دستورالعمل بهداشتی پیشگیری از کرونا ویژه شالیکاران ابلاغ شد

ساری (پانا) - سازمان جهاد کشاورزی مازندران دستورالعمل بهداشتی پیشگیری از کرونا ویژه شالیکاران، چگونگی فعالیت کارگران و نحوه استفاده از ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی را اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۶۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
دستورالعمل بهداشتی پیشگیری از کرونا ویژه شالیکاران ابلاغ شد

نشاء برنج در شمال کشور معمولا در اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود که از سخت‌ترین و طاقت‌فرساترین کارهای کشاورزی است و این روزها با سختی جدیدی به نام مقابله با ابتلای احتمالی به ویروس کرونا نیز آمیخته شده است. در حالی که استانداری مازندران، بهره‌برداران را تشویق به استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه کاشت برنج کرده است و از اعطای تسهیلات برای خرید 300 دستگاه نشاکار در استان خبر داده است، اما نشا به شکل سنتی با حضور زنان و مردان و کاشت دانه دانه نشا در آب و خاک همچنان برقرار است.

214 هزار و 459 هکتار از اراضی مازندران زیر کشت شالیکاری است و حدود 148 هزار هکتار آن به صورت سنتی کشت می‌شود.

سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای آگاهی شالیکاران از اقدامات پیشگیرانه‌ای که لازم است در مورد کارگران و ماشین‌آلات انجام دهند، دستورالعمل بهداشتی صادر کرده است:

در ارتباط با کارگران مزارع شالیکاری، چه اقدامات پیشگیرانه ای باید اتخاذ کرد

- از به کارگیری کارگران متفرقه و غیربومی برای نشاکاری و سایر عملیات کشاورزی خودداری کنید.

- با توجه به ضرورت عدم تبادل کارگر در بین استانها یا حتی شهرستانها و روستاهای همجوار و با اولویت قراردادن استفاده از نیروی کار خانوادگی و هم‌محله، نسبت به احداث خزانه در چند نوبت طبق تقویم زراعی اعلام شده به جهاد کشاورزی شهرستانها اقدام شود، تا به دلیل عدم ورود کارگر در اوج زمان نشاکاری، با طولانی کردن دوره نشاء امکان استفاده از نیروی کار خانواده یا کارگرهای محلی و بومی فراهم باشد.

-برنج کاران با مالکیت بالا نیز خزانه‌گیری خود را متناسب با شرایط جاری به چند مرحله تقسیم نمایند، تا در زمان نشاء با مشکل کارگر مواجه نشوند. همچنین، استفاده از ماشین های نشاکار در این شرایط ارجحیت دارد.

- برنجکاران از اعضای خانوار خود در امر کشت و کار برنج به خصوص در مرحله نشاکاری استفاده نمایند.

- فاصله ایمنی (حداقل یک و نیم متر) توسط کارگران نشاکار حین کار و استراحت در مزرعه رعایت شود.

اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی چطور باید باشد

- بدون دستکش، عینک و ماسک مناسب از دست زدن به کیسه‌های کود شیمیایی و بذر، قوطی سم، باز کردن در مخزن سمپاش و سمپاشی خودداری کنید. قبل از استفاده از سمپاس پشتی، محل دسته سمپاش را کاملا ضدعفونی کنید.

- پس از اتمام کار روزانه با استفاده از محلول گندزدای مناسب، تراکتور و سایر ماشینهای کشاورزی را از آلودگی احتمالی پاک کنید.

- استفاده از دستکش کار مناسب برای کار با ماشین‌آلات کشاورزی یا حین تنظیم ادوات ضروری است.

- بعد از هر مرحله سرویس و نگهداری ماشین‌آلات، دستها را با آب و صابون بشویید.

- از به تاخیر انداختن عملیات آماده‌سازی مزارع شالیکاری برای جلوگیری از ترافیک کاری در روزهای آخر خودداری شود.

- قبل و بعد از استفاده از ابزاری همچون بیل، داس، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، همچنین در هنگام تردد در انبار و دیگر محل ها، آنها را با مواد گندزدای استاندارد ضدعفونی کنید.

- از استفاده مشترک از ابزار کار یا ادوات و وسایل شخصی خودداری کنید. چنان که حین کار در مزرعه مجبور به استفاده مشترک از یک ابزار هستید، به طور مرتب آن را ضدعفونی کنید.

توصیه‌های مهم در ارتباط با شالیزار

- در این شرایط تا حد ممکن از ماشین کاشت نشاء برای نشاکاری استفاده کنید. کاشت مکانیزه برنج موجب کاهش هزینه تولید و عدم استفاده از کارگرهای نشاکار و افزایش ایمنی و سرعت در انجام کار و خروج هر چه سریعتر از مزرعه می‌شود.

- با استفاده بیشتر از ظرفیت بانکهای نشاء در سطح روستا و توسعه آن، همچنین تشویق و ترغیب کشاورزانی که در پرورش نشاء مکانیزه برنج مهارت دارند، در افزایش سطح کاشت مکانیزه اقدام اساسی صورت پذیرد.

- از دست زدن به صورت حین کار در مزرعه جدا خودداری کنید.

- با توجه به امکان تردد انسان، دام، حیوانات، طیور و پرندگان آلوده و ناقل بیماری در سطح شالیزارها، توصیه ‌های بهداشتی را کاملا رعایت کنید.

- از هر گونه رفت و آمد غیرضروری و تجمع در سطح روستا و مزارع خودداری کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار