تازه‌ترین وضعیت مدارس خارج از کشور؛ نه ابتلا، نه عقب‌افتادگی تحصیلی و نه محرومیت از آموزش مجازی

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تازه‌ ترین وضعیت تعطیلی و بازگشایی مدارس و اقدامات آموزشی در مدارس خارج از کشور و جزئیات برگزاری امتحانات نهایی و دیگر ملاحظات آموزشی در 7 سرپرستی مدارس خارج از کشور را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد
تازه‌ترین وضعیت مدارس خارج از کشور؛ نه ابتلا، نه عقب‌افتادگی تحصیلی و نه محرومیت از آموزش مجازی

به گزارش روابط عمومی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، غلامرضا کریمی در این باره گفت: «جمهوری اسلامی ایران 7 سرپرستی در هفت حوزه جغرافیایی (حوزه شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه؛ حوزه قطر، بحرین، آفریقا و خاورمیانه؛ حوزه سوریه، لبنان و اردن؛ حوزه امارات عربی متحده و عمان؛ حوزه ترکیه و کشورهای مشترک المنافع؛ حوزه اروپا، کانادا و آمریکا و حوزه کویت) در جهان دارد که در هر کدام از مدارس تحت نظر این سرپرستی‌ها به علت شیوع ویروس کرونا در کشور میزبان، وضعیت تعطیلی و بازگشایی مدارس دچار تغییر شده و ارائه آموزش‌های جدید مورد توجه قرار گرفته است.»

وضعیت تعطیلی و بازگشایی مدارس ایرانی خارج از کشور

او ادامه داد: «در مدارس تحت مدیریت این سرپرستی‌ها در کشورهای مختلف، اعلام تعطیلی مدارس با توجه به اعلام شرایط بحرانی و قرنطینه دولت کشورهای متوقف‌فیه انجام شده و مدارس ایرانی به دلیل رعایت شرایط قرنطینه‌ای و سلامت دانش‌آموزان، الزام در پذیرش آن داشتند که با هماهنگی کامل با نمایندگی‌های سیاسی مستقر در این کشورها انجام شده است. در اکثر کشورها مدارس از هفته آخر اسفند تعطیل شده‌اند. این تاریخ برای همه کشورها یکسان نبوده بلکه به مرور با شیوع ویروس، مدارس در این کشورها از بهمن و اسفند تعطیل شدند. در برخی از کشورها که شرایط عادی است، مدارس هم فعالیت عادی دارند اما برای بازگشایی مدارس تعطیل شده هم منتظر اعلام کشور میزبان هستیم.»

کریمی اضافه کرد: «با بحران همه‌گیری کووید 19، در راستای نظارت بر عملکرد آموزشی مدارس به شیوه غیرحضوری و آنلاین، مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور شیوه‌نامه‌ای را تدوین و به مجتمع‌های آموزشی ابلاغ کرده است. براساس این شیوه‌نامه مسئولیت نظارت کمی و کیفی کلاس‌های برگزار شده در مجتمع‌های آموزشی با مدیر مجتمع و معاونان آموزشی است. همچنین برنامه‌ریزی آموزش‌های ارائه شده به دو شیوه آنلاین و آفلاین به تناسب موقعیت دانش‌آموزان و امکانات در دسترس مدارس صورت می‌پذیرد.»

در مدارس خارج از کشور عقب‌افتادگی تحصیلی وجود ندارد

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل اشاره کرد:‌ «بنابراین آموزش دانش‌آموزان به طرق دیگر غیر از حضور در مدرسه، مدنظر قرار گرفت. بر این اساس برای ادامه فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان در کشورهای مختلف از روش‌های مختلف از جمله استفاده از بستر فضای مجازی، کلاس‌های آنلاین و آفلاین، شبکه‌های آموزشی سیما، سامانه‌های اینترنتی، نرم‌افزارهای کاربردی، آموزش تلفنی و ... به صورت مجزا در دوره‌های ابتدایی و متوسطه استفاده شد و خوشبختانه اکنون در هیچکدام از این مدارس عقب‌افتادگی تحصیلی وجود ندارد.»

هیچ دانش‌آموزی در مدارس خارج از کشور از آموزش مجازی محروم نبوده است

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه خوشبختانه میزان دسترسی دانش‌آموزان ایرانی به آموزش‌های مجازی خوب بوده است و دانش‌آموز محروم از این آموزش‌ها را در این بخش نداشته‌ایم، تاکید کرد: «آماده بودن زیر‌ساخت‌های آموزش آنلاین در کلیه مجتمع‌ها، همکاری و مشارکت بیش از 80 درصدی دانش‌آموزان و اولیا و معلمان در آموزش آنلاین و نیز نظارت و حضور مدیران سرپرستی و مدارس در کلاس‌های آنلاین و آفلاین از جمله جوانب مثبت و خوب در قالب این آموزش‌ها بوده است.»

برنامه‌ریزی برای کاهش پیامدهای روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا

او همچنین از برنامه‌ریزی این مرکز هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا برای کنترل پیامدهای روانی شیوع ویروس در میان دانش‌آموزان خبر داد و اشاره کرد:‌ «سرپرستی‌ها و مدیران مدارس در این مدت علاوه بر طراحی آموزش دروس در فضای مجازی، برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و کنترل پیامدهای روانی این ویروس، به صورت مرتب و مستمر و با پیگیری‌های مجدانه، پیام‌های بهداشتی، آموزشی و تربیتی و ... در اختیار دانش‌آموزان، معلمان و دیگر عوامل در مدارس قرار داده‌اند. در این ایام حتی برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان، کتب الکترونیکی مناسب سن دانش‌آموزان در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.»

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل یادآور شد:‌ «همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف نیز، در همه مدارس ایرانی برای حفظ سلامت دانش‌آموزان، معلمان و دیگر عوامل مدرسه، اقدامات مختلفی از جمله ضدعفونی کامل مدرسه، بازدید شهرداری و وزارت بهداشت کشور میزبان از مدارس، الزام معرفی معلمان و دانش‌آموزان و اولیای مشکوک به وزارت بهداشت توسط مدیران، جلوگیری از حضور معلمان و دانش‌آموزان مشکوک به بیماری کرونا و سرما خوردگی به مدارس، آموزش تمام معلمان و دانش آموزان نسبت به ویروس کرونا و ... به صورت مداوم صورت گرفته است.»

تنظیم برنامه امتحانات داخلی و نهایی مدارس خارج از کشور

او با تاکید بر حفظ سلامت دانش‌آموزان و معلمان و مدیران و آماده نگه داشتن دانش‌آموزان برای شرکت در امتحانات پایان سال تحصیلی، کنکورسراسری و نهایت شروع سال تحصیلی، اضافه کرد: «درخصوص برگزاری امتحانات نهایی هر کشوری وضعیت متفاوتی را دارد. بنابراین در این باره پیشنهادات سرپرستان به تفکیک امتحانات داخلی و هماهنگ نهایی به شورای عالی آموزش و پرورش و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی برای هماهنگی و تصمیم‌گیری ارسال شده است. مرکز امور بین‌الملل تدابیر مهم و مختلفی برای برگزاری امتحانات نهایی در نظر گرفته است. در این مرکز ضمن بررسی شرایط و دستورالعمل‌ آموزش و پرورش کشورها و نیز آیین‌نامه‌های داخلی کشور، در حال رایزنی جهت تنظیم برنامه امتحانات هستیم.»

ابلاغ دستورالعمل شبکه شاد به مدارس خارج از کشور

کریمی از ابلاغ دستورالعمل استفاده از شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) به سرپرستی‌ها و مدارس خارج از کشور خبر داد و گفت: «این شبکه که به تازگی با همت وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شده است، دستورالعمل آن را ابلاغ کرده‌ایم. هرچند این شبکه بر بستر اینترنت داخلی طراحی شده است و به همین خاطر ارسال و دریافت اطلاعات مقداری با تاخیر انجام می‌شود، اما برنامه‌ریزی برای بهبود و استفاده از آن در مدارس خارج از کشور در دست اقدام است.»

هیچ موردی از ابتلای همکاران خارج از کشور به کرونا گزارش نشده است

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور همچنین در ادامه به وضعیت سلامت دانش‌آموزان و عوامل مدرسه و نیروهای اعزامی در مدارس جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره و تاکید کرد: «تاکنون موردی از ابتلای دانش‌آموزان، همکاران و معلمان ایرانی در مدارس خارج از کشور گزارش نشده است.»

کریمی در پایان افزود: «مدارس حوزه سرپرستی شبه قاره هند، آسیای شرقی و اقیانوسیه، بیش از مدارس سایر سرپرستی‌ها در کانون ابتلا و تشدید شرایط بحرانی ناشی از بیماری کرونا قرار داشته‌اند. فرایند تدریس و آموزش اما هیچ گاه و در هیچ مدرسه‌ای از مدارس تحت پوشش این سرپرستی و حتی همه سرپرستی‌ها، قطع نشده و به محض تعطیلی هر مدرسه فرایند آموزش مجازی با امکانات و ابزارهای در دسترس به دانش‌آموزان ارائه شده، به شکلی که همه کلاس‌های درس تاکنون در ارائه محتوای آموزشی عقب‌افتادگی ندارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار