در گفت و گو با پانا

مدیر آموزش و پرورش میانه:عوامل اجرایی در مدرسه صرفاً نباید عامل پشتیبانی باشند

تبریز (پانا) - مدیر آموزش و پرورش میانه گفت: عوامل اجرایی در مدرسه ، صرفاً نباید عامل پشتیبانی باشند،بلکه باید در امر یادگیری و یاددهی نیزدخیل باشند.

کد مطلب: ۱۰۲۸۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیر آموزش و پرورش میانه:عوامل اجرایی  در مدرسه صرفاً نباید عامل پشتیبانی باشند

یوسف ساجدی فر در گفت وگو با خبرنگار پانا بیان کرد: 26 هزار دانش آموز در این منطقه مشغول تحصیل هستند و تعداد همکاران شاغل هزارو 611نفر هستند و تعدادهمکرانی که در پست های تخصصی اعم از مدیر و معاون 350 نفرهستند که در مجموع هزار و 650 نفر هستند و معلمان در 243 مدرسه مشغول تدریس هستند.تعداد دانش آموزان استثنایی 136 نفر هستند که در سه مدرسه ابتدایی پیش حرفه ای و حرفه ای تحصیل می کنند.

مدیر آموزش و پرورش میانه با بیان اینکه از تاریخ تشکیل مجمع خیرین مدرسه ساز تا کنون 128 مدرسه به همت خیرین در منطقه میانه تاسیس شده است گفت: امسال نیز 21 مدرسه به همت خیرین محترم و نیک اندیش تعهد شده است و امید داریم در هفته دولت و بازگشایی مدارس در سال 99 بتوانیم 6 مدرسه را بهره برداری کنیم که یکی از مهم ترین پروژه ها استخر سرپوشیده دانش آموزی است که در مراحل پایانی بهره برداری قرار دارد و با تکمیل نهایی بعد از عید نوروز افتتاح می شود.

وی افزود: کمبود قابل ملموس در بخش نیروی انسانی نداریم. در سطح مدرسه به دلیل امکانات آموزشی به کمک خیرین بزرگوار و فرهنگیان نوع دوست، کمبود خاصی از جهت تجهیزات و امکانات نیز وجود ندارد.در دوره ابتدایی در شهرستان میانه بازمانده از تحصیل نداریم ، ولی در دوره متوسط تعدادی وجود داشت که با همکاری ارگان‌های مختلف تعدادی جذب و تعدادی نیز دوباره در نیمسال دوم جذب خواهند شد. این دانش آموزان به هیچ عنوان از فقر مالی ترک تحصیل نکرده اند. ازدواج بزرگترین عامل ترک تحصیل دختران در منطقه است. ولی آنها نیز می توانند با رعایت قوانین به ادامه تحصیل در کلاس ها بپردازند

وی به تشریح مهم ترین اقدامات خود در سه سال اخیر مدیریت آموزش و پرورش منطقه میانه پرداخت و افزود: در حوزه عمرانی توسعه فضاهای آموزشی ودر حوزه آموزشی نیز ارتقای جایگاه منطقه در سطح استان از عملکزدهای این سالها است و در بخش پرورشی نیز می توان بهارتقای توانمندی ها و چهره تربیتی و فرهنگی منطقه اشاره کرد که شکر خدا در سه حوزه نتایج خوبی را شاهد هستیم و هدف اصلی دیگرمان نیز این است که علی رغم کمبودهای منابع مالی و انسانی با فرایند هایی که به نوعی اصلاح می شود، افزایش انگیزه، احترام متقابل روابط انسانی و تغییر نگرشی که بین معلمان و اولیاء ایجاد شده، فاصله بین ستاد و صف را کمتر کنیم.

ساجدی فر تصریح کرد: قطعا آموزش و پرورش در ایجاد روحیه شادابی در جامعه تاثیرگذار است و با توجه به جمعیتی که دارد نقش پررنگی می تواند ایفا کندو با همکاری اولیاء و همکاران امیدوارم همچنان روحیه شاداب و پرنشاط بین دانش آموزان افزایش یابد و علی رغم وقفه تحصیلی که ایجاد شده از مدیران و معلمان خواسته ایم تا دانش آموزان از درس هایشان عقب نمانند.

وی افزود: معتقدم آموزش و پرورش دستگاهی است که به تنهایی نمی تواند تمامی مسایل آموزشی و تربیتی را به تنهایی پیش ببرد؛ لذا در افزایش مهارت های اجتماعی دانش آموزان، آموزش و پرورش نقش مهمی دارد ولی دستگاه های دیگر نیز باید در کنار آموزش و پرورش باشند.

ساجدی فر ضمن بیان این مطلب که آموزش مهارت های پایه که همواره در کتب درسی نیز آمده است، به همراه آموزش معلمان به دنبال شایستگی های پایه است، گفت: همانظور که در سند تحول بنیادین نه فقط صرفا شناختی، بلکه بعد نگرشی، بعد مهارت های اجتماعی و داشتن زندگی مطلوب و رسیدن به حیات طیبه که معتقدم اگر همگی در این مسیر گام برداریم قطعا مهارت های اجتماعی موثر واقع می شود،اشاره شده است.

وی افزود: قطعا مسئولیت پذیری فردی که در قالب گروه بندی دانش آموزان و تعریف نقش برای آنان است، می‌تواند تمرین دموکراسی برای آنها باشد. مصداق آن درهمه تشکل های دانش آموزی در مدارس دیده می شود. مانند سازمان دانش آموزی، شورای دانش آموزی، بسیج دانش آموزی، انجمن های دانش آموزی که بزرگترین پتانسیل برای آموختن مهارت‌های اجتماعی و آموزش آنها است.در دوره ابتدایی به معنای واقعی و عملی می توان دانش آموز را از بعد اجتماعی رشد داد تا بعد از فارغ التحصیلی بجز موفقیت درسی، بتواند با مهارت آموزی کارآفرین نیز باشد.

مدیر آموزش و پرورش میانه خاطر نشان کرد: در سند تحول بنیادین، مسئولیتهای تعریف شده است و محتوای کتاب درسی بر اساس ۶ ساحت تربیتی تعریف شده است که در آن بعد تربیت زیستی، بدنی، اجتماعی، اقتصادی و مخصوصاً بعد اعتقادی، دینی واخلاقی آمده است و در کتاب‌های درسی باعناوین مختلف از این ابعاد یاد شده است.

وی تاثیر برنامه های فوق برنامه در آموزش و یادگیری دانش آموزان را بسیار موثردانست و افزود: طرح ملی یاریگران زندگی به دانش‌آموزان کمک می‌کند که مسائل و مشکلات آسیب‌های اجتماعی خود را توسط همسالان خود حل کنند. حرف شنوی دانش آموزان از همسالان خود در این سنین بیشتر است .

ساجدی فر آموزش خانواده را درکاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر نامید و آگاهی دانش آموز، اجتماعی کردن آسیب های اجتماعی، ورود اولیا در امورات مدرسه را به دلیل اینکه نیمرخ دانش آموز در خانه هستند تاثیر گذار دانست و گفت: باید پیوند اولیا و مدرسه وجود داشته باشد تا آسیب های اجتماعی کمتر شود، بسیار مهم است.بعضی از مشکلات را هم دانش آموز با خود به مدرسه می آورند. فقر فرهنگی ، مشکلات طلاق خانواده و ... می‌تواند از این نوع مشکلات باشد. ولی با این حال مدیران، معاونین پرورشی، مربیان پرورشی و مشاوران در مدارس می‌توانند با برنامه‌های ویژه سلامت روانی دانش‌آموزان را تا حدودی تامین کند .شهرستان میانه در بعد سلامت روانی دانش آموزان، رتبه اول استان را دارا است.

وی افزود: در بعد دینی برنامه های تربیتی و فرهنگی ، نماز، قرآن و عترت خیلی مهم است.در شهرستان میانه دانش آموزان در شوراهای دانش آموزی با تشکیل شورای قرآن در کلاس‌ها تغییر عظیمی در نگرش دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مثل فضای مجازی و اعتیاد ایجاد کرده اند.

مدیر آموزش و پرورش میانه به ویژگیهای مدرسه موفق که در سند تحول بنیادین، مدرسه صالح نام دارد و مدرسه را سازمان یادگیرنده تلقی کرده است اشاره کرده و گفت:در مدرسه موفق، عوامل اجرایی مدرسه باید منعطف باشند تا قدرت تاب آوری و قدرت نه گفتن بالا رود.

وی افزود: معلم باید نقش یادگیرنده و یاددهنده را داشته باشد. در این میان نقش اولیا به عنوان یکی از اعضای سازمان یادگیرنده، باید تعریف شود. عوامل اجرایی صرفاً نباید عامل پشتیبانی باشند،بلکه باید در امر یادگیری و یاددهی دخیل باشند.

ساجدی فر ضمن بیان اینکه مدرسه موفق مدرسه ای است که موقعیت آموزشی را صرفاً از نگاه خود نمی‌بیند بلکه از نگاه جامعه هدف که دانش‌آموزان است به آن نگاه می‌کند ، گفت: این مدارس بر اساس دیدگاه دانش آموزان و سلایق و ترجیحات آنها اقدام به برنامه ریزی می‌کنندو تمام برنامه ریزی خود را مدرسه محور و دانش آموز محور و مبتنی بر نیاز و ترجیحات و شرایط منطقه و دانش آموزان انجام می‌دهند.

وی به اقدامات آموزش و پرورش میانه در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و آگاهی‌بخشی به دانش آموزان، گفت: ابتدا با هدف آرامش روحی و روانی دانش آموزان اقداماتی در منطقه انجام شد و بروشورهای راهنمای بهداشتی لازم در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت..سپس مدارس گند زدایی و ضد عفونی شدند.

مدیر آموزش و پرورش میانه به وقفه تحصیلی ایجاد شده به علت تعطیلی مدارس اشاره کرد و افزود: با همکاری مدیران ، مربیان و معلمان به صورت آموزش‌های مجازی این وقفه جبران می شود. همچنین در قالب های پیام رسانها و به صورت تلفنی، همه معلمان منطقه آماده پاسخگویی به دانش آموزان می باشند. شادابی و نشاط دانش آموزان باید حفظ شود تا بتوان بر این بیماری غلبه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار