سخنگوی قوه قضاییه: محمدرضا جهانبانی به 20 سال حبس محکوم شد

نرخ دیه در سال ۹۹ اعلام شد

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که آخرین حکم دادگاه ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال ۹۸ صادر شد.

کد مطلب: ۱۰۳۱۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی قوه قضاییه: محمدرضا جهانبانی به 20 سال حبس محکوم شد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری گفت: سال ۹۸ سالی توام با براز و نشیب‌های فراوان بود، البته ملت قهرمان ایران با لطف خداوند در همه میدان‌ها سربلند بود و فراز و نشیب‌های این سال را با سرافرازی پشت سر گذاشت.

وی گفت: ما در قوه قضاییه سال ۹۸ را با مدیریت جدید و برنامه تحول آغاز کردیم و در این عرصه گام‌های بلندی برداشته شد.

اسماعیلی با قدردانی از جامعه پزشکی و پرستاری کشور گفت: امروز جامعه پزشکی و پرستاری به عنوان سربازان سلامت در خط مقدم هستند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: از محوری‌ترین برنامه‌های قوه قضاییه در دوره تحول مقابله با کهنه ویروس منفور فساد در کشور بود که با تلاش و جدیت همکاران ما می‌توان ادعا کرد که در مهار این ویروس موفقیتت‌های چشمگیری حاصل شده است. امروز مردم ما بیش از اینکه اخبار بروز فساد را بشنوند شاهد برخورد با متهمانی هستند که فساد را مرتکب شده‌اند و این گویای عملکرد مثبت قوه قضاییه در مبارزه با کهنه ویروس است.

وی گفت: آخرین رای شعبه سوم پرونده‌های جرایم اقتصادی که در ۲۵ اسفند ۹۸ صادر کرد راجع به بخشی دیگر از پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است. دستگاه قضا تلاش کرد سرمایه‌ فرهنگیان را برگرداند و در این پرونده افراد مختلفی محاکمه شدند.

اسماعیلی افزود: رای اخیر ناظر به ۲ نفر از متهمان اصلی این مجموعه است. محمدرضا جهانبانی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۶ هزار و ۴۰ میلیارد ریال محاکمه شد. این فرد از مجموعه بانک سرمایه به تنهایی بیش از ۱۰۰ فقره تسهیلات گرفته بود که به تحمل ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت دائم از مشاغل دولتی و استرداد ۵ هزار و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در حق بانک سرمایه محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: عمار صالحی نیز به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ده سال حبس و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

وی ادامه داد: یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که ۳ هزار میلیارد ریال به ۱۰ بانک کشور بدهی داشت با پیگیری‌های قضایی به عمل آمده و در فرایند رسیدگی بیش از ۵۰ درصد از این بدهی‌های معوق تسویه شد و دو فقره از بدهی‌های این فرد به ۲ بانک باقی مانده است. بابت این بدهی‌ها با پیگیری‌های قضایی اموالی از این فرد شناسایی و توقیف شده است و پیش‌بینی می‌شود کل بدهی‌های معوق این فرد به سیستم بانکی مورد تسویه قرار گیرد.

اسماعیلی درباره آخرین وضع مرخصی زندانیان گفت: حدود ۸۵ هزار نفر از زندانیان از این مرخصی بهره‌مند شدند. در ظرف دو هفته همکاران ما در اجرای احکام پذیرای بیش از ۸۵ هزار خانواده بودند تا مقدمات اعطا مرخصی را فراهم کنند و این کار انجام شد و این مرخصی‌ها در تمامی کشور و همه استان‌ها بود. بیش از ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی نیز از مرخصی اخیر استفاده کردند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به حجم زیاد آزادی زندانیان برخی شهروندان دغدغه امنیت دارند ایا تدابیری در این خصوص اندیشیده شده است، گفت: برای اینکه این دغدغه برای هموطنان نباشد تدابیر مختلفی را اتخاذ کردیم. در بخشنامه تاکید شده است عده‌ای از زندانیانی که آزادی آن‌ها برای شهروندان مخاطره‌آمیز بود به آنها مرخصی داده نمی‌شود و این اقدام نیز صورت گرفت.زندانیانی که سابقه سرقت داشتند و احیانا از این مرخصی استفاده کردند با هماهنگی با نیروی انتظامی لیست آنها به انضمام آخرین محل اقامت آنها به مراجع انتظامی ابلاغ شده است تا بتوانند از باب احتیاط این قبیل افراد را تحت رصد داشته باشند. تعدادی که به مرخصی رفتند به وسیله سامانه‌ها و پابند الکترونیک تحت رصد قرار می‌گیرند.

فقط در یک پرونده بدهکار بزرگ بانکی بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت

سخنگوی قوه قضاییه درباره بازگشت اموال به بیت‌المال در پرونده‌های فساد اقتصادی گفت: فقط در یک پرونده بدهکار بزرگ بانکی، ۵۳۰ میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین، ۳۲۰ میلیارد تومان به بانک پارسیان، ۲۰۴ میلیارد تومان به بانک توسعه صادرات، ۲۰۰ میلیارد به بانک ایران زمین، ۱۴۵ میلیارد تومان به بانک سینا، ۱۱۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه، ۵۹ مییلارد تومان به بانک گردشگری، ۲۸ میلیارد به بانک پارسیان، ۲۳ میلیارد تومان به بانک شهر برگشت و تسویه شد. همچنین دو فقره از بدهی‌های این فرد به دو بانک باقی مانده است.

نرخ دیه در سال آینده

اسماعیلی درباره نرخ دیه در سال آینده نیز گفت: دیروز در جلسه شورای عالی قوه قضاییه نرخ دیه برای سال ۹۹ در ماه‌های غیر حرام ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شد که از اول فروردین ۹۹ هم لازم الاجراست. این نرخ با رشدی حدود ۲۰ درصد نسبت به مبلغ دیه سال ۹۸ است.

وی در پاسخ به این سوال که تحریم‌های آمریکا در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی بر کیفیت مبارزه ایران با این ویروس تاثیر گذاشته است، دستگاه قضایی برای مقابله چه اقداماتی انجام داده است، گفت: از آمریکایی‌ها توقع و انتظاری نداریم، دشمن همین است و او دشمنی خود را انجام می‌دهد. گلایه از کشورهای اروپایی که داعیه استقلال دارند، داریم. چگونه تحریم‌های ظالمانه امریکا را اجرایی و عملیاتی می‌کنند. امروز کشورهای اروپایی باید استقلال و ادعای حمایت از حقوق بشری خود را به اثبات برساند. بخشی از جنایات امریکا را در مراجع صالح، معاون امور بین الملل قوه قضاییه با همکاری وزارت خارجه پیگیری کرده که ادامه دارد. قطعا با تلاش دانشمندان نخبه ایرانی به زودی خواهیم توانست واکسن و داروی مورد نیاز هموطنان را تولید کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص کلیپ منتشر شده که در آن خانم پرستاری مدعی آمار بالای بیماران در بیمارستان خود بودند، گفت: قوه قضاییه برای برخورد با این قبیل افراد شعب ویژه‌ای تشکیل داده است هم در دادسرا و هم دادگاه. ابلاغ به نیروی انتظامی و پلیس و فتا صادر شده که این افراد شناسایی و تحت تعقیب قرار بگیرند که ورودی خوب داشتند، تعدادی از این افراد شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند. شعب ویژه ما این افراد را احضار کردند که بازداشت شدند. کلیپی هم که اشاره شد بررسی‌ها انجام شد، این فرد جزو جامعه پرستاری نبود، هویت فرد مشخص شده است. خبر دستگیری وی صحت ندارد و تحت تعقیب است. افراد دیگری در استان های مختلف دستگیر شده‌اند.

در شهر تهران بیش از 60 محتکر دستگیر شدند

وی گفت: در ارتباط با اقلام احتکار شده گزارش‌هایی که به ما واصل شده حکایت از این دارد که کشفیات خوبی انجام شده است و محموله‌های سنگینی کشف شده است. خوشبختانه در این حوزه با دستوری که صادر شد که این پرونده‌ها با سرعت و قاطعیت رسیدگی شود در شهر تهران بیش از 60 متهم توسط مراجع قضایی دستگیر و روانه زندان شدند. 30 فقره پرونده ما مراحل رسیدگی دادسرایی انجام و کیفرخواست صادر شده است. برخی پرونده‌ها رسیدگی در دادگاه انجام شده است و به زودی آرا محکومیت این قبیل افراد صادر خواهد شد. عموم اقلامی که به ما معرفی شده هیچکدام پلمب نشده است و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفته است تا در دسترس نیازمندان قرار گیرد، برای اطمینان بخشی از نحوه توزیع این اقلام مقرر شد نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور بر فرایند اقلام مکشوفه نظارت کنند.

توضیح درباره ویدئوی منتشر شده از ضرب و شتم یک خانم در خیابان

اسماعیلی درباره ویدئوی منتشر شده از ضرب و شتم یک خانم در خیابان گفت: این موضوع مربوط به آبان 98 بوده و موضوع در تهران اتفاق افتاده و شخصی که تحت تعقیب قرار گرفته مقیم ری بوده و بعد از شکایت خانم، این شخص احضار شده و تفهیم اتهام شده و به داسرای تهران معرفی شده است. رسیدگی دادسرایی در این پرونده به اتمام رسیده و پرونده جهت صدور حکم به دادگاه ارسال شده است.

از تعطیلی 994 واحد صنعتی جلوگیری شد

وی درباره حمایت دستگاه قضا از اشتغال گفت: امسال جزو برنامه‌های جدی ما حمایت از رونق تولیدو اشتغال در کشور بود. اقدامات خوبی در این حوزه انجام دادیم و توانسته‌ایم با تدابیر قضایی ضمن رسیدگی به پرونده‌هایی که برخی افراد در این حوزه مرتکب جرم شدند اما این موضوع نباید به بیکاری منجر شود. 994 واحد صنعتی با حمایت دستگاه قضایی یا از تعطیلی ان جلوگیری شد یا چنانچه تعطیل شده بود به چرخه تولید بازگشت. یک به یک دقیقا اعلام می‌کنیم این واحد کجا بوده، مشکل آن چه بوده، چه تعداد کارگر داشته و چه حمایتی از آن واحد شده است. کاملا مستندات را در اختیار داریم و آمادگی داریم گزارش یکایک این موارد را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در آذربایجان غربی یکی از هموطنان از دو ماه قبل کسی که تاجر و تولید کننده دستکش یک بار مصرف بود بر اساس قراردادی که با طرف ترک داشت هفت کامیون دستکش با وزن 137 تن را تولید کرده بود و صددرصد از مجرای قانونی آماده صادرات به کشور ترکیه بود، اظهار نامه گمرکی تنظیم و کالا به گمرک بازرگان ارسال شده بود. با ورود دستگاه قضایی و همکاری نهادهای مرتبط با این هموطن مذاکره شد و داوطلبانه از صادرات کالا منصرف شدو کالا را به داخل کشور برگرداند. یک شرکت دیگر آذری زبان ما در همان استان اذربایجان کل محموله را از این تاجر خرید و این محموله را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی برای توزیع قرار دادند.

اسماعیلی درباره ویروس کرونا و مراقبت های بهداشتی قضات و کارمندان دستگاه قضا نیز گفت:برای همکاران خود بخشنامه‌ای صادر و اعلام کردیم که خیلی از مراجعین به مراجع قضایی مطالب خو درا در قالب لایحه ارسال کنند و برای وکلا سامانه اخیر خودکاربری را فعال کردیم که از منزل لوایح خود را به مراجع قضایی ارسال کنند. اعلام کردیم که پرونده‌هایی که بدون حضور اصحاب پرونده امکان رسیدگی دارند در اولویت رسیدگی قرار بگیرند و پرونده‌های کثیر الشاکی تجدید وقت شود. اجازه نداریم کار تعطیل شود. دستورالعمل بهداشتی برای ضدعفونی و توزیع دستکش بین قضات و رعایت فاصله همکاران با اصحاب پرونده از سوی پدافند غیر عامل قوه قضائیه صادر شد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار