ضرورت جایگزینی آموزش مهارت‌های زندگی به‌جای حجم زیاد کتاب‌های درسی

تهران (پانا) - دانش‌آموز پایه یازدهم رشته معارف دوره دوم متوسطه بر کاهش حجم کتب درسی تاکید و از مولفان کتب درسی درخواست کرد مطالب را طوری تهیه کنند که به زندگی بهتر آینده آن‌ها کمک کند.

کد مطلب: ۱۰۳۰۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت جایگزینی آموزش مهارت‌های زندگی به‌جای حجم زیاد کتاب‌های درسی

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فاطمه فرید با اشاره به اینکه مطالب تکراری و غیرمفید در کتاب‌های رشته‌های مختلف زیاد است، گفت: ما دانش‌آموزان درس‌هایی را می‌خوانیم که فقط برای قبولی در دانشگاه است و فایده زیادی برای زندگی آینده ما ندارد.

او افزود: فقط مطالب کتاب‌ها را زیاد می‌کنند بدون آنکه مهارت‌های آینده زندگی را در نظر بگیرند. تکرار مطالب در کتاب‌های درسی زیاد است و باید از حجم کتاب‌های کاسته شود. به طور مثال در رشته تجربی کلمات غیرعلمی جایگزین کلمات علمی شده و همین مساله کار ما را در کنکور سخت می‌کند چرا که در امتحان کنکور سوالات براساس مباحث علمی می‌آید.

فاطمه فرید افزود: ما برای موفقیت در کنکور مجبوریم از محتوای کتاب‌های غیردرسی و کمک آموزشی بیشتری استفاده کنیم و متاسفانه مطالب کتاب‌های درسی در این زمینه کاربرد زیادی ندارند.

این دانش‌آموز رشته معارف با تاکید بر اینکه در کتاب دینی مطالب تکراری زیاد، تضاد مباحث، به کار بردن کلمات ثقیل و سنگین وجود دارد، گفت: این مشکل مبتلابه همه رشته‌ها و کتاب‌ها است و باید فکری اساسی برای رفع آن کرد.

او یادآور شد: در کتاب‌های کارآفرینی و مدیریت تولید برخی مباحث بی معنا است به طور مثال برخی دروس است که تدریس نمی‌شود و فقط چند سوال از آن‌ها می‌دهند و از آن‌ها امتحان می‌گیرد.

فاطمه فرید راهکاری را در خصوص صرفه جویی در کاغذ کتب درسی ارائه کرد و گفت: در برخی کتاب‌ها شاهدیم که چندین صفحه سفید بین دروس وجود دارد و می‌توان آن‌ها را حذف کرد و به سود محیط زیست عمل کرد.

این دانش‌آموز رشته معارف معتقد است اجحاف زیادی در حق این رشته می‌شود و اصلا به دروس آن توجه نشده و هیچ حمایتی از آن صورت نمی‌گیرد.

او در خصوص عدم توجه کافی به دروس این رشته گفت: برخی نکات در کتاب‌های این رشته آمده که جای تعجب دارد و باید توجه بیشتری شود مثلا در کتاب‌های سال یازدهم این رشته به جای کلمه شهادت برای امامان از کلمه رحلت استفاده شده و این خوب نیست.

فاطمه فرید بیان کرر: کتاب‌های تحلیل فرهنگی و احکام و اخلاق، کتاب‌های تخصصی رشته ما هستند اما زمانی که برای آموزش آن‌ها در نظر گرفته اند کم است.

او در خصوص مفاهیم ثقیل و سنگین کتاب‌های درسی نیز گفت: کتاب عربی ما نمونه بارز این مبحث است به شکلی که حتی معلمان خوب ما می‌گویند تدریس این کتاب خیلی سخت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار