نان خانگی در روزهای کرونایی به سفره‌های ایرانی برگشت

ساری (پانا) - نان، این قوت لایموت، همیشه پای ثابت سفره‌های ایرانی است، این روزها اما بوی نان از نوع خانگی‌اش در خانه‌ها می‌پیچد و تازه و داغ بر سفره‌ می‌نشیند.

کد مطلب: ۱۰۳۲۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد
نان خانگی در روزهای کرونایی به سفره‌های ایرانی برگشت

از تنورهای گلی حیاط‌های ایرانی تا تنورهای پیشرفته‌ گردان امروزی راهی طولانی طی شده، اما محصول آن‌‌ها غذای اصلی ایرانی‌هاست؛ نان. از «نان و پنیر و گردو» و «نیمرو و نان» صبحانه تا «نان داغ و کباب داغ» ناهار و شام.

کروناویروس که آمد، آداب و عادات بسیاری را تغییر داد. صف‌‌های به هم پیوسته‌ نانوایی‌ها که هر دست و سری سعی داشت از دیگری پیشی بگیرد و پول را زودتر به دست فروشنده برساند، حالا تبدیل شده به صف آدم‌هایی که سعی دارند تا جای امکان از هم فاصله بگیرند و احتمال ابتلا به کروناویروس را در خود کم و کم‌تر کنند. فروشنده‌های نان هم دیگر حاضر نیستند اسکناس از مشتری بستانند، تا جایی که پشت شیشه‌ها چسبانده‌اند: «به علت شیوع ویروس کرونا از دریافت اسکناس معذوریم. لطفا از کارتخوان استفاده کنید.»

از سویی یکی از ترس‌های نخستین استفاده از مواد غذایی در روزهای کرونازده، ترس از نانی بود که در نانوایی‌ها عرضه می‌شد: آیا به ویروس آلوده هست یا نه؟

رییس انجمن تغذیه ایران همان روزها عنوان کرد که نان‌های سنتی که در نانوایی‌های سنتی تهیه و عرضه می‌شود، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد. فریز کردن نان هم ویروس را از بین نمی‌برد و تنها راه اطمینان، حرارت دادن مجدد نان قبل از مصرف است. استفاده از توسترهای برقی و گازی، مایکروویو و در نبود این‌ها، ماهی‌تابه.

برخی هم به نان‌های صنعتی بسته‌بندی بیشتر اطمینان نشان دادند، گرچه باز هم جای شک باقی می‌ماند.

گروهی هم به نان‌های خانگی روی آوردند. مانند علی که پدر یک خانواده چهارنفره است و از زمان شیوع بیماری کووید 19 و همه‌گیری آن و بایدها و نبایدهای بهداشتی، هنوز راضی به خریدن نان از نانوایی نشده و ترجیح داده که به کل نان مصرفی‌شان را در خانه بپزند.

نان خانگی که قدیم‌ترها نان تنوری بود، حالا با همان شیوه‌ آماده کردن قدیمی خمیر، در دستگاه‌های مدرن برقی پخته می‌شود و عطر و رنگ نان تازه را از خاطرات گذشته به روزهای کرونایی آورده و خیال ناراحت افراد با وسواس بیشتر را راحت‌تر کرده است.

محمدعلی که فروشنده نان یک نانوایی دولتی‌پز است، می‌گوید: تقاضای مردم برای خرید آرد از آن‌ها بیشتر شده بوده است، اما در چند روز اخیر به آنها گفته شده که به همین دلیل اجازه فروش آرد به افراد دیگر را تا اطلاع ثانوی ندارند.

در گروه‌های خانوادگی شبکه‌های اجتماعی هم اگر سرکی بکشیم، متوجه رونق یافتن دستور پخت نان خانگی می‌شویم. سارا که عضو چند گروه خانوادگی و غیره است، می‌گوید از زمان شروع ماجرای کروناویروس و ترس مردم از خریدن شیرینی از قنادی و نان از نانوایی، به سفارش گرفتن از فامیل و دوست روی آورده و در خانه نان و شیرینی و حتی پیتزا درست می‌کند و با پیک به در خانه‌های مشتری‌هایش که از آشناها هستند، می‌فرستد.

آرد و آب و خمیرمایه که کنار هم می‌نشیند و شکل خمیر می‌گیرد و در فر تبدیل به نان می‌شود، همیشه ساده‌ترین راه تهیه یکی از غذاهای اصلی ایرانیان بوده، گرچه شاید تا این حد در دستور تهیه‌اش مراقبت‌های بهداشتی رعایت نمی‌شد. کرونا با تمام بدی‌ها و سختی‌ها و تلخی‌هایش، برخی عادات گذشته‌ فراموش‌شده را به ما یادآوری کرده است؛ مثل تهیه نان با دست‌های خودمان.

گزارش: سمانه عباسی‌رستمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار