نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

دخالت آمریکا و عربستان عامل بی‌ثباتی در افغانستان است

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد دخالت کشورهای بیگانه مانند آمریکا، عربستان، امارات و ناتو عامل بی‌ثباتی در افغانستان است.

کد مطلب: ۱۰۳۷۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
دخالت آمریکا و عربستان عامل بی‌ثباتی در افغانستان است

به گزارش مجلس شورای اسلامی، محمدجواد جمالی نوبندگانی درباره نگرانی‌های موجود پیرامون مذاکرات صلح افغانستان گفت: دلایل طولانی شدن مشکل افغانستان متعدد هستند و یکی از آن‌ها دخالت کشورهای بیگانه به خصوص کشورهای ناتو و آمریکا در این کشور است، از سوی دیگر افغانستان صحنه درگیری بلوک شرق و غرب شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: گروه‌های وهابی جنگ‌طلب ابتدا در هرج و مرج افغانستان ایجاد شدند و سپس در کل خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرق آسیا نفوذ کردند و با اسامی مانند داعش، طالبان، الشباب، القاعده و بوکوحرام به فعالیت تروریستی خود ادامه دادند. دخالت‌های برخی همسایگان افغانستان نیز در طولانی شدن مشکل افغانستان موثر بوده است، سعودی‌ها و اماراتی‌ها نیز تاثیر فراوانی در ایجاد مشکلات افغانستان داشته و دارند.

جمالی نوبندگانی با اشاره به اینکه مردم افغانستان نسبت به همه گروه‌های سیاسی اطمینان خود را از دست داده‌اند، ادامه داد: مشاهده کردیم که رئیس‌جمهور افغانستان با کمتر از یک میلیون رای انتخاب شد و در کل مشارکت پایینی را در انتخابات این کشور شاهد بودیم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل همسایگی با افغانستان از ۴۰ سال پیش، میزبان چهل میلیون پناهنده افغانستانی است و در زمینه بهداشت، درمان و آموزش اقدامات زیادی برای این پناهجویان انجام داده و اکنون نیز ایران حق دارد نگران وضعیت و ثبات در افغانستان باشد.

او با بیان اینکه متاسفانه صحنه افغانستان صحنه رقابت سایر کشورها است، افزود: آمریکایی‌ها با طالبان به توافق رسیدند گرچه نسبت به آمریکا سوءظن داریم و تقریبا می‌توان گفت آمریکایی‌ها در افغانستان نیز همانند سوریه به طور کامل این کشور را ترک نخواهد کرد و ممکن است پایگاه‌های مهم خود را حفظ کنند.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نگران وضعیت افغانستان است و با سایر کشورها درباره وضعیت افغانستان مذاکره می‌کند، گفت: ایران همیشه بیشترین کمک‌ها را به افغانستان داشته است و حق دارد بداند در افغانستان چه می‌گذرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار