معاون اول رییس جمهور تأکید کرد:

طبقات ضعیف جامعه مطمئن باشند دولت از آن‌ها حمایت می‌کند

تهران (پانا) - جلسه ساماندهی تسهیلات حمایتی برای اقشار آسیب دیده از کرونا عصر امروز(چهارشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۳۵۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
طبقات ضعیف جامعه مطمئن باشند دولت از آن‌ها حمایت می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه اقشار ضعیف و گروه های آسیب پذیر جامعه بیشترین آسیب ها را در جریان شیوع کرونا متحمل شده اند گفت: طبقات ضعیف جامعه مطمئن باشند که دولت با جدیت به دنبال راهکارهایی است تا با کمک نهادهای حاکمیتی و سازمان های مردم نهاد از آنها حمایت کند.

معاون اول رییس جمهور از شیوع ویروس کرونا به عنوان پدیده ای نوظهور و معضلی جهانی نام برد و افزود: این ویروس چالش بزرگی در سطح بین المللی ایجاد کرده است و حتی به اذعان کشورهای بزرگ صنعتی، پس از جنگ جهانی، این بزرگترین چالشی است که دنیا را تهدید می کند.

دکتر جهانگیری با یادآوری اینکه در همه کشورها بخشی از جامعه بیش از سایرین تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و تبعات آن هستند، خاطرنشان کرد: اقشاری که درآمد آنها بر اساس فعالیت و کار روزانه است در این مقطع با مشکلات و گرفتاری هایی مواجه شده اند و مسئولین کشورها به این باور رسیده اند که اگر می خواهند طرح فاصله گذاری اجتماعی با موفقیت انجام شود، باید طبقات ضعیف و اقشار کم درآمد جامعه را مورد توجه و حمایت قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه های حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر و طبقات ضعیف جامعه تصریح کرد: دولت در گام نخست اعلام کرد که با شناسایی ۳ میلیون نفر از افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما از شرایط نامطلوب اقتصادی رنج می برند، از ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان به هر یک از آنها کمک می کند.

دکتر جهانگیری افزود: عده دیگری نیز در این طرح شناسایی شدند که اگرچه به اندازه گروه قبلی مشکل ندارند اما باید از نظر معیشتی مورد حمایت قرار گیرند. به این افراد در قالب ۴ میلیون خانوار یک تا دو میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه اعطا خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه دیگر دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه این است که برای تمام خانوارهای یارانه بگیر، یک میلیون تومان واریز شود تا بتوانند برخی از نیازهای اولیه را تأمین کنند و اقساط آن نیز ظرف ۲۴ ماه از مبالغ یارانه آنها کسر خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به حضور و مشارکت ارزشمند برخی نهادهای حاکمیتی برای کمک به اقشار ضعیف جامعه خاطرنشان کرد: این نهادها بر اساس حساسیت های خودشان نسبت به معیشت مردم و نیز بر اساس رهنمودها و توصیه های مقام معظم رهبری، وارد میدان شدند و نسبت به ارایه کمک های نقدی، بسته های معیشتی و اقلام بهداشتی اقدام کردند.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به حضور و مشارکت جدی خیرین و مردم در روند پیش گیری و مقابله با کرونا و نیز ارایه کمک های معیشتی تصریح کرد: مردم ایران مردمی نوع دوست هستند و علاوه بر آنکه در آموزه های دینی ما کمک به افراد ناتوان و نیازمند توصیه شده، فرهنگ مردم ایران نیز همواره آنها را به مشارکت در امور خیر و کمک افراد ضعیف ترغیب کرده است.

معاون اول رییس جمهور بر ضرورت سازماندهی کمک های نهادهای دولتی، عمومی و مردمی برای حمایت از اقشار نیازمند تأکید کرد و افزود: اگر این حمایت ها سازماندهی نشود ممکن است در این میان، برخی از خانوارها و گروه های خاص فراموش شوند.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: باید در این احساس وظیفه مشترک یک تقسیم کار دقیق و هماهنگی مناسبی صورت گیرد تا بتوانیم در این مقطع حساس هرچه در توان داریم برای کمک به اقشار آسیب پذیر به صحنه بیاوریم.

معاون اول رییس جمهور با قدردانی از حمایت های نهادهای حاکمیتی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی و مجموعه ها و گروه های مردمی، اقدامات صورت گرفته از سوی آنها را ارزشمند توصیف کرد و گفت: سازمان های مردم نهاد همواره در مواقعی که نیاز بوده در صحنه حاضر شده اند و طبقات نیازمند جامعه را مورد حمایت قرار داده اند.

دکتر جهانگیری ضرورت توجه به برخی مراکز نظیر مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان، معلولین و شبه خانواده ها که متولی نگهداری از کودکان فاقد سرپرست هستند را مورد تأکید قرار داد و گفت: افرادی که تحت حمایت اینگونه مجموعه ها قرار دارند در واقع افرادی با آسیب پذیری بیشتر هستند که دولت و نهادهای حمایتی باید توجه دوچندان به آنها داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به افزایش مراجعات در ایام شیوع کرونا به نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: باید سازوکاری تعریف شود تا کمک هایی به این افراد که در نوبت و منتظر هستند که تحت پوشش قرار گیرند، ارایه شود.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: اگر مردم اطمینان پیدا کنند که کمک های آنها به نحو مطلوب در اختیار نیازمندان و اقشار ضعیف جامعه قرار می گیرد، حتماً بیش از گذشته پای کار خواهند بود و شاهد افزایش چشمگیر کمک های مردمی در مقطع شیوع کرونا خواهیم بود.

در این جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه آمارهای جهانی نشان می دهد آثار و تبعات کرونا بر اشتغال و وضعیت معیشتی اقشار ضعیف جوامع بیش از دیگران است، گفت: باید همه کسانی که قادر به کمک و حمایت هستند به صحنه بیایند و با همبستگی ملی برای جلوگیری از بحران فقر در جامعه تلاش کنیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در ادامه این جلسه گزارشی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای هماهنگی نهادهای دولتی، عمومی و مردمی برای حمایت از اقشار نیازمند جامعه ارایه کرد و گفت: بانک اطلاعاتی دقیقی از همه افراد تهیه شده و جامعه هدف برای دریافت حمایت ها و کمک ها به سه گروه خانوارهای نیازمند، خانوارهای آسیب پذیر و خانوارهای غیرآسیب پذیر تقسیم شده اند که این دسته بندی بر اساس میزان آسیب پذیری خانوارها از تبعات شیوع بیماری کرونا انجام شده است.

وی همچنین توضیحاتی در خصوص ساختار پیشنهادی برای هماهنگی میان نهادهای عمومی، دولتی و مردمی برای کمک به اقشار آسیب پذیر ارایه کرد و افزود: با استفاده از آمارها و دسته بندی های صورت گرفته می توان همکاری و هم افزایی میان دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی و موسسات مردمی و خیریه ها را افزایش داد.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته و برنامه های این نهاد برای کمک به اقشار آسیب دیده از تبعات شیوع کرونا ارایه کرد وگفت: از روز نخست شیوع کرونا ستادی در این نهاد تشکیل شد و اقدامات خود را در سرفصل های مختلف نظیر تامین دارو و تجهیزات پزشکی و نیز توزیع کمک های معیشتی سازماندهی کردیم.

محمد مخبر افزود: در حال حاضر ۳۱ دستگاه تولید ماسک را در کشور مستقر کرده ایم به گونه ای که ظرفیت بالایی در تولید انواع ماسک ایجاد شده که به زودی شاهد رفع کمبودها در این زمینه خواهیم بود.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) همچنین از اقدامات صورت گرفته توسط این ستاد در حوزه درمان خبر داد و گفت: در زمینه پلاسمادرمانی کارهای خوبی انجام شده و در حوزه تولید واکسن کرونا نیز به نقاط خوبی دست یافته ایم و در این زمینه از سایر کشورها عقب نیستیم.

وی با اشاره به ضدعفونی کردن ۵۰۰ نقطه در کشور و توزیع اقلام و بسته های بهداشتی در میان نیازمندان خاطرنشان کرد: این ستاد ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای اجرای طرح های مشاغل خرد و خانگی تدارک دیده تا به سرعت بتواند ۱۶۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

اختصاص اعتبار برای جهش تولید، ایجاد سه هزار فروشگاه مجازی، تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان تنخواه برای شرکت های دانش بنیان که در این مقطع دچار مشکل شدند، توزیع یک میلیون اقلام بهداشتی و توزیع یک میلیون بسته غذای خشک از دیگر اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود که توسط محمد مخبر گزارش داده شد.

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در این نشست به تشریح اقدامات و برنامه های این بنیاد برای کاهش تبعات شیوع کرونا پرداخت و گفت: خرید، تجویز و ارایه تعدادی آمبولانس و آماده سازی اماکن برای استقرار پرسنل درمانی و بیماران از اقداماتی است که بنیاد مستضعان در این مدت انجام داده است.

پرویز فتاح از بخشودگی دو ماهه اجاره بهای واحدهای زیرمجموعه خود خبر داد و با اشاره به اینکه این بخشودگی تمدید خواهد شد گفت: در سراسر کشور اعلام کرده ایم که نیاز بیماران به برخی مواد غذایی نظیر شیر، آبمیوه و مواد لبنی را تأمین خواهیم کرد.

وی تهیه و توزیع روزانه چندین هزار بسته غذای گرم و ارایه ۱۱۰ میلیارد تومان به کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای کمک به اقشار آسیب پذیر ناشی از کرونا را از دیگر اقدامات این بنیاد برشمرد و گفت: از طریق هماهنگی با برخی استانداران کشور مبالغی را به صورت نقدی به کولبران پرداخت کرده ایم و مبالغی نیز از طریق شهرداری ها به دستفروشان، کارکنان بهشت زهرا و کارکنان حوزه پسماند پرداخت شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی همچنین از اعطای کمک های نقدی به خیریه کهریزک و خادمین مساجد کشور خبر داد و گفت: از طریق هماهنگی با قوه قضاییه کمک های نقدی به ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان پرداخت خواهیم کرد.

شهردار تهران نیز در این جلسه با اشاره به وجود بانک اطلاعات و افراد در شبکه سرای محله های استان تهران افزود: از طریق این اطلاعات کمک هایی به زنان سرپرست خانوار و افراد ساکن در گرمخانه ها ارایه شده و برنامه تولید ماسک در سرای محله ها توسط خود مردم در حال انجام است.

در این جلسه رییس سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به اینکه از مجموعه های زیرمجموعه این سازمان در ۳۱ استان کشور فقط در ۱۳ استان آلودگی به کرونا مشاهده شده است گفت: از ۴۹ هزار نفر سالمند و معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۱۷۵ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۳۵ نفر جان باخته اند که البته ۲۱ نفر آنها بالای ۸۰ سال سن داشتند.

وحید قبادی دانا گزارشی از اقدامات حمایتی سازمان بهزیستی کشور ارایه کرد و گفت: برای کودکان کار، کارتن خواب ها و افراد بی خانمان با حمایت های بنیاد مستضعفان اقدامات خوبی صورت گرفته و از آنها حمایت شده است.

وی همچنین از فعالیت سامانه ۱۴۸۰ برای مشاوره به افراد جامعه خبر داد و گفت: در این سامانه مشاوره های روانشناسی در خصوص مشکلات اضطرابی و نگرانی به مردم ارایه می شود.

نماینده کمیته امداد امام خمینی(ره) هم در این جلسه با اشاره به اقدامات ویژه صورت گرفته در راستای پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا توسط کمیته امداد گفت: با هم افزایی خیرین استان ها و با بسیج شش هزار مددکار در سراسر کشور اقدامات خوبی برای کاهش تبعات شیوع کرونا انجام شده است.

وی افزود: در راستای تأمین اقلام بهداشتی واحدهای اشتغالزای تحت پوشش کمیته امداد تغییر کاربری داده اند و در حوزه تولید اقلام بهداشتی فعال هستند.

کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر نیز در این جلسه از آمادگی این سازمان برای همراهی با دولت در جهت ارایه کمک ها به اقشار نیازمند خبر داد و گفت: شناسایی ۵۰۰ هزار بیمار خاص و سرطانی و توزیع کمک های بهداشتی و معیشتی به درب منزل این افراد از جمله اقدامات جمعیت هلال احمر در این مقطع است.

در این جلسه که سخنگوی دولت نیز حضور داشت، پیشنهادات و راهکارهای مختلف برای ایجاد هماهنگی میان نهادهای دولتی، عمومی و مردمی برای حمایت از اقشار نیازمند و کاهش تبعات شیوع کرونا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد کمک ها و حمایت های نهادهای حاکمیتی از طریق تشکیل ستادهای استانی با سازوکاری مشخص ساماندهی شود و به صورت مستقیم در اختیار اقشار ناتوان جامعه و طبقات آسیب پذیر قرار گیرد.

گفتنی است در این جلسه تعدادی از نمایندگان شبکه ها و موسسات نیکوکاری نیز ضمن ارایه گزارش از اقدامات صورت گرفته، از آمادگی همه جانبه خود برای همراهی با دولت در جهت کاهش تبعات شیوع کرونا خبر دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار