در شست‌وشوهای خانه‌تکانی و ضدعفونی؛

مراقب میزان مصرف آب باشیم

مازندرانی‌ها این روزها دو برابر آب مصرف کرده‌اند

ساری (پانا) - شیوع بیماری کووید 19 و مهمان ناخوانده‌ای به نام کروناویروس، در ماه پایانی سال که معروف به خانه‌تکانی و استقبال از بهار است، مصرف آب را با توجه به توصیه‌های موکد متولیان بهداشت مبنی بر شستشوی مکرر دست‌ها در فواصل کوتاه‌مدت، رو به افزایش برده است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
مراقب میزان مصرف آب باشیم

هفته‌های پایانی اسفند برای ایرانی‌ها پیوند می‌خورد با خانه‌تکانی و استقبال از بهار و ملزومات آن. امسال اما همه با پدیده‌ی جدیدی روبرو شده‌اند به نام کووید 19 و به زبانی آشناتر ویروس کرونا. که معادلات را به هم ریخت و هم شادمانی‌های بازار شب عید را زایل کرد هم سنت دیرینه خانه‌تکانی را دستخوش تغییر کرد. اما توصیه‌های مکرر به شستن دست‌ها و شست‌وشوی هرچه که قابلیت شستن دارد پیش از مصرف، در کنار شست‌وشوهای پایانی سال مصرف آب را بالا برد.

قطع آب در چنین شرایطی که نیاز عموم را به رعایت بهداشت فردی بیش از پیش کرده است، خود عامل فزاینده‌ی نگرانی‌های موجود است، علاوه بر اینکه قطعی آب همیشه آزارنده بوده و هست. از طرفی کمبود ماسک، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده، شست‌وشوی با آب و مواد شوینده را بیشتر کرده و مصرف آن را بالاتر برده است.

رضا اردکانیان وزیر نیرو 20 اسفند در حاشیه مراسم افتتاح همزمان ۲۵ طرح آب و برق با توجه به شرایط فعلی کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا که باعث اختلال در کسب و کار‌ها شده است، خبر داد که به شرکت‌های آب و برق کشور اعلام شده که تا پایان اردیبهشت سال ۹۹ در بخش‌های خانگی و تجاری بهای آب دریافت نکنند تا شرایط به حالت عادی برگردد.

حسن روحانی رئیس جمهور روز چهارشنبه 21 اسفند در جلسه هیات دولت گفت:« بعضی از استانداری‌ها که با آنها در تماس بودم نگران مصرف بالای آب بودند که می‌گفتند ممکن است در هفته‌های آینده با مشکل کمبود آب روبرو شویم.»

او ادامه داد: «از وزیر نیرو راجع به آب و برق سوال کردم و ایشان هم پاسخ کتبی به من داد؛ خوشبختانه مردم ما هیچ نگرانی برای آب و برق در این ایام نداشته باشند.»

همان روز وزیر نیرو اعلام کرد که در روزهای اخیر مصرف آب به شدت افزایش یافته و باید مواظب باشیم آب آشامیدنی هدر نرود، تا در تصفیه آب و انتقال آن به شبکه دچار مشکل نشویم.

اردکانیان هشدار داد که اگر روند مصرف آب آشامیدنی افزایش یابد شبکه آب با کاهش فشار مواجه خواهد شد در حالی که ما در مقابله با ویروس کرونا در خط مقدم به آب نیاز داریم و نباید با کمبود آب روبه رو شویم.

مازندران علاوه بر مصرف شهروندان به دلیل پذیرا بودن مسافر همواره از ریسک بالاتری نسبت به سایر استان‌ها در زمینه تامین آب مواجه است.

عبداللهی: سرانه مصرف آب در استان از ۲۱۰ لیتر به ۳۰۰ لیتر در شرایط فعلی رسیده است که این میزان افزایش در بازه زمانی اسفند تا نوروز قطعا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

حال مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران اعلام کرده که خانه‌نشینی کرونایی در مازندران موجب افزایش بیش از ۴۰ درصدی مصرف آب شده به طوری‌که سرانه مصرف آب در استان از ۲۱۰ لیتر به ۳۰۰ لیتر در شرایط فعلی رسیده است که این میزان افزایش در بازه زمانی اسفند تا نوروز قطعا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

مجید عبدالهی تأکید دارد که تمام نیروهای شرکت آب و فاضلاب مازندران را بسیج کرده و اکیدا از آنان خواسته که آب هیچ شهر و روستایی قطع نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار