نگاهی به آلبوم های خبرساز در سال 98

تهران (پانا) - سال 98 سال پر فراز و نشیبی در حوزه موسیقی بود، سالی که کنسرتهای متعددی بنا به دلایل مختلفی لغو شد، در این سال آلبوم هایی در گونه های مختلف موسیقی منتشر شد که هر کدام در برهه زمان خود خبرساز بودند، حال نگاهی گذرا به چند آلبوم خاص در سال 98 خواهیم داشت.

کد مطلب: ۱۰۲۸۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به آلبوم های خبرساز در سال 98

با توجه به شیوع ویروس کرونا پرونده موسیقی در سال 98 خیلی زود بسته شده است، موسیقی در سال 98 باروزهای خوش و ناخوش بسیاری همراه بود، خیلی از این اتفاقات ناخواسته باعث شد فضای موسیقی متفاوت شود.
در بحث انتشار آلبوم‌های موسیقی نیز چند سالی است روزگار ناخوش موسیقی ادامه دارد، دیگر آلبوم‌های موسیقی فروش آنچنانی ندارند و جای خود را به تک آهنگ‌ها داده‌اند، تک آهنگ‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند و تعداد کلیک میزان رضایت مخاطب را ارزیابی می‌کند.
با تمام این اوصاف در سال 98 آلبوم‌های متفاوتی در گونه‌های مختلف موسیقی منتشر شده است، که بیشتر به خواننده‌های پاپ، کلاسیک و سنتی اختصاص داشته است.

آلبوم بی نام محسن چاووشی

بیشترین مخاطب درآلبوم های موسیقی بیشترین مخاطب در ژانرپاپ بود، آنجا که آلبوم بی نام محسن چاووشی چه در تعداد فروش وچه حاشیه توانست رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.
نام محسن چاووشی همیشه با حاشیه همراه بوده است، مگر می‌شود نام سلطان این روزهای موسیقی پاپ را که تاکنون حتی یک کنسرت زنده نگذاشته است را شنید اما حاشیه‌های او را ندید. او از همان روزهایی که با محسن یگانه تراکهایی را منتشر کرد تا به حال اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته است اوایل امسال قرار بود دهمین آلبوم این خواننده، با نام «قمارباز» منتشر شود اما چنین نشد. زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد از او خواسته بود نام دیگری را برای این آلبوم برگزیند و در پایان این آلبوم با نام «بی نام» در بازار موسیقی منتشر شد اما همانجا نیز حاشیه‌هایی را داشت زیرا در درون جلد این آلبوم نام «قمارباز » دیده می‌شد.
نام آلبوم و همچنین برخی اشعار آن که برگرفته از آثار مولانا، سعدی، وحشی بافقی و فصیح‌الزمان شیرازی بود، برای مجوز به مشکل خورد و وعده چاوشی برای انتشار آلبوم در زمان مقرر، محقق نشد. تاریخ بعدی انتشار آلبوم هم به دلیل آماده نبودن نسخه‌های فیزیکی آن، به زمان دیگری موکول و سرانجام این آلبوم، دی ماه امسال منتشرشد.
هرچند بعد از انتشار آن مشخص شد تغییرات زیادی در ابیات مورد استفاده اتفاق نیفتاده است. «قمارباز» که قبل از انتشار توسط چاوشی به «بی‌نام» تغییر نام داد، هم‌اکنون در رده پرفروش‌ترین آلبوم‌های سال نیز قرار دارد.

آلبوم «افسانه چشم‌هایت»

نخستین اخبار درباره آلبوم «افسانه چشم‌هایت» به سال 93 برمی گردد، این اتفاق که همایون شجریان و علیرضا قربانی قرار است با یکدیگر همکاری داشته باشند خودش یک خبرویژه آن سالها بود، پس از همکاری موفق مهیار علیزاده با علیرضا قربانی این بار همه مخاطبان موسیقی منتظر یک اتفاق ویژه بودند.


این آلبوم نوزدهم آبان منتشر شد و انتظارها به سرآمد و آلبوم منتشر شد اما واکنش‌ها نسبت به آن چندان مثبت نبود و بسیاری از منتقدان موسیقی این آلبوم را جزو کارهای نه چندان قوی این دو خواننده سرشناس موسیقی ایرانی می‌دانستند.
واکنش‌ها به «افسانه چشم‌هایت» که اولین آلبوم مشترک بین دو خواننده کلاسیک، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شد، آنقدر متفاوت بود که نشان می‌داد که توقع‌ها را برآورده نکرده است.
این واکنش‌ها ازمکان فیلمبرداری یکی از قطعات که در کتابخانه ایران مال بود تا نوع خواندن «گام‌های بالا» این دو خواننده شهیر موسیقی بود، همچنین قطعه «افسوس» که در مشخصات آلبوم، از هوشنگ ابتهاج به عنوان شاعر آن یاد شده بود نیز، حاشیه‌هایی به همراه داشت. بعد از انتشار آلبوم، یلدا ابتهاج در صفحه شخصی خود نوشت این شعر جعلی و بهتر است برای استفاده از اشعار ابتهاج، به سراغ کتاب‌های او رفت و مهیار علیزاده درباره این اتفاق عذرخواهی کرد.

«نام من عشق است» فرهاد مدیری

یکی دیگر از آلبوم‌های مهم سال 98 متعلق است به فرهاد مدیری پسر مهران مدیری است این آلبوم با نام نام من عشق است در بازار موسیقی منتشر شد.
بیشتر مخاطبان موسیقی و هنر تاکنون صدای مهران مدیری را روی بیشتر آثاری که خودش کارگردانی یا اجرا کرده است، شنیده‌اند. پسر او، فرهاد مدیری نیز امسال با انتشار آلبوم «نام من عشق است»، به طور رسمی وارد مارکت موسیقی شد.
البته فرهاد مدیری بارها اعلام کرده است نمی‌خواهد از اعتبارهنری پدرش استفاده کند و نام «فرواگ» را برای فعالیت‌های موسیقی خود انتخاب کرده است اما کمتر هنرمند و ورزشکاری در کشورمی شناسیم که توانسته از زیر سایه نام پدرش بیرون بیاید.

این آلبوم از آن جهات خبرساز شد که با قیمت 20 هزار تومان برای نسخه الکترونیکی و 25 هزار تومان برای نسخه فیزیکی، در دسترس قرار گرفت و تنها شامل بازخوانی 9 قطعه فولکلور بود.

آلبوم فرشته زمینی «حامد هاکان»

اما یکی دیگر از اتفاقات ویژه در سال 98 به انتشار آلبوم حامد هاکان (حامد ذاکری) بود، این خواننده که در سال 96 به دلیل ایست قلبی جانش را از دست داده بود، پس از گذشت یک سال و نیم از مرگش مجوز آلبوم «فرشته زمینی» او صادر شد و شاهد آن بودیم که یک آلبوم دیگر مانند آلبوم‌های مرتضی پاشایی که پس از مرگش توسط خانواده‌اش منتشر شده است ، در بازار موسیقی کشور دیده می‌شود.


حامد هاکان پس از سال 93 توانست کارش را به صورت رسمی در موسیقی کشور آغاز کرد، او سالها با محسن چاووشی و محسن یگانه همکاری می‌کرد اما تاریخ مجاز شدن کارهایش به 5 سال پیش بر می‌گردد و بیش از سه سال نتوانست به صورت مجاز فعالیت داشته باشد.
باید عنوان کرد انتشار آلبوم بعد از مرگ پدیده عجیبی‌ است که در سال جاری با آن مواجه بودیم. مرداد امسال آلبوم 10 قطعه‌ای حامد ذاکری معروف به «حامد هاکان» به نام «فرشته زمینی» منتشر شد.
«خراسانیات» محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان منتشر شد
آلبوم محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان با نام «خراسانیات» منتشر شد. آثار این آلبوم در سال ۱۳۶۵ ضبط شده اما تا امروز به بازار موسیقی عرضه نشده بود.
آلبوم «خراسانیات» اثر ناشنیده محمدرضا شجریان و زنده‌یاد پرویز مشکاتیان امروز سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه منتشر شد.


در این مجموعه موسیقایی که برگرفته از موسیقی مقامی خراسان است، از اشعار باباطاهر عریان و ملک‌الشعرای بهار بهره گرفته شده است. ضبط استودیویی این آلبوم مربوط به سال ۱۳۶۵ بوده، اما تا به حال منتشر نشده بود.
اجرای موسیقی آلبوم «خراسانیات» را نیز گروه عارف برعهده داشته است. از نوازندگان این گروه می‌توان به پرویز مشکاتیان، منصور سینکی، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، اردشیر کامکار، بیژن کامکار و ارژنگ کامکار اشاره کرد..

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار