˝ بیتابی بیتا˝بهترین فیلم مهرداد فرید است

خبرگزاری پانا: رضا درستکار و جواد طوسی در برنامه هفت به نقد و بررسی فیلم سینمایی˝ بیتابی بیتا˝ به کارگردانی مهراد فرید پرداختند.

کد مطلب: ۱۰۲۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا،شامگاه گذشته برنامه هفت با حضور رضا درستکار و جواد طوسی به نقد و بررسی فیلم سینمایی" بیتابی بیتا"پرداخت.

در ابتدا ی این نشست جواد طوسی با اشاره به سابقه روزنامه نگاری فرید در سالهای گذشته درباره حضور اهالی مطبوعات و منتقدان در سینما بیان داشت: افرادی چون سیروس الوند، فریدون جیرانی، احمد امینی، احمد طالبی نژاد و رسول صدرعاملی از جمله نویسندگانی بودند که وارد عرصه فیلمسازی شدند. باید دید چطور است که در فرانسه در دهه 50 منتقدان مجله "کایه دو سینما" با شکل دادن تئوری موج نو در سینمای فرانسه خودشان نیز وارد عرصه فیلمسازی شدند و به فیلمسازان موفقی هم بدل شدند اما در ایران هیچگاه این اتفاق نیفتاده است. کاش همکاران ما بتوانند در زمینه سینما حرفه ای تر فعالیت کنند.

در ادامه این نشست درستکار با اشاره به این مطلب که منتقدان فیلمسازان ورشکسته ای هستند، اظهار کرد: در مقطعی باب شد که قابل بررسی است و ممکن است منتقد نسبت به موضوعی که نقدش می کند فهم تئوریک داشته باشد اما در زمینه اجرایی و یا کارگردانی به آن دانش نرسیده باشد. اما درباره فرید باید بگویم که وی توانسته در این فیلم بهترین کارش را ارائه دهد. مسیری که فرید در آن قرار گرفته مناسب تر از دیگر کارهایش است. معتقدم فرید در دوره کارگردانی اش موفق تر از دوره روزنامه نگاری اش بوده است.

طوسی نیز درباره فیلم "بیتابی بیتا" تدام نگاه فرید را عنوان کردو ادامه داد: از زمانی است که در روزنامه سلام فعالیت می کرده است. وی در آن زمان هم به مضامین اجتماعی علاقه نشان می داد. این فیلم بهترین کار فرید تا امروز است. شخصیت پردازی امیر با بازی حامد بهداد نکته مثبت فیلم است که مرز بین شرارت و معصومیت این نسل را به درستی به تصویر می کشد. اما وی در کارگردانی به نگاه روبنایی از مسائل اجتماعی بسنده کرده است. این اثر را می توان در ادامه فیلم هایی مثل "من ترانه 15 سال دارم"، "سارا" و "دربند" دید که می خواهد تنهایی شخصیت زنش و تلاش برای مستقل بودن او را به تصویر بکشد. اما این فیلم در اجرا نتوانسته موفق عمل کند و شخصیت هایش تخت و یکسویه هستند.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این برنامه متذکر شد: اگر قرار است یک فیلم اجتماعی را به نمایش بگذاریم ملزم به رعایت برخی نکات حقوقی و قضایی هستیم که متاسفانه در این فیلم رعایت نشده است. همین نگاه محققانه است که فیلمی مثل "جدایی نادر از سیمین" را برجسته می کند که در آن یک دادیار را به یک شخصیت که در مقاطعی از داستان نگاه انسانی هم دارد تبدیل کرده است.

درستکار نیز در نقد فیلم "بیتابی بیتا " تصریح کرد: با فیلمی روبرو هستیم که قصه یک خطی دارد و در ادامه این پی رنگ فیلم است که ادامه پیدا می کند. اما منطق روایی، زبان و فضای فیلم مشکل دارند و استحکام لازم را نیافته اند. در فیلم با شناسنامه زمانی روبرو نیستیم و زمانی که مخاطب از سینما خارج می شود عمر فیلم هم به پایان می رسد.

در بخش دیگری از این نشست که به صورت تلفنی با مهرداد فرید کارگردان فیلم ارتباط برقرارشد، عنوان کرد: "بیتابی بیتا" بیشتر از اینکه متعلق به سینمای اجتماعی باشد به سینمای داستانگو تعلق دارد. اینکه فیلم مینی مال روایت می شود و شخصیت ها پرگویی نمی کنند جزو محاسن فیلم است. متاسفانه در سال های اخیر در زمین ته ساخت فیلم های اجتماعی با مشکلات فراوانی روبرو بوده ایم. خود من برای دریافت پروانه ساخت فیلم 4 ماه دوندگی کردم.

درستکار در پایان این نشست با بیان این مطلب که همه فیلم ها بالاخره داستانی را روایت می کنند، اضافه کرد: شخصیتهای این فیلم نیم بند هستند . وقتی که اطلاعات درستی از روابط و شخصیتها ارائه نمی دهیم نمی توانیم این نیم بندی را جزو امتیازات فیلم به شمار بیاوریم. سبکی که فرید در این فیلم انتخاب کرده به ساخته های اخیر اصغر فرهادی نزدیک است اما متاسفانه شخصیت ها چیزی کم دارند و منفعل هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار