برای افزایش سطح ایمنی بدن از منابع غذایی حاوی ویتامین C استفاده کنید

بوشهر(پانا)_کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران و لزوم آمادگی آحاد مردم جامعه، تقویت سیستم ایمنی بدن برای افزایش توان افراد در مقابله با ویروس کرونا موثر است.

کد مطلب: ۱۰۳۰۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
برای افزایش سطح ایمنی بدن از منابع غذایی حاوی ویتامین C استفاده کنید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر : نگار چاهی بخش افزود: افراد با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی و تشدید شرایط بیماری پس از ابتلا به آن قرار دارند.
وی تصریح کرد: کلیه گروه‌های سنی می‌توانند تحت تأثیر Covid-19 قرار بگیرند اما سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی- عروقی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی و کبدی، بیماران کلیوی، سرطان‌های تحت درمان، بیماران مصرف‌کننده کورتون و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا می‌باشند.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود : برای پیشگیری تغذیه‌ای از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و Covid-19 رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه‌ی فرد اهمیت بسزایی دارد. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد موردنیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در 6 گروه اصلی غذایی قرار دارند.
چاهی بخش در ادامه گفت: برای افزایش سطح ایمنی بدن توصیه می‌شود از منابع غذایی حاوی ویتامین C استفاده شود. از این گروه علاوه بر گروه مرکبات به‌ویژه پرتقال خونی، لیموترش، لیموشیرین و نارنج می‌توان به انواع کلم، فلفل دلمه‌ای، انواع سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی‌خوردن، انواع جوانه‌ها مثل جوانه ماش و گندم، کیوی و پیاز خام و شلغم اشاره کرد.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: علاوه بر ویتامین C، ویتامین‌های A و E و D نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. منابع غذایی ویتامین A شامل سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج و موز، منابع حیوانی مانند زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات بوده و منابع غذایی ویتامین E شامل انواع روغن‌های مایع گیاهی کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت هستند.
وی افزود: با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین D که شامل شیر و لبنیات، تخم‌مرغ و ماهی‌های چرب است می‌توان به تقویت سیستم ایمنی کمک کرد. همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی ازجمله انواع گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، انواع حبوبات، انواع سبزی‌ها، میوه‌های تازه، خشک‌شده و غلات کامل برای ارتقا سیستم ایمنی بسیار مهم است.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در بیماران تب‌دار به علت اینکه هر درجه افزایش دما باعث افزایش 13درصد در میزان متابولیسم بدن شده ازاین‌رو توصیه می‌شود که در دوران عفونت و تب مقدار بیشتر آب و مایعات به‌ویژه شیر و دوغ در حجم کم و دفعات بیشتر برای جبران مایعات دفع شده از بدن مصرف شود.
چاهی بخش توصیه کرد: منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، انواع حبوبات و لبنیات پاستوریزه در برنامه غذایی برای تأمین نیاز افزایش‌یافته بدن به پروتئین و منابع غذایی حاوی سدیم مانند سوپ‌های حاوی کمی نمک و پتاسیم مانند گوجه‌فرنگی، اسفناج، جعفری، لوبیا، کدوحلوایی و شیر و لبنیات برای تأمین سدیم و پتاسیم دفع شده از بدن مصرف شود.
وی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا در شرایط انجماد بسیار پایدار است به‌گونه‌ای که در دمای 20 - درجه سلسیوس به مدت 2 سال زنده می‌ماند و در دمای یخچال ( 4 درجه سلسیوس) به مدت 72 ساعت زنده می‌ماند اما خوشبختانه ویروس کرونا به دمای معمولی پخت ( معادل با 70 درجه سلسیوس ) حساس است بنابراین برای کاهش آلودگی و ابتلا می‌بایست منابع حیوانی ( مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، شیر و تخم‌مرغ ) را قبل از مصرف به‌طور کامل پخت کرد.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: توصیه می‌شود به هنگام استفاده و آماده‌سازی مواد خام حیوانی ( شیر خام و گوشت یا سایر فرآورده‌های حیوانی ) به‌منظور جلوگیری از آلودگی سایر مواد غذایی دست‌های خود را کاملا شسته و از تخته و چاقوی جداگانه برای خرد کردن گوشت خام و مواد غذایی پخته‌شده استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار