جزئیات آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران در شرایط کرونا

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تاکید کرد اتباع خارجی در ایران در شرایط کرونا، از امکانات و فرآیندهای آموزش از راه دور مشابه دانش‌آموزان ایرانی برخوردار هستند.

کد مطلب: ۱۰۳۵۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران در شرایط کرونا

به گزارش فارس، غلامرضا کریمی در خصوص آموزش دانش‌آموزان اتباع خارجی در زمانی که مدارس کشور برای پیشگیری از کرونا تعطیل است، گفت: جمهوری اسلامی ایران میزبان یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های پناهندگی شهری برای طولانی‌ترین بازه زمانی در دنیا است و به مدت 4 دهه میزبان پناهندگان و مهاجران بوده است.

او ادامه داد: تعداد مهاجران وارد شده در پنج سال منتهی به ۱۳۹۵ بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است که بخش عمده‌ای از این مهاجران را اتباع کشور افغانستان تشکیل می‌دهند و البته مهاجرانی از کشورهای پاکستان، عراق، سوریه و سایر کشورهای همسایه در ردیف بعدی قرار می‌گیرند.

کریمی اضافه کرد: با شروع کووید-۱۹ در ایران، نگرانی‌هایی در مورد سطح دسترسی به بهداشت و خدمات و آسیب‌پذیری این گروه مطرح شد و بر این اساس دولت جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های حمایتی و پوششی خود را در این زمینه ارائه کرد.

تحصیل 560 هزار دانش‌آموز تبعه خارجی در ایران

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به برنامه‌های حمایتی آموزشی کشورمان از پناهندگان اشاره و تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر میزبان حدود ۵۶۰ هزار دانش‌آموز پناهنده و اتباع خارجی است که از این میزان، تعداد ۴۷۵ هزار نفر، اتباع کشور افغانستان هستند و از این جمعیت نیز حدود 138 هزار نفر دانش‌آموز افغانستانی فاقد اوراق هویتی هستند که بنا به دستور رهبر معظم انقلاب و با اعطای کارت حمایت تحصیلی، از خدمات آموزشی و پرورشی رایگان بهره‌مند شدند.

او افزود: دانش‌آموزان پناهنده و اتباع خارجی در ۳۴ هزار و ۳۴۳ مدرسه کشور مشغول تحصیل هستند؛ علاوه بر آن تعدادی از دانش‌آموزان اتباع خارجی در ۹ مدرسه وابسته به سفارتخانه‌های خارجی، چند مدرسه بین‌الملل در سطح کشور و نیز مدارس ویژه اتباع خارجی با نظام‌های آموزشی متفاوت تحصیل می‌کنند.

آموزش 91.3 درصد دانش‌آموزان جهان تحت الشعاع کرونا قرار گرفته است

کریمی اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و تعطیلی اجباری مدارس، حدود یک میلیارد و پانصد و هفتاد و شش میلیون نفر معادل 91.3 درصد دانش‌آموزان جهان در ۱۸۸ کشور تحت تأثیر این اختلال قرار گرفتند و در شرایط کنونی دانش‌آموزان پناهنده نیز مانند دانش‌آموزان کشورهای میزبان از تحصیل حضوری محروم هستند.

او درباره تحصیل دانش‌آموزان پناهنده و اتباع خارجی در ایران در شرایط کنونی تأکید کرد: بخشی از آنها که در مدارس وابسته به سفارتخانه‌های خارجی یا مدارس ویژه اتباع خارجی مشغول به تحصیل هستند از خدمات آموزشی و برنامه‌های جبرانی نظام آموزشی خود بهره‌مند هستند و مطابق با پروتکل‌های کشورهای خود، فرآیند آموزش را ادامه می‌دهند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: دانش‌آموزان خارجی مشغول به تحصیل در مدارس ایرانی همانند سایر دانش‌آموزان کشور از خدمات آموزشی و تربیتی مشابه و برابر برخوردار هستند به ویژه به دلیل آشنایی بسیار خوب آنها با زبان فارسی، امکان بهره‌مندی حداکثری از برنامه‌های تلویزیونی (مدرسه ملّی) و محتوای آموزش‌های مجازی و الکترونیکی فراهم شده است.

او افزود: البته چالش در این زمینه عدم دسترسی مناسب به خدمات و بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و محرومیت از ابزارها و وسایل الکترونیکی موردنیاز مانند رایانه، تلفن همراه هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت برای خانواده‌های دارای اقتصاد و درآمد ضعیف است که این موضوع برای دانش‌آموزان ایرانی در استان‌ها و مناطق کمتر برخوردار نیز صدق می‌کند و فقط مختص برای دانش‌آموزان خارجی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار