یک آینده‌پژوه سیاسی تشریح کرد؛

اما و اگرهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ آیا ژنرال کهنه‌کار می‌تواند در برابر ترامپ قد علم کند

تهران (پانا) - آینده‌پژوه و تئوریسین سیاست بین‌الملل معتقد است که در انتخابات پیش روی ایالات متحده آمریکا، شانس ترامپ برای موفقیت بیشتر است و در صورت پیروزی پرونده تهران و فشار بر ایران می‌تواند جنبه‌های شدیدتری به خود بگیرد تا ایران را پای میز مذاکره بکشاند.

کد مطلب: ۱۰۴۸۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد
اما و اگرهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ آیا ژنرال کهنه‌کار می‌تواند در برابر ترامپ قد علم کند

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با پانا درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و رقابت "جو بایدن" و "دونالد ترامپ"، گفت: آنچه که سینگال‌های موجود نشان می‌دهد، این است که عناصر موثر در سیاست ایالات متحده آمریکا، اکنون در بافت ناشی از تاثیر بحران کرونا، در بافت موقعیتی "لرزان" قرار دارد. انتخاب جو بایدن، به عنوان کاندیدای اصلی دموکرات‌ها، تلاشی است در جهت ایجاد نوعی القا به افکار عمومی طرفدار حزب دموکرات، در ترسیم جو بایدن به یک ژنرال کهنه‌کار سیاسی ویژه تا به شکست ترامپ تبدیل شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا بعد از شکست‌های پیدرپی که در رویایی با ترامپ داشت، از آنجا که استیضاح نتوانست موفق شود و از سوی دیگر که نتوانست در ارائه یک کاندیدای اعجاب‌برانگیز و دارای ویژگی‌های شکل‌دهنده به تغییر و تحول در افکار عمومی دست یابد و در نهایت ژنرال بزرگ سوسیالیست خود را قربانی روی کار آمدن جو بایدن کرد، اکنون نیز در پی ترسیم هیبتی از جو بایدن به عنوان یک افسر کهنه‌کار سیاسی عالی‌رتبه و دارای قدرت و توان مبارزه با ترامپ است. در حالیکه بر این باور هستم که جو بایدن تاکنون با وجود تجارب سنگین خود، نتوانسته است در روند مبارزات انتخاباتی در دوران مبارزات درون حزبی از خود شخصیتی کاریزماتیک و فربه نشان دهد. تنها نکته‌ای که از او گفته می‌شود آن است که او دارای سوابق بالای سیاسی است، اما در عین حال سن و فیزیولوژی او در مقابل ترامپ با وجود نزدیکی سن با وی، در ایجاد فضای رقابتی بین او و ترامپ، تردید ایجاد می‌کند و گفته می‌شود چون ترامپ از او می‌ترسد و دلیل ترس را نیز ماجرای رئیس‌جمهور اوکراین و پسر او می‌دانند، وی را به عنوان یکی از برگه‌های برنده در برابر ترامپ مطرح می‌کنند.

بایدن آنچنان که باید و شاید نتوانسته در برابر ترامپ قد علم کند

این پژوهشگر روابط بین‌الملل اضافه کرد: هرچند که اکنون در ایالت‌های مختلفی به ویژه ایالت‌های شمال شرق آمریکا طبق نظرسنجی‌ها، جو بایدن جلوتر قرار دارد، اما اینکه او بتواند در کل ایالات متحده آمریکا با وجود باقی‌ماندن حدود 6 ماه به انتخابات ایالات متحده، آنچنان که باید و شاید به عنوان یک کاندیدای اعجاب‌برانگیز در برابر ترامپ قد علم کند، جای تردید وجود دارد. این تحلیل در باب کشوری است که اساسا در هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات خود همواره در انتخابات ریاست‌جمهوری شگفتی‌ساز بوده‌ است. در حافظه نزدیک می‌توانیم به بوش پسر اشاره کنیم که قبل از انتخابات خود در دور دوم، حمله به عراق را شکل داد و با این حمله زمینه‌های متفاوتی در ارتباط با انتخابات خود در آن سال فراهم ساخت و اکنون هم برخی معتقد هستند اگر فشارها بر ترامپ افزایش پیدا کند، به طبع او احتمال دارد به کشوری مانند ایران در آستانه انتخابات آینده، حملات نظامی انجام دهد.

شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات آمریکا از جو بایدن بیشتر است

مطهرنیا در ادامه اظهار کرد:‌ از طرف دیگر باید این منطق را بپذیریم که در سال 2016 با وجود اینکه همگان اذعان داشتند که هیلاری کلینتون به عنوان یک کاندیدای قدر احتمال پیروزی خواهد داشت، حدود 20 روز قبل از انتخابات نوامبر سال 2016 ورق به نفع ترامپ تغییر پیدا کرد. آنچه که اکنون دیده می‌شود با توجه به حمایت‌های باراک اوباما و ژنرال‌های کهنه‌کار حزب دموکرات از جو بایدن و کناره‌گیری سندرز، این است که در برخی از ایالت‌های قابل تامل، جو بایدن پیشی گرفته است و این به طور طبیعی در بافت موقعیتی ناشی از حمایت‌های حزب دموکرات در ارتباط با جو بایدن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. اما آیا این وضعیت استمرار خواهد داشت؟ احیانا اگر ترامپ بتواند تا دو ماه دیگر در بحران کرونا و بهره‌برداری از آن با توجه به حمایت‌هایی که دولت فدرال از خانواده‌های آمریکایی در وضعیت کرونا ایجاد کرده است، موفق شود و دوباره با اندکی تغییر و تحول در دورانی که ما شاهد افت اثر ویروس کرونا خواهیم بود او بتواند بار دیگر اشتغال‌ها را در ایالت‌های متحده آمریکا جان تازه‌ای ببخشد، آیا باز هم جو بایدن برگ برنده‌ای در این ایالت‌ها خواهد داشت؟ این‌ها بحث‌هایی است که فعلا باید منتظر بمانیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به بحران کرونا و پیامدهای آن و وضعیت ایالات متحده آمریکا در حوزه‌های گوناگون به ویژه اقتصاد، احتمال هر گونه دگرگونی در انتخابات ایالات متحده آمریکا وجود دارد. ولی در مجموع شانس ترامپ بیشتر از جو بایدن است.

احتمال همفکری مردم آمریکا با عملکرد ترامپ در بحران کرونا

مطهرنیا، آینده‌پژوه و تئوریسین سیاست بین‌الملل در پاسخ به این سوال که با توجه به ناکارآمدی دولت ترامپ در مقابله با بحران کرونا، آیا افکار عمومی ایالات متحده هنوز همراه ترامپ خواهد بود یا خیر، گفت: مردم آمریکا اکنون با مالیات‌ها، 40 درصد بودجه سالانه سازمان بهداشت جهانی را می‌دهند، آنچه که ترامپ می‌گوید این است که با توجه به اینکه نزدیک 50 درصد از بودجه سازمان بهداشت جهانی را آمریکا تقبل می‌کند، سازمان بهداشت جهانی بدون توجه به احتمال تخطی پکن از ارائه آمار در ارتباط با کرونا با تایید آنچه که چین بیان کرده است، زمینه‌هایی را فراهم کرده است که جهان نسبت به ویروس کرونا اطلاعات نادرست داشته باشد. با توجه به اینکه ایالات متحده آمریکا و کشورهای دیگر خواهان آن هستند که دانشمندان آمریکا در ووهان حضور پیدا کرده و ریشه‌های آغاز این بیماری را مورد بررسی قرار دهند اما چین اجازه این امر را صادر نمی‌کند، آمریکا بر آن شده است که کمک‌های مالی خود را به سازمان بهداشت جهانی معلق کند. بنابراین با توجه به این معنا بخش مهمی از ملت آمریکا ممکن است با توجه به ابعاد اثر بیماری کرونا، همراه با ترامپ شوند و بالطبع نمی‌توان گفت همه آمریکایی‌های مالیات‌دهنده به دولت فدرال و دولت فدرال کمک‌کننده به سازمان بهداشت جهانی از منظر نگرش امریکایی، در این زمینه خلاف نظر ترامپ باشند بلکه بخش بیشتری از آن‌ها می‌توانند همدردی و همفکری با ترامپ را مدنظر قرار دهند.

وی اضافه کرد: از این روست که باید دید در آینده نزدیک با ایجاد فضایی که احتمال دارد یک حرکت ضدچینی در جهان براساس عملکرد دولت چین در ماجرای ووهان به وجود بیاید، آیا ترامپ موفق خواهد بود یا ناموفق؟، آیا ترامپ موفق نخواهد بود در کشورهای مختلف که همگی آن‌ها، حرکت ایالات متحده آمریکا نسبت به سازمان بهداشت جهانی را امری غیرطبیعی می‌دانند، از این کشور و نوع فشار وی به سازمان بهداشت جهانی و به طبع دولت چین، در ایجاد فضای ابهام در گسترش ویروس کرونایی که جهان را به نابودی اقتصادی و نوعی رنج جسمی و روانی کشیده است، گرایش پیدا کنند؟ این مطلب را باید در آینده مورد بررسی بیشتری قرار داد و منتظر ماند تا ببینیم وقایع چگونه شکل خواهد گرفت. آنچه که در صحنه دیده می‌شود این است که افکار عمومی در تمام جهان و حتی در کشور ایران نسبت به چین و آنچه در پکن در ارتباط با کرونا انجام می‌دهد و سیاست‌های پکن در حوزه بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و افکار عمومی را نسبت به رفتارهای پکن، حساس کرده است.

رفتار رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در قبال ایران

مطهرنیا همچنین در پاسخ به این سوال که در صورت انتحاب مجدد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا، ارتباط کاخ سفید با ایران به چه سمتی خواهد رفت، تاکید کرد: در انتخابات پیش‌رو چه ترامپ انتخاب شود و چه جو بایدن، استراتژی آمریکا بر علیه ایران یعنی فشار حداکثری بر تهران در جهت پذیرش شروط ایالت متحده آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد. تنها تفاوت این است که ادبیات ایالات متحده آمریکا در دوران ترامپ، بسیار صریح‌تر و شمشیر ایالات متحده آمریکا بر علیه تهران بسیار آشکارتر به نمایش گذاشته می‌شود. در دوران دموکرات‌ها این ادبیات غیرمستقیم و در واقع فشارهای ایالات متحده آمریکا در راستای ایجاد همگرایی میان دو طرف اقیانوس، یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا بر علیه ایران افزایش پیدا می‌کند. به گونه‌ای که باراک اوباما هم آن را دنبال می‌کرد. احتمال دوم آن است که شروط ایالات متحده آمریکا نسبت به تهران در دوران دموکرات‌ها کاهش اندکی پیدا کند، به عبارت دیگر آنچه را که درخواست‌های ترامپ از تهران است، محدودتر کند؛ اما در نهایت همه مسیر طی خواهد شد و زمینه‌های فشار بیشتر بر تهران نیز ادامه پیدا خواهد کرد. اما اگر ترامپ موفق شود و رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده آمریکا باقی بماند، به طبع پرونده تهران و فشار بر تهران با توجه به دور دوم موفقیت ترامپ و عدم ریسک او برای باقی ماندن در کاخ سفید می‌تواند جنبه‌های شدیدتری به خود بگیرد تا ایران را پای میز مذاکره بر حسب فشارهای ایالات متحده آمریکا بکشاند.

گفت‌وگو از پرویز پیکری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار