در گفت‌وگو با پانا:

با هوشمندسازی مدارس می‌توانیم به یک آموزش اثرگذار برسیم

آموزش‌های تلویزیونی یک جهاد آموزشی است که همه معلم‌ها در عرصه آموزش بسیج شدند تا نشان دهند می‌توانند در زمان بحران امر آموزش را مدیریت کرده و نسل دانش‌آموز را تنها به حال خود واگذار نکنند

تهران (پانا) - تعطیلی مدارس در پی اپیدمی کرونا یک بار دیگر اهمیت ایجاد بسترهای لازم برای ارائه آموزش‌های غیرحضوری را به سیاستگذاران و مدیران دستگاه آموزش و پرورش یادآوری کرده است.

کد مطلب: ۱۰۲۹۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
با هوشمندسازی مدارس می‌توانیم به یک آموزش اثرگذار برسیم

عاطفه رجبی معاون آموزشی یکی از مدارس متوسطه اول در شهر ورامین در گفت‌وگو با پانا درباره تجربه تعطیلی مدارس و عملکرد آموزشی آنها در این مواقع گفت: «باید سعی کنیم زیرساخت‌های موجود در آموزش‌وپرورش جوابگوی رسیدن به همه اهداف باشد، اگر بخواهیم یک کلاس را اصطلاحا هوشمندسازی کنیم نیاز به دستگاه ویدئوپروژکتور داریم که معلم بتواند فایل‌های آموزشی را با استفاده از فلش یا سی دی به بچه‌ها نمایش دهد؛ همین ابزار ساده الکترونیکی حدود 15 میلیون تومان هزینه دارد. حال تصور کنید بخواهیم در کل مدارس کشور امکانات ویدئوکنفرانس، نرم‌افزار مدیریت آموزشگاه و نرم افزار کلاس مجازی نصب کنیم تا خانواده‌ها هم در تعامل با مدرسه باشند. ایجاد این زیرساخت‌ها نیاز به بودجه بالا وزمان طولانی دارد. شاید سی چهل سال آینده بتوانیم این موضوع را محقق کنیم.»

برنامه‌های تلویزیون و میزان اثرگذاری آموزشی

این معاون آموزشی که معلم عربی این دبیرستان نیز هست درباره اثرگذاری شیوه‌های مختلف آموزشی خصوصا تلویزیون گفت: «تعلیم فوت و فن‌هایی دارد. گاهی جذبه و گاهی نرمش می‌طلبد، گاهی نیز باید با بچه‌ها هم‌آوا و یکصدا شویم. علاوه بر اینها بچه‌های ما طوری بارآمدند که به معلمی که همان سال با آنها کارکرده وابسته می‌شوند که البته مسائلی در آن دخیل است.»

او اضافه کرد: «به‌طورمثال وقتی درس ریاضی را شبکه آموزش درس داد مادر یکی از بچه‌ها با من تماس گرفت و گفت که فقط معلم ریاضی دخترم باید آن درس را تدریس کند چون دخترم پای درس ریاضی تلویزیون نشسته و چیزی از درس یاد نگرفته است، اما این موضوع را می‌توان درک کرد که در این مواقع آموزش‌های مجازی اثربخشی خوبی را برای دانش‌آموزان دارد‌ زیرا می‌تواند بخشی از عقب‌ماندگی درسی آنان را جبران کند.»

از زمان کرونا آموزش متنوع شده است

رجبی درباره برخی مزایای آموزش‌های آنلاین برای دانش‌آموزان نسل حاضر گفت: «یکی از نکات مثبت آموزش از راه دور بر کلاس‌های رسمی این است که در کلاس درس رسمی دانش‌آموز باید یک ساعت و نیم پشت نیمکت بنشیند، صحبت نکند، نخندد و به درس گوش بدهد. این مشکل در آموزش از راه دور دیگر وجود ندارد چون بچه‌ها امروز در شبکه‌های اجتماعی حضور و به دلیل جذابیت‌های این شبکه‌های اجتماعی، دانش‌آموزان حضور فعالی هم در فعالیت‌‌های آموزشی دارند.»

این معاون آموزشی ادامه داد: «حتی نگرانی خانواده‌ها به دلیل ازدست‌رفتن فرصت‌های آموزشی فرزندان‌شان کم شده است چون بچه‌ها فرصت کافی برای جبران عقب‌ماندگی درسی در اختیار دارند.»

او با اشاره به اینکه "اکثریت قریب به اتفاق بچه‌ها درگیر این آموزش از راه دور شده‌اند" گفت: «این در حقیقت یک جهاد آموزشی است که همه معلم‌ها در عرصه آموزش بسیج شدند تا نشان دهند که می‌توانند در زمان بحران هم امر آموزش را مدیریت کرده و نسل دانش‌آموز را تنها به حال خود واگذار نکنند و سعی در پیشبرد آموزشی یکساله خود می‌کنند؛ حتی با حداقل امکانات موجود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار