سید مومن: قرنطینه خانگی، فرصتی برای کنارهم بودن اعضای خانواده است

تهران(پانا)- معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه یک، با حمایت از پویش «در خانه می مانیم» از استفاده بهینه فرصت های به دست آمده جهت تعالی و رشد خانواده سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۳۰۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
سید مومن: قرنطینه خانگی، فرصتی برای کنارهم بودن اعضای خانواده است

فاطمه سید مومن، معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه یک در گفتگو با پانا با استقبال از پویش «در خانه می مانیم» گفت: خانواده، اساسی ترین و پرقدرت ترین نهاد در تمام دنیاست که میزان نفوذش از جمع نفوذ تمام نهادها بیشتر است.
او افزود: مجموعه نامرئی انتظارات عملکردی که شیوه‌های مراودات اعضای خانواده را سازمان می دهد؛ ساخت نهاد خانواده است که در زندگی شهری کنونی زیر سوال رفته است.
سیدمومن با توجه به شرایط اضطراری که ویروس کرونا در کشور ایجاد کرده خاطرنشان کرد: امروز میهمان ناخوانده ای به نام کرونا همه اعضای خانواده را دور هم جمع کرده است که این مورد می تواند هم فرصت و هم تهدید باشد. در شرایط فعلی اکثر خانواده ها به خاطر تهدید ویروس کرونا خانه نشین شده اند. این خانه نشینی اجباری می تواند فرصتی مناسب یا تهدیدی خطرناک برای تربیت یا پرورش فرزندان باشد. تهدید از این جهت که حضور مستمر اعضا در خانه می تواند سبب تعارضات بین فرزندان و خانواده در مناسبات مختلف اجتماعی یا خانوادگی شود. پژوهش های علوم خانواده نشان داده است وقتی اعضا برای مدتی طولانی در کنار هم قرار می گیرند، ظرفیت اختلاف نظر و تعارضات بین فردی افزایش می یابد.
او در رابطه با اثرات مثبت در خانه ماندن گفت: همچنین، از منظری دیگر این دور هم بودن ها با درک صحیح این بحران از طرف خانواده می تواند زمینه ساز پرورش و تربیت صحیح فرزندان در این زمان حساس شود. جا انداختن فرهنگ رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک و دستکش می تواند زمینه یک فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه شود؛ مانند فرهنگ سازی استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی در گذشته که اکنون شاهد آثار مثبت آن هستیم.
معاون پرورشی منطقه 1 ضمن ابراز خرسندی از پیوستن جامعه فرهنگی کشورمان به پویش «در خانه می مانیم» گفت: در مقابل موج تهدیدات این ویروس و با توجه به شرایط کنونی باید باور کنیم که خانه امن‌ترین جاست و همچنین این دوران می تواند فرصتی ایده ال برای نزدیک شدن اعضای خانواده به هم و افزایش صمیمیتی باشد که پیش از این در خانواده های ایرانی روندی کاهشی پیدا کرده بود. خانواده ها می توانند از این فرصت برای تفریح و بازی و سرگرمی بهره برده و از این طریق، اوقاتشان را لذت بخش کرده و با نزدیکی بیشتر، به پرورش کیفی سطح فکری و فرهنگی فرزندانشان بپردازند و فارغ از جو استرس‌زای این بیماری در جامعه، به ایجاد محیطی شاد، آرام و امن برای خانواده تلاش کنند.
در ادامه سیدمومن عنوان کرد: "میلتون"، با وجود اینکه نابینا بود، می نوشت و "بتهوون"، در حالی که ناشنوا بود آهنگ می ساخت. "هلن کلر"، در حالی که نابینا و ناشنوا بود، سخنرانی می کرد و "رنوار"، در حالی که دست هایش دچار عارضه رماتیسمی بود، نقاشی می کرد. مجسمه ساز مکزیکی بعد از قطع دست راستش، ساخت مجسمه ای را که آغاز کرده بود با دست چپ به پایان رساند.

در واقع آدم ها با وجود کمبودهایشان بر سختی ها غلبه می‌کنند، از یکدیگر پیشی می‌گیرند، کار را به اتمام می رسانند و موفق می‌شوند. این مهم میسر نمی شود، مگر در نهادی قوی به نام "خانواده" مورد حمایت واقع شوند.
معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه 1 ادامه داد: حال که این ویروس، دانش آموزان و فرهنگیان را خانه‌نشین کرده است؛ با دیدگاهی درست، می توان تهدید را تبدیل به فرصت کرد. یکی از مشکلات بسیار شایع جامعه، معضل طلاق عاطفی فرزندان از خانواده‌ها است که با استفاده از این فرصت و با راهکارهای صحیح از جمله، در کنار هم بودن می توان آن را از بین برد.
او افزود: یکی از نیازهای عاطفی خانواده ها، دور هم جمع شدن اعضای خانواده است که متاسفانه به علت مشغله های روزمره، چه والدین و چه فرزندان قبل از شیوع کرونا غیرممکن بود. حال این ویروس فرصتی برای همراهی و همدلی صمیمانه اعضای خانواده و فضایی برای تبادل فرهنگی نسل‌های مختلف در یک خانواده فراهم کرده است و می توان با زمینه‌سازی پرورش و تربیت صحیح فرزندان از طرف والدین کاستی‌ها را برطرف کرد.
در خاتمه سید مومن ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمام ملت ایران به خصوص جامعه فرهنگی گفت: اگر چه مدافعان سنگر آموزش و پرورش با تلاش شبانه روزی در حال برنامه ریزی‌های آموزشی هستند، ولی من و شما می دانیم، وقتی یاد می‌گیریم، که محیط خانواده امن، آرام، شاد، بانشاط و سرشار از مهربانی و امید به آینده باشد. هر چند مدرسه تعطیل است، ولی هرگز تربیت و پرورش تعطیل نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار