راه پرپیچ و خم کشتی در سال ۹۸؛ از ریاست فدراسیون و سهمیه های المپیک تا سایه شوم کرونا

تهران (پانا) - فدراسیون کشتی سال پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت؛ از سرپرستی بهروز نعمتی در فدراسیون که از خانواده این رشته نبود؛ تا انتخاب علیرضا دبیر و در روزهای پایانی سال شیوع ویروس منحوس کرونا و لغو اردوی ملی‌پوشان از مهمترین اتفاقات بود.

کد مطلب: ۱۰۳۱۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
راه پرپیچ و خم کشتی در سال ۹۸؛ از ریاست فدراسیون و سهمیه های المپیک تا سایه شوم کرونا

سال ۹۸ را باید سال ثبات فدراسیون کشتی بنامیم؛ پس از استعفای رسول خادم، سرپرستان متفاوتی در فدراسیون مشغول به کار شدند تا اینکه بالاخره در سال گذشته رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شد و عایرضا دبیر سکان هدایت این فدراسیون را برعهده گرفت.

پس از استعفای خادم هدایت فدراسیون به حمید بنی تمیم رسید؛ او در زمان رسول خادم نایب رییسی فدراسیون را برعهده داشت و خانواده کشتی هم خوشحال بودند که کشتی به دست یکی از اعضای خانواده کشتی سپرده شده است؛ هر چند که با ثبت نام بنی تمیم در انتخابات وزارت ورزش و جوانان هم دست به کار شد و بهروز نعمتی را به عنوان سرپرست انتخاب کرد. فردی که در مجلس شورای اسلامی بود و از خانواده کشتی نبود و همین موضوع حواشی زیادی به بار آورد.

پس از انتصاب نعمتی در فدراسیون کشتی، ثبت نام از نامزدها برای ریاست فدراسیون کشتی انجام شد و مدعیانی همچون امیررضا خادم، عباس جدیدی و علیرضا دبیر وارد گود شدند.

تایید صلاحیت نامزدهای فدراسیون کشتی هم با حواشی زیادی همراه بود و در نهایت عباس جدیدی و امیررضا خادم رد صلاحیت شدند و علیرضا دبیر در فاصله چند ساعت تا برگزاری انتخاب، تایید صلاحیت شد و در یک انتخابات بیرقیب صندلی ریاست فدراسیون را صاحب شد.

با آمدن دبیر تغییر و تحولات گسترده در فدراسیون کشتی رقم خورد و در نهایت افرادی که در هشت سال ریاست رسول خادم در فدراسیون حضور داشتند کم کم جای خود را به نفرات دیگر دادند. البته که برخی از آنها هم استعفا کردند تا در خطر برکناری قرار نگیرند، مانند علیرضا رضایی که از سرمربیگری تیم کشتی آزاد در رده پایه به دلیل دخالت های کاوه در امور تیمش استعفا کرد.

مهمترین دستاورد کشتی ایران در سال گذشته کسب شش سهمیه در رشته های کشتی آزاد و فرنگی بود. تیم ملی کشتی فرنگی در اواخر شهریورماه در مسابقات جهانی روی تشک رفت و در نهایت با کسب سه مدال برنز و عنوان چهارمی به کار خود پایان داد و سه سهمیه در کشتی فرنگی نصیب شاگردان بنا شد. تیم کشتی آزاد هم با هدایت غلامرضا محمدی به دو سهمیه المپیک رسید.

البته یک خوش شانسی چند ماه بعد از این رقابت ها نصیب کشتی آزاد شد و آن هم اینکه یک کشتی گیر ارمنستانی تست دوپینگش مثبت اعلام شد و به این ترتیب در وزن ۱۲۵ کیلوگرم یدالله محبی صاحب سهمیه المپیک شد و جمع سهمیه‌های به دست آمده برای شاگردان محمدی به عدد ۳ رسید.


به این ترتیب تیم ایران در اوزان در اوزان ۵۷ کیلوگرم توسط رضا اطری، ۸۶ کیلوگرم توسط حسن یزدانی و ۱۲۵ کیلوگرم توسط یدالله محبی صاحب سهمیه المپیک شد و از عنوان چهارمی هم روی پله سوم ایستادند.

بدون شک بدترین خبر دردناک سال ۹۸ در کشتی ایران مصدومیت حسن یزدانی نابغه کشتی و علیرضا کریمی بود. در جریان رقابتهای جام باشگاه های کشتی جهان که سطح بالایی هم نداشت حسن یزدانی در حین تمرینات آسیب دید. علیرضا کریمی هم از ناحیه زانو به شدت دچار آسیب دیدگی شد و هر دو تحت مداوا قرار گرفتند. هر دو کشتی گیر از امیدهای ایران برای کسب مدال در میدان المپیک بودند و مصدومیت آنها جامعه کشتی را نگران کرده بود.

سرانجام یزدانی زانوی آسیب دیده اش را به جراحان سپرد و علیرضا کریمی هم تحت مداوا قرار گرفت. یزدانی پس از چندین ماه دوری از تشک چند وقتی است که تمرینات را آغاز کرده و علیرضا کریمی هم کمی بعد به شرایط نسبتا امیدوارکننده ای رسید و از اواخر سال ۹۸ ، تمرینات اصلی خود را آغاز کرده است.

در آخرین مسابقه کشتی در سال گذشته رقابتهای قهرمانی آسیا در هندوستان برگزار شد که در نهایت هر دو تیم کشتی فرنگی و آزاد قهرمان شدند. پس از قهرمانی هر دو تیم در مسابقات قهرمانی آسیا هر دو تیم برای مسابقات گزینشی المپیک که قرار بود اوایل فروردین ماه برگزار شود آماده می شدند اما سایه شوم ویروس کرونا شرایط را برای ورزش ایران بهم ریخت.

تمامی اردوها و مسابقات ورزشی لغو شد و این اتفاق نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان رقم خورد و حتی مسابقات گزینشی المپیک در آسیا لغو شد و اتحادیه جهانی طبق بررسی هایی که انجام داد دو تاریخ برای این مسابقات اعلام کرد اما هنوز میزبان این رقابت ها مشخص نیست چرا که ازبکستان که قرار بود میزبان این مسابقات باشد به دلیل شیوع ویروس کرونا انصراف داد.

این روزها هم اردوی ملی پوشان تعطیل شده است و گوش شکسته ها تمرینات را در بیرون از اردو و در خانه های خود پیگیری می کنند و تنها راه ارتباطی کادر فنی با آنها هم فضای مجازی است که به آنها برنامه تمرینی می دهند.سایه سنگین کرونا در تمامی دنیا باعث شده حتی متولیان کمیته بین المللی المپیک از احتمال تعویق بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم خبر دهند که البته اعلام رسمی و تصمیم گیری راجب این مسابقات اواخر اردیبهشت مشخص می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار