برگزیدگان جشنواره مجازی شعر خلیج فارس معرفی شدند

بوشهر(پانا)- با هدف بزرگداشت ۱۰ اردیبهشت؛ روز ملی خلیج فارس برگزیدگان جشنواره مجازی شعر همین مناسبت در بوشهر معرفی شدند.

کد مطلب: ۱۰۶۰۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
برگزیدگان جشنواره مجازی شعر خلیج فارس معرفی شدند

به گزارش ایرنا، رئیس انجمن سینمای جوانان استان بوشهر؛ در این رابطه گفت: نخستین جشنواره مجازی شعر در بخش‌های محلی، کلاسیک، نو، ترجمه و داستان کوتاه برگزار شد.

عبدالرحمن برزگر افزود: با توجه به مدت ۲ روزه ارسال آثار جشنواره، ۲۵۷ اثر به دبیرخانه رسید که از این شمار ۲۱۸ اثر در بخش‌های شعر، ۱۵ اثر در زمینه ترجمه و ۲۴ اثر در قسمت داستان کوتاه بود.

وی اظهار کرد: سیده الهه بکاء، حسین ایزدپناه، محمد جلیل وند، نیکی حیدری، عزت خلیفه، کبری آذری، عباس احمدی و فرح راوردشیری برگزیدگان بخش‌های شعر هستند.

برزگر ادامه داد: مرجان مدرس در بخش ترجمه و سارا منصوری، ستایش فاتح و یلدا سالمی نفرات برتر در موضوع داستان کوتاه هستند.

وی ادامه داد: شعر مولفه‌ای تاثیر گذار در جامعه است که موجب انتقال شادابی و نشاط به جامعه می‌شود.

برزگر عنوان کرد: با توجه به شیوع کرونا، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری به صورت مجازی از الزام‌های جامعه است.

مدیر انجمن سینمای جوانان استان بوشهر گفت: جامعه امروز نیاز به رویکردی جدید جهت ارائه محتوا در فضای مجازی است که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان به مناسبت روز ملی خلیج فارس ۲۵ ویدئو کلیپ با صدای شاعران تولید شد.

برزگر با تقدیر از هنرمندان استان بیان کرد: تولید این آثار با توجه به زمان کوتاه در نوع خود کم نظیر است.

وی یادآور شد: انجمن سینمای جوانان استان بوشهر میزبان جشنواره مجازی شعر بود که با بارگذاری آثاری از اساتید برجسته همچون سید جعفر حمیدی، عبدالمجید زنگویی، اسکندر احمدنیا، امید غضنفر و خلیل شیخیانی در حوزه تاریخ و شعر روز ملی خلیج را گرامی داشتند.

برزگر ادامه داد: همچنین با همکاری انجمن موسیقی بوشهر؛ آواها و نواهای دریایی به ویژه نی مه خوانی و جنگنامه، مقاومت و تاریخ خلیج فارس توسط هنرمندان در استودیو صدای بخشو و استودیو فیلم خلیج فارس تولید شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر نیز گفت: شعر هنری الهی است که شاعر حقایق را در آثار خود عرضه می‌کند.

فاطمه کرم پور برگزاری این چنین جشنواره‌ های مجازی را در جامعه ضروری دانست و افزود: این جشنواره ادای دین به تاریخ و تمدن خلیج فارس بود که هنرمندان در این عرصه عاشقانه همت گماشتند.

وی ادامه داد: باتوجه به رعایت نکات بهداشتی و نیل به اهداف فاصله گذاری هوشمند در جامعه بر آن شدیم تا با همکاری انجمن سینمای جوان، انجمن شعر، ادب و داستان و انجمن موسیقی بوشهر جشنواره مجازی برگزار کنیم که با استقبال خوبی نیز روبرو شد.

پرتغالی ها، هلندی ها و انگلیسی ها کشورهای قدرتمند آن زمان؛ به‌ویژه در بخش دریایی بودند که هرکدام به نوبه خود بر بخش هایی از جزایر و بنادر خلیج فارس مسلط شده و برخی بیش از یک تا دو قرن براین مناطق حکمرانی کردند.
پرتغالی ها اولین استعمار گرانی بودند که به خلیج فارس هجوم آوردند و بخش های عمده ای از جزایر و بنادر آن را تصرف و به پایگاه های نظامی و حکمرانی خود تبدیل کردند.
آنان به‌ویژه در جزایر جنوبی خلیج فارس از جمله هرمز بیشتر حضور داشتند و ظلم و آزار اذیت آنان بر مردم بومی این مناطق به حدی رسید که آنان به ناچار تاب نیاوردند و دست به قیام های متعددی علیه این اشغالگران و استعمارگران زدند.
در نهایت حکومت مرکزی ایران؛ در زمان شاه عباس صفوی؛ امام قلی خان سردار مبارز خود را با سپاهش روانه مبارزه با استعمارگران در جزیره هرمز کرد و این فرمانده شجاع به کمک نیروهای مردمی با تجاوزگران و استعمارگران پرتغالی موفق به شکست آنها و بیرون راندنشان از جزیره هرمز و خلیج فارس شد.
در ۲۲ تیرماه ۱۳۸۴، بنا به مصوبه هیات دولت روز دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از خلیج فارس به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شد.
دهم اردیبهشت در تاریخ ایران یادآور ازخودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال ‌گران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه‌ بر سواحل جنوبی کشوراست .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار