یک کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

نگرانی از رهاسازی پسماندهای آلوده به کرونا در سطح شهر

حیدری: پسماندهای مربوط به کرونا، ناقل این ویروس هستند

تهران (پانا) - یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه پسماندهای مربوط به بیماری کرونا، ناقل این ویروس هستند، گفت با توجه به روند صعودی انتشار ویروس کرونا در کشور ضرورت دارد برای مدیریت اجرایی پسماندهای عادی و پزشکی تدابیر و ملاحظات ویژه‌ای در همه مراحل و چرخه تولید تا دفع نهایی پسماندها اعمال شود.

کد مطلب: ۱۰۲۸۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی از رهاسازی پسماندهای آلوده به کرونا در سطح شهر

محمد حیدری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به رهاشدن پسماند اقلام مربوط به کرونا در معابر از سوی برخی شهروندان اظهار کرد: رعایت ضوابط و روش‌های مدیریت پسماند چه پسماند خانگی یا سایر پسماندها به ویژه پسماند پزشکی باید همواره در طول سال از سوی افراد صورت بگیرد اما متاسفانه افرادی هستند که ضوابط را رعایت نمی‌کنند و این روزها هم شاهد پسماندهای مربوط به کرونا در شهر هستیم.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه دفع صحیح پسماندهای پزشکی عامل مهمی در کاهش انتشار ویروس کرونا محسوب می‌شود، گفت: طبق قانون مدیریت پسماند، پسماندهای تولیدی در مراکز درمانی به چهار دسته پسماندهای عادی، عفونی، تیز و برنده و شیمیایی تقسیم‌بندی شده است که پسماندهای آلوده به ویروس کرونا، جزو پسماندهای عفونی محسوب می‌شوند.

وی گفت: از آنجا که امکان انتقال ویروس کرونا از طریق پسماندهای مربوط به این بیماری وجود دارد، ضرورت دارد برای مدیریت پسماندها، ملاحظاتی از سوی مردم در جمع‌آوری و انتقال آن به سطل زباله صورت بگیرد. لازم است که فرد وقتی اقلامی همچون دستکش و ماسک را استفاده کرد برای دور انداختن پسماند، آن را در یک نایلکس ویژه بیاندازد و سپس به سطل آشغال منتقل کند و از رها کردن این اقلام در محیط خودداری کنند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: همچنین از آنجا که شهرداری‌ها متولی جمع‌آوری، انتقال و دفع پسماندها هستند، باید فرایندی صحیح در این چرخه را اتخاذ کنند. در واقع در بخش حمل و نقل هم تمهیدات لازم برای گندزدایی و ضدعفونی مستمر ناوگان حمل و نقل به ویژه خودروهای حمل کننده پسماندهای پزشکی و بیمارستانی در مراکزی که بیماران مبتلا به کرونا در آن تحت درمان هستند نیز باید صورت بگیرد.

حیدری خاطرنشان کرد: طبق قانون، مدیریت پسماندهای پزشکی در تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بر عهده وزارت بهداشت است و ضوابط چگونگی مدیریت پسماندهای پزشکی نیز از قبل مشخص است اما این ضوابط باید به درستی اجرا شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه رعایت ضوابط بهداشتی در کنترل ویروس کرونا در کشور بسیار تاثیرگذار است، گفت: نظارت بر روند مدیریت صحیح پسماندها بر عهده سازمان محیط زیست است و با توجه روند صعودی شیوع ویروس کرونا و ناقل بودن پسماندهای پزشکی، مدیریت این بخش از اهمیت مضاعف برخوردار است و سازمان محیط زیست باید به طور جدی با متخلفان برخورد کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار