کودکان آواره و بی‌خانمان، قربانیان بزرگ کرونا

تهران (پانا) - کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل که مقر آن در سوئیس است، اعلام کرد که با شیوع کرونا در سراسر جهان، کودکانی که بالاجبار بی‌خانمان شده‌اند، بیش از هر زمان دیگری به حمایت نیاز دارند.

کد مطلب: ۱۰۳۷۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد
کودکان آواره و بی‌خانمان، قربانیان بزرگ کرونا

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری این کمیساریا، میلیون‌ها کودک در سراسر جهان به دلیل درگیری، خشونت و آسیب‌های دیگر، از خانه و کاشانه خود رانده و در آن سوی مرزهای کشور خود آواره شده اند.
با گسترش سریع بیماری کووید - ۱۹، نیازهای کودکان آواره بیشتر شده و تامین این نیازها، کلید محافظت از سلامت و سعادت آنها اکنون و در آینده است.
کودکان بی‌خانمان جزو افرادی هستند که از کمترین دسترسی به خدمات محافظتی در برابر کرونا، آزمایش، درمان و دیگر حمایت‌های ضروری برخوردار هستند.
بعلاوه، همه گیر شدن کووید - ۱۹ و تمهیدات بازدارنده، تبعاتی منفی برای سلامت و آموزش این کودکان دارد.
رفتن به مدرسه قبلا نیز مشکل هر روزه یا مساله‌ای غیرممکن برای بسیاری از کودکان بی‌خانمان در سراسر جهان بوده است.
کمتر از نیمی از مجموع کودکان آواره محصل، برای تحصیل نام نویسی می‌کنند و این رقم برای دبیرستان‌ها، یک نفر از هر چهار نفر است.
اکنون به نظر می‌رسد کودکان بی‌خانمان بیشتری از مدرسه و تحصیل برای یک دوره طولانی مدت جا می‌مانند و برخی ممکن است هرگز به مدرسه بازنگردند.
در برخی موارد، کودکان همچنین به دلیل تعطیلی مدارس، بدون وعده غذایی یا آب سالم روزگار می‌گذرانند.
با تشدید رنج و محنت اجتماعی - اقتصادی خانواده‌ها، این کودکان ممکن است بیش از پیش نادیده گرفته شوند، مورد سواستفاده و خشونت‌های جنسیتی قرار گیرند و در کودکی ازدواج کنند.
این کودکان به واسطه شیوع ویروس کرونا در آن سوی مرزها و القای ترس، با خطر رو به رشد بدنامی و تعصب مواجه هستند.
از سویی، کرونا خطر دفع دستاوردها در زمینه دسترسی به سیستم‌های محافظتی، مراقبت‌های بهداشت و آموزش برای کودکان آواره در سراسر جهان را دربردارد.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تاکید کرد که در زمان لزوم حمایت از کودکان و توجه به آنها، باید تعهد مشخصی در زمینه محافظت از کودکان بی‌خانمان و سلامت آنها داده شود.
این تعهد هم راستا با طرح‌های جدید برای افزایش دسترسی کودکان به سیستم‌های محافظتی، آموزشی، آب و سرویس‌های بهداشت است.
کودکان بی‌خانمان همچون دیگر کودکان سراسر جهان مستحق برخورداری از شانس عادلانه در زندگی و تحقق کامل حقوق شان هستند.
اگرچه زندگی این کودکان به واسطه خشونت، آوارگی و بیماری همه گیر مختل شده است، شانس آنها برای برخورداری از آینده‌ای والا، درصورت برخورداری برابر از حمایت و خدمات لازم، افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار