آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی از زبان رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

صومی: تمامی بیمارستان های استان موظفند بیمار مشکوک را پذیرش کنند

تبریز (پانا) - رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۷۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی از زبان رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

محمد حسین صومی بعد از ظهر امروز در نشست خبری بیان کرد: در طول دو ماه گدشته و به ویژه 12 روز اخیر که اولینمورد ابتلا به ویروس کرونا در قم گزارش شد، خوشبختانه موردی از عدم همکاری جامعه پزشکی در استان نداشتیم و همچنین با رعایت احتیاط لازم خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به این ویروس در کادر پزشکی استان مشاهده نشده است.

او بیان کرد: ویروس کرونا در دنیا در حال گسترش است و تا امروز 60 کشور، موارد ابتلا به این ویروس را داشته اند و متاسفانه پیش بینی سازمان بهداشت جهانی بر این اساس است که 75 درصد مردم دنیا گرفتار این ویروس می شوند و با توجه به این که 2 تا 3 درصد مبتلایان فوت می شوند و با توجه به جمعیت استان، تعداد مردم گرفتار و کسانی که دچار مرگ می شوند، تعداد کمی نخواهند بود.

هر فرد مبتلا به ویروس کرونا می تواند 4 فرد دیگر ا مبتلا کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر لزوم آگاهی بیشتر مردم تاکید کرد و ادامه داد: در بیماری های همه گیر، سیاست بر این است که تعداد مبتلایان کاهش یابد و هرچه بیشتر ما بتوانیم از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم به همان اندازه موفق عمل کرده ایم.

صومی تصریح کرد: در حال حاضر هر فرد مبتلا به صورت میانگین می تواند 4 فرد دیگر را مبتلا کند و اگر روزی برسد که این میزان به یک نفر برسد می شود گفت که به تعادل رسیده ایم و در حال غلبه بر این ویروس عفونی هستیم.

ویروس کرونا در تمامی مناطق استان گسترش یافته است/ پیش بینی ابتلای 50 هزار نفر تا 2 میلیون فر در استان

او بیان کرد: در حال حاضر تمامی مناطق استان به غیر از روستاهای دورافتاده که امکان تردد ندارند به این ویروس آلوده هستند و حداقل یک نفر مبتلا به این ویروس در شهر هایی استان وجود دارد و با توجه به تاکید سازمان بهداشت جهانی که برای کاهش انتقال از یک فرد به فرد دیگری است اگر همه افراد توصیه ها را رعایت کنند پیش بینی برای ابتلای 50 هزار نفر در استان است و اگر مردم توصیه ها را رعایت نکنند 2 میلیون نفر در استان مبتلا خواهند شد و آن موقع کاری از دست هیچ کس بر نمی آید و با توجه به فرهنگ غنی مردم آذربایجان شرقی، امکان کاهش انتقال در بین افراد وجود دارد.

تست مثبت 15 مبتلا به ویروس در استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: از اول اسفند تا کنون 336 مورد بستری با علایم شدید تنفسی در استان داشتیم که 263 مورد نمونه گیری شده و تست شدند که تست 15 نفر مثبت اعلام شده و از این تعداد نیز 3 نفر فوت کرده و از12 نفر باقی مانده نیز یک نفر در هشترود، یک نفر در سراب، یک نفر در مراغه و 8 نفر در بیمارستان های تبریز و یک نفر نیز در تبریز در خانه بستری است و در حال مداوا هستند.

54 درصد مبتلایان مرد و 46 درصد نیز زن هستند

صومی تصریح کرد: در بین افراد نمونه گیری شده در استان کودک یک ساله تا سالمند 96 ساله داشته ایم، محدوه سنی موارد مثبت نیز بین 15 تا 70 سال است، محدوه سنی فوت شدگان نیز 54 تا 70 سال است و هر سه فوتی نیز مرد بودند و 54 درصد مبتلایان مرد و 46 درصد نیز زن هستند.

تمامی بیمارستان های استان موظفند بیمار مشکوک را پذیرش کنند

او با بیان این که هر فرد با علایم حاد تنفسی که به بیمارستان مراجعه می کند از دیدگاه ما مبتلا به ویروس کرونا است مگر این که نتیجه آزمایش خلاف این را نشان دهد، گفت: تمامی بیمارستان های استان موظفند بیمار مشکوک را پذیرش کنند و تعدادی از تخت های خود را ایزوله کرده و به این بیماران اختصاص دهند و اگر بیماری نیاز به خدمات ویژه داشت آن موقع به بیمارستان امام رضا (ع) انتقال دهند.

طول دوره درمان ویروس کرونا 5 تا 14 روز است

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با یاد آوری این که افراد سالمند، زنان باردار، افرادی که ضعف ایمنی دارند و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند مستعد ابتلا به این ویروس هستند ولی هیچ کس از دست آن در امان نیست، گفت: از زمانی که ویروس کرونا وارد بدن می شود 3 تا 14 روز فرصت دارد تا در بدن تکثیر یابد که این مدت به عنوان دوره کمون بیماری است و طول دوره درمان نیز با توجه به شرایط مختلف متعدد است ولی معمولا بین 5 تا 14 روز است ولی اکثر توصیه می شود تا یک ماه فرد در خانه بماند و استراحت کند.

خانواده های افراد کرونا مثبت، تحت مراقبت ویژه هستند

صومی افزود: خانواده ها و سایر افرادی که در تماس با افراد کرونا مثبت هستند به مراکز جامع سلامت منطقه خود معرفی شده و تحت مراقبت ویژه هستند و افراد در معرض خطر چون افراد اچ ای وی مثبت را با توجه به مشخصاتی که در دسترس هست توسط مرکز مشاوره بیماری ها رفتاری تحت مراقبت قرا ر گرفته اند.

تا کنون موردی از ابتلا در سربازخانه ها و یا زندان های استان مشاهده نشده است

او اضافه کرد: خوشبختانه و با توجه به رعایت کامل بهداشتی و ضدعفونی کردن محیط، تا کنون موردی از ابتلا در سربازخانه ها و یا زندان های استان مشاهده نشده است و در سربازخانه هایی که امکان وجود داشته باشد و توان نظامی به هم نخورد سربازان به مرخصی موقت رفته اند.

پیشنهاد تعطیلی مساجد

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد: خوشبختانه با نظر مساعد امام جمعه تبریز، نماز جمعه این هفته تعطیل شد و برای کاهش ابتلا نیز تا اطلاع ثانوی ملاقات در تمامی بیمارستان های استان ممنوع است و قلیان سراها تعطیل شده و پیشنهاد تعطیلی به مراکز گردشگری و قهوه خانه ها را داده ایم و همچنین در نظر داریم پیشنهاد تعطیلی موقت مساجد را نیز به هیات امنای مساجد نیز بدهیم.

نظارت برتوزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده از وظایف سازمان صمت است

صومی در ادامه با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی متولی توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیست و ما فقط می توانیم بر کیفیت تولید نظارت داشته باشیم، افزود: تولید ماسک در استان تا کنون نبوده است و در جلساتی که با استاندار داشته ایم قرار بر این شده که برای واردات اقدام کنیم ولی با توجه به تولید مواد ضد عفونی در استان بر کیفیت تولیدی این مواد نظارت داریم.

ویروس کرونا به مواد ضدعفونی کننده و دمای 30 درجه حساس است

او گفت: ویروس کوید 19 ویروس جدید و ناشناخته ای است ولی با توجه به شناختی که از خانواده این ویروس در دسترس است امید داریم با تغییر فصل و افزایش دما این ویروس کنترل شود برای این که یکی از ویروس هایی است که به مواد ضدعفونی کننده و دمای بالای 30 درجه حساس است.

شرایط دفن افراد کرونا مثبت

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان در خصوص نحوه دفن افراد کرونا مثبت گفت: این افراد در آرامستان های معمولی ولی با رعایت برخی شرایط از جمله در عمق بیشتر دفن می شوند و غسل این افراد نیز ممنوع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار