یک دکترای جامعه شناسی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد:

چگونه در روزهای «قرنطینه اختیاری» کیفیت زندگی را افزایش دهیم

قزوین (پانا) - یک دکترای جامعه شناسی با اشاره به وضع فعلی کشور در خصوص مقابله با کرونا، این شرایط را فرصتی برای خانواده‌ها دانست تا در کنار همدیگر کیفیت زندگی خود را ارتقاء دهند و اخبار بد را از پای درآورند.

کد مطلب: ۱۰۳۰۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد
چگونه در روزهای «قرنطینه اختیاری» کیفیت زندگی را افزایش دهیم

مریم مافی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به برخی تبعات بیماری کرونا در فضای اجتماعی، اظهار کرد: با توجه به اپیدمی ویروس کرونا و اوضاع نگران کننده آن، شنیدن انبوهی از اخبار متعدد که کل روز ذهن افراد را درگیر می کند. همچین نبود ساز و کار و برنامه امیدوارکننده و ترس و بی اعتمادی باعث شده است تا افراد دچار سردرگمی و چندگانگی شوند.

او ادامه داد: عده‌ای از خانواده‌ها درگیر عزیزان مبتلا به این ویروس هستند و عده‌ای دیگر از خانواده‌ها با فاصله گرفتن از امور روزمره خود و ماندن در خانه در کنار اعضای خانواده کلافه شده و احساس روزمرگی به آن‌ها دست داده است.

مافی اضافه کرد: شرایط به گونه‌ای شده که این افراد احساس می‌کنند زمان به سرعت می‌گذرد و کاری نمی‌توانند انجام دهند. گذشته از همه نگرانی‌ها؛ به نظر می‌رسد با توجه به همه تهدیدهای پیش رو، فرصت‌های خوبی برای همه ما ایجاد شده است و انسان عاقل کسی است که فرصت ها را از تهدیدها به دست آورد؛ چه فرصت هایی که در پس این خانه نشستن‌ها وجود دارد و می تواند بسیار مفید باشد و با یک برنامه ریزی مختصر و کمی تأمل از آن بهره کافی را برد.

این دکترای جامعه شناسی با بیان اینکه زندگی افراد از ابعاد مختلفی تشکیل شده است، تصریح کرد: اگر یک دایره را 6 قسمت در نظر بگیریم، ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی، معنوی، سلامت و اقتصادی در درون آن قرار می گیرد که معمولا افراد در زندگی به دو یا سه بعد توجه می‌کنند و در مورد سایر ابعاد یا وقت کم می‌آورند یا در اولویت برنامه هایشان نیست.

مافی افزود: مثلا فردی با توجه به تلاشش از نظر اقتصادی در جایگاه خوبی قرار داشته؛ اما در بعد خانوادگی کم‌تر به خودش پرداخته و به سلامت اصلا توجهی نداشته است؛ بنابراین ما باید در زندگی به همه ابعاد به نسبت کم و بیش توجه یکسان داشته باشیم و اگر این اتفاق رقم بخورد، یک زندگی نرمال و موفق خواهیم داشت.

او با بیان اینکه باید در هر یک از این 6 بعد زندگی بازاندیشی شود، گفت: در کنار هم و در خانه بودن فرصتی است که ما در هر 6 بعد بازاندیشی کنیم و به این موضوعات فکر کنیم که از نظر فردی، آیا به خود توجه کرده ‌ایم، برای فردیت و رشد فردی چه کاری انجام داده‌ایم، هم‌اکنون در چه جایگاهی هستیم، آیا موفق بوده‌ایم و چه کارهایی لازم است انجام دهیم تا همواره موفق‌تر باشیم و پیشرفت کنیم.

مافی همچنین بیان کرد: در این روزهایی که در خانه هستیم به این مسئله نیز توجه کنیم که به چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی نیاز داریم که باید آن ها را تأمین کنیم.

این جامعه شناس با اشاره به برخی ایده ها برای ایامی که در خانه هستیم، اظهار کرد: بیاییم از طریق فضای مجازی و آموزش‌های علمی کاربردی؛ کتابی که همیشه دوست داشتیم بخوانیم و فرصت نبود که آن را مطالعه کنیم، تهیه کرده و شروع به خواندن کنیم.

مافی افزود: بیاییم در این روزها بررسی کنیم که در بعد خانوادگی چقدر به خانواده اهمیت داده‌ایم و روابط همسران، والدین و فرزندان به لحاظ محبت به همدیگر چگونه بوده است.

این جامعه‌شناس با اشاره به بعد معنوی انسان گفت: کمی تأمل کنیم و ببینیم برای انجام کارهای مثبت چقدر در روز زمان می گذاریم که کائنات انرژی مثبت آن را به ما برگردانده است و اینکه تاکنون چه اندازه به سلامت جسمی و روحی خود و خانواده‌مان توجه کرده‌ایم.

او با طرح پرسشی بیان کرد: آیا سعی کرده‌ایم در کنار انسانیت و تعالی شخصیت، خود و بقیه را در رفاه ببینیم، کارآفرین، ارزش آفرین و اهل ریسک باشیم و با قدرت، اخبار بد را از پای درآوریم؟

مافی با اشاره به ظرفیت‌های خانواده‌ به‌عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماع، تصریح کرد: بنیان سلامت روحی و روانی فرد و سلامت اجتماعی جامعه در همین خانواده شکل می‌گیرد.

این دکترای جامعه‌شناسی تاکید کرد: همیشه این دغدغه مطرح بوده که خانواده‌ها فرصت ندارند کنار هم باشند و تشریک مساعی داشته باشند و درباره خودشان، اهداف‌شان، برنامه‌ها و آینده‌شان فکر کنند. حتی در خانواده‌ها، والدین نقش مشاوره به فرزندانشان را داشته باشند. حرف‌های کودکان را بشنوند، اخلاق حسنه باز تولید شود. همچنین؛ ارزش‌های خوب‌بودن، مفید بودن، احساس مسئولیت‌داشتن، قوی بودن، بااراده بودن و متعهد بودن به اعضای خانواده منتقل شود.

مافی در ادامه خاطرنشان کرد: همینطور والدین تجربیاتشان را به بچه‌هایشان انتقال دهند. چرا که شاید هیچ زمانی به اندازه امروز فرصت نبوده بازخوانی خاطرات و تجربیاتشان را داشته باشند. چون اعضای خانواده، دلسوزترین افراد به هر عضو آن هستند.

این جامعه شناس ادامه داد: از آن سو برای سرگرمی جمعی، پدر و مادر در کنار سایر اعضای خانواده می‌توانند فیلم ببینند و در مورد فیلم‌ها اظهارنظر داشته باشند و کتاب‌هایی که خوانده‌اند را بررسی کنند.

این دکترای جامعه‌شناسی با تأکید بر تولید فکر برای کارآفرینی در ایامی که در خانه هستیم، گفت: این روزها بهترین زمان است تا در خانه در مورد تولید و صنعت، خلق ایده کنیم.

او عنوان کرد: کاری که کشورهای توسعه‌یافته به آن پرداخته‌اند این است که در خانواده در مورد کسب و کار هم فکر می‌شود و در خصوص ایده‌ها و فرآیند به ثمر رسیدن ایده‌ها تصویرسازی می‌کنند. چون از نظر علمی، تصویرسازی پیش نیاز عملیاتی شدن کارها و اهداف است.

مافی تأکید کرد: به طور قطع کارهای زیادی می توان در این برهه زمانی در منزل انجام داد. این روزها فرصتی است که اعضای خانواده در کنار هم قرار بگیرند و کیفیت ابعاد شش گانه زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، معنوی، سلامت و اقتصادی خود را ارتقاء دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار