عاطفه بزرگ‌نیا *

چگونه سیزده‌بدر خاطره‌انگیزی در خانه داشته باشیم

سیزده نوروز شاید تنها روز سال باشد که خانه‌نشینی را به هیچ‌وجه برنمی‌تابد. انگار با سرزدن آفتاب، درخت و نسیم و رودخانه آدمها را صدامی‌زنند و به قول سعدی «بوی گل و بانگ مرغ برخاست/ هنگام نشاط و روز صحراست.»

کد مطلب: ۱۰۳۰۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
چگونه سیزده‌بدر خاطره‌انگیزی در خانه داشته باشیم

اما این روزها که از زمین به آسمان می‌بارد، سیزده‌بدر هم قرار است در خانه و پشت درهای بسته و بی‌حضور دوست و فامیل و همشهری برگزار شود.

فی‌الحال که جان به در بردن از این مهلکه کرونایی واجب‌تر از تفرج باغ و بستان و سپردن سبزه به آب رود است و چاره‌ای جز خانه ماندن نیست، شاید این چند توصیه کوچک برای داشتن یک سیزده‌بدر مفرح و دل‌انگیز به کارتان بیاید. به هرحال از آنجا که به قول شیخ اجل «صحرا و باغ زنده‌دلان کوی دلبر است» آرزو می‌کنیم شما هم در کنار عزیزترین‌های‌تان یعنی اعضای خانواده نقطه سبزی بر این نوروزِ بی‌نظیر بگذارید و در کمال صحت و سلامت به سراغ آغاز سال 99 بروید.

فیلم تماشا کنید

تماشای فیلم در کنار اعضای خانواده یکی از تفریحات لذت‌بخش خانگی است. امروز اخبار تلویزیون و آمار کشته‌های کرونا را رها کنید واجازه بدهید بچه‌ها و جوانترهای خانواده فیلم را انتخاب کنند. امروز کاری به کار خبرهای ناخوشایند نداشته باشید.

با دوست و فامیل تماس تصویری بگیرید

گرچه اپیدمی کرونا شما را از نعمت دیدار فامیل و دوستان و داشتن یک طبیعت‌گردی دلپذیر محروم کرده، این روزها به یمن پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی دیجیتال می‌توانید با اعضای فامیل یا دوستان خانوادگی از پس صفحه نمایش گوشی موبایل دیدار کنید و هرچقدر مایلید با آنها گپ و گفت داشته باشید بی آنکه نگران انتقال ویروس باشید.

بزرگترهای خانواده خصوصا والدین‌تان را در اولویت بگذارید. آنها بیشتر از همه دلتنگ حضور فرزندانشان هستند.

با بازی‌های خانگی سرگرم شوید

اگر در خانه‌های حیاط‌دار زندگی می‌کنید امروز چندساعتی با اعضای خانواده به حیاط بروید و در هوای خوب روز طبیعت مشغول بازی شوید؛ اما اگر مثل من در آپارتمان زندگی می‌کنید بازهم گزینه‌های متعددی برای سرگرم‌شدن در این سیزده‌بدر تاریخی دارید. علاوه بر بازیهای فکری مثل «شطرنج» و «تخته نرد» و صدها بازی فکری جدید که این روزها در فروشگاههای اسباب‌بازی عرضه می‌شوند و در بسیاری از خانه‌ها چندتایی از آنها پیدا می‌شود، از میان بازیهایی مثل «شاه و وزیر»، «نقطه‌بازی» و «اسم و فامیل» که با یک ورق کاغذ و یک مداد انجام می‌شوند تا بازی‌های نمایشی و هیجان‌انگیزی مثل «پانتومیم» و «مافیا» که گاه تا ساعت‌ها شما و خانواده‌تان را سرگرم می‌کند حق انتخاب دارید. اگر به هیچ‌یک از این بازیها تمایل نداشتید می‌توانید «منچ» یا «مار و پله» بازی کنید. امیدوارم پشت سرهم 6 بیاورید!

مسابقه آوازخوانی بگذارید

با همه اهل خانه دور هم جمع شوید و به ترتیب یکی از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را بخوانید. یک آوازخانی دسته‌جمعی در آخر هم می‌تواند برای همه‌تان انرژی‌بخش و شادی‌آفرین باشد.

از فعالیت‌های امروز خانواده فیلم بگیرید

فراموش نکنید از فعالیت‌های دسته‌جمعی امروز چند دقیقه ویدئو تهیه کنید. در پایان روز با دیدن این فیلم خواهید دید ماندن در خانه آنهم در روز سیزده نوروز آنقدرها هم بد نیست که هیچ، می‌تواند خیلی هم خاطره‌انگیز و لذت‌بخش باشد. امیدوارم سالها بعد وقتی فیلم سیزده‌بدر سال 99 را تماشا می‌کنید لبخندی از سر رضایت بزنید و زیر لب بگویید: «چه سیزده‌بدر قشنگی بود!»

با غزل زیبایی از سعدی سیزده‌بدر زیبایی برای‌تان آرزو می‌کنم.

برخیز تا تفرج بستان کنیم و باغ

چون دست می‌دهد نفسی موجب فراغ

کاین سیل متفق بکَند روزی این درخت

وین باد مختلف بکُشد روزی این چراغ

سبزی دمید و خشک شد و گل شکفت و ریخت

بلبل ضرورتست که نوبت دهد به زاغ

بس مالکان باغ که دوران روزگار

کردست خاکشان گِلِ دیوارهای باغ

بس روزگارها که برآید به کوه و دشت

بعد از من و تو ابر بگرید به باغ و راغ

سعدی به مال و منصب دنیا نظر مکن

میراثِ بس توانگر و مردارِ بس کلاغ

* خبرنگار حوزه آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار