدریس در شهر یا روستا تفاوت چندانی برای یک معلم عاشق ندارد. ولی به نظرم تدریس در روستا استمرار کار عاشقانه را بیشتر می کند. چهره های معصوم، دور از خیلی بحث های بزرگترها و ... اینجا نمایان تر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار