در راستای پیگیری امر آموزش دانش آموزان استثنایی صورت گرفت؛

ابلاغ دستورالعمل آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد استفاده از ظرفیت فضای مجازی

تهران (پانا) - از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی دستورالعمل آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در شرایط تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا و با رویکرد استفاده از ظرفیت فضای مجازی ابلاغ شد.

کد مطلب: ۱۰۲۷۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ابلاغ دستورالعمل آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد استفاده از ظرفیت فضای مجازی

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، بر اساس این دستورالعمل ادارات استثنایی استان‌ها باید با تشکیل شورای برنامه ریزی و اجرایی کمیته پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی نسبت به برگزاری دوره آموزشی و ارائه محتواهای آموزشی دیداری و شنیداری جهت دانش آموزان و اولیاء، اقدام کنند.

در بخش هایی از این شیوه نامه آمده است:

برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطوح مختلف آموزشی با توجه به اهداف و سیاست های کلان زمینه ساز دست یابی به توسعه پایدار و همه جانبه است. انتقال اختیارات از سطوح بالای سازمان به سطوح اجرایی به منظور تسریع در تصمیم گیری ، ایجاد تنوع متناسب با شرایط و نیاز های فرا گیران منابع و امکانات محلی از الزامات برنامه ریزی تا برنامه ها و فعالیت ها با سرعت و سهولت و کیفیت بالاتری در اختیار مخاطبان قرار گیرد.بدیهی است در شرایط کنونی با مدیریت تمامی عوامل و استفاده از ظرفیت ها و توانایی های همکاران دخیل در اجرا نیازمند طراحی برنامه ها و فعالیت ها در چهار چوب برنامه های مصوب هستیم تا با استمرار آموزش گامی در جهت ارتقا کیفیت خدمات نظام آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی برداریم.

اهداف

- ایجاد فرصت های برابر آموزشی، پرورشی و توانبخشی مبتنی بر عدالت محوری

- جلوگیری از وقفه در ارایه خدمات آموزشی، پرورشی ، توان بخشی و مشاوره به دانش آموزان با نیاز های ویژه

- بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی در شرایط خاص

- تقویت و تعمیق یادگیری دانش آموزان از طریق استمرار فرایند آموزش

- جلب مشارکت بیشتر اولیای دانش آموزان از طریق بستر آموزش الکترونیکی

عوامل اجرایی و شرح وظایف آن ها

شورای برنامه ریزی و اجرایی در استان

اعضا

 رئیس/ معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی استان

 کارشناس مسوول آموزش و توان بخشی

 کارشناسان آموزش، توان بخشی، مشاوره و پرورشی

 نماینده مدیران مدارس استان

 نماینده سرگروه های آموزشی / توان بخشی استان 1 نفر در هر یک از گروه های آموزش استثنایی

 نماینده انجمن اولیاء و مربیان استان

وظایف

 ابلاغ دستورالعمل به مراکز آموزشی استثنایی استان

 برگزاری جلسات توجیهی - آموزشی ویژه مدیران مدارس تابعه از طریق شبکه های مجازی در بستر قانونی

 نظارت بر حسن اجرا و ارائه راهنماییهای لازم

 دریافت گزارش های مستمر از روند اجرایی دستورالعمل از مدارس و ارائه بازخورد

 تدوین گزارش نهایی و ارسال به سازمان

 انجام فعالیت های ضروری به تشخیص اعضاء با توجه به مسایل بومی در استان

گستره اجرای طرح

این طرح به منظور افزایش کیفیت خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و مشاوره در تمامی مدارس استثنایی مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده دارای نیازهای ویژه و دانش آموزان تلفیقی و فراگیر تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرا خواهد شد.

کلیات

 به منظور بهبود فرایند انجام کار در حین اجرای دستورالعمل، پیشنهادات به این سازمان منعکس گردد.

 اجرای برنامه ها با مشارکت و تعامل اولیای محترم دانش آموزان صورت پذیرد .

 جهت اجرای برنامه ها و فعالیت ها هیچ گونه هزینه ای به دانش آموزان و اولیای آنان تحمیل نگردد .

 در صورت نیاز به درس افزارها و لوح های فشرده آموزشی در راستای اجرای دستورالعمل مذکور، موارد به این سازمان اعلام گردد.

 در ایام تعطیلی مدارس تحت هیچ شرایطی دانش آموزان مجبور به حضور در مدرسه نگردند .

 برنامه و فعالیت های پیش بینی شده بر اساس شاخص هایی مانند: پاسخگویی به نیاز و علائق دانش آموزان ، دارابودن ساختار منطقی و یکپارچه در چارچوب برنامه های مصوب ، قابلیت استفاده برای نوآموزان و دانش آموزان و دارابودن پیامدهای سودمند و نتایج مورد انتظار طراحی شود.

نحوه ی اجرا

الف) دانش آموزان دارای نیاز های ویژه با هوش بهر عادی

 اطلاع رسانی به والدین کودکان و دانش آموزان با نیاز های ویژه دارای هوش بهر عادی (مشکلات ویژه یادگیری، آسیب دیده شنوایی،آسیب دیده بینایی ،چند معلولیتی و اختلال طیف اتیسم در آموزش-های خاص و تلفیقی ) مبنی بر لزوم استفاده از برنامههای شبکه آموزش صدا و سیما در تمامی دوره های تحصیلی

 بهره گیری از درس افزار و لوح های فشرده ارسال شده از سوی سازمان( مانند مجموعه آموزشی مداد و...) و ارایه آن به والدین دانش آموزان

 تشکیل گروه های مجازی شبکه های پیام رسان داخلی به منظور ارسال فایل های صوتی و تصویری از خدمات آموزشی، توانبخشی و مشاوره در مدارس توسط همکاران پس از تایید مدیر مدرسه

 پیش بینی برنامه ها و فعالیت های آموزشی از سوی مدرسه در دوره ابتدایی با تاکید بر دروس فارسی ، ریاضی و علوم متناسب با نیاز های دانش آموزان در گروههای مجازی

تبصره ۱ :تاکید بر درس زبان آموزی برای دانشآموزان آسیب دیده شنوایی با محوریت پیش بینی فعالیت های والد محور

تبصره۲ : انتقال مفاهیم آموزشی از طریق شبکه آموزش با زبان اشاره و یا زبان درکی برای دانشآموزان آسیب دیده شنوایی توسط والدین

تبصره 3: استمرار طرح آزمایشی آموزش در منزل برای دانشآموزان با معلولیت جسمی -حرکتی در استان-های مجری

 آموزگاران و دبیران موظف هستند فعالیت ها و برنامه های آموزشی خود را همسو با شبکه آموزش صدا و سیما طراحی و ارائه نمایند .

 استفاده از فایل کتب صوتی بارگذاری شده در پایگاه اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی و معلولین جسمی حرکتی

 ارائه فایل پی دی اف راهنمای معلم ویژه معلمان دانش آموزان با آسیب دیده شنوایی ، با معلولیت جسمی- حرکتی و آسیب دیده بینایی به والدین از طریق گروههای مجازی

 معلمان مراکز مشکلات ویژه یادگیری به منظور استمرار برنامه آموزشی ،توان بخشی مداخله ای و مکمل، فعالیت هایی را در قالب بازی بر اساس پروتکلهای ارسالی از سوی سازمان طراحی و پس از تایید مدیر مرکز در بستر فضای مجازی در اختیار والدین قرار دهند.

الزامات

 اطلاع رسانی به والدین دانش آموزان مبنی بر پیگیری ساعات آموزشی شبکه آموزش صدا و سیما

 حضور والدین در زمان پخش برنامه از شبکه آموزش همراه با فرزندان خود

 ضبط برنامه آموزشی شبکه آموزش جهت استفاده مجدد توسط والدین

 ارائه درس افزار زبان اشاره فارسی پایه اول دانش آموزان آسیب دیده شنوایی به والدین

ب) دانش آموزان دارای نیاز های ویژه با کم توانی ذهنی

دانش آموزان با کم توانی ذهنی، چند معلولیتی و اختلال طیف اتیسم

به منظور تثبیت و تعمیق مفاهیم آموزشی و استمرار فعالیت ها ضروری است، در فرایند پیش بینی فعالیت ها به نکات زیر توجه شود :

 فراهم سازی فرصت استفاده از شبکه های پیام رسان داخلی تشکیل گروههای مجازی در بستر قانونی به عنوان ابزار اصلی انتقال اطلاعات

 استفاده از فیلم های کوتاه و اثر بخش از فرایند تدریس مفاهیم آموزشی و ارائه آن به والدین با نظارت و تایید مدیر مدرسه .

 پیش بینی تکالیف مهارت محور و نمونه تمرین بر اساس برنامه درسی مصوب توسط معلمان و ارائه به والدین .

 ارائه فایل پی دی اف کتاب های راهنمای معلم و جزوات بارگذاری شده گروه کم توان ذهنی در پایگاه اطلاع رسانی سازمان به والدین تمامی گروه های دانش آموزان با کم توانی ذهنی

 ارائه نرم افزار تعاملی آمادگی مقدماتی و تکمیلی دوره پیش دبستان ارسال شده از سوی سازمان به والدین

 ارائه راهکار های آموزشی موثر از طرف معلمان در جهت افزایش مهارت های ارتباطی و تعاملی

 تاکید بر درس مهارت آموزی برای دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم و آموزش مفاهیم توسط والدین

 تاکید بر دروس فارسی ، ریاضی و علوم برای دانش آموزان دوره ابتدایی با کم توانی ذهنی

 تاکید بر دروس مهارت های اجتماعی- اقتصادی ، فارسی ، ریاضی ، تفکر و سبک زندگی در دوره اول متوسطه پیش حرفه ای

 پیش بینی فعالیت های کاربردی و مهارت محور درس ریاضی دوره اول متوسطه پیش حرفه ای ( پایه های هفتم و هشتم ) در خصوص مفاهیمی مانند پول ، ساعت ... از طریق شبکه های پیام رسان داخلی و ارائه به والدین

 تاکید بر دروس مطالعات اجتماعی فارسی، ریاضی و مهارت های زندگی در دوره دوم متوسطه حرفه ای

 استفاده از امکانات فناوری اطلاعات استانها جهت برگزاری کلاس های آنلاین

 بارگذاری محتواهای آموزشی مناسب بر روی پایگاه اطلاع رسانی ادارات

توان بخشی و مشاوره و مدد کاری

الف ) توان بخشی

 به منظور استمرار فعالیت های درمانی ، همکاران توان بخشی در حوزه کاردرمانی ، گفتار درمانی و شنوایی شناسی با مد نظر قرار دادن ارزیابی ها و درمان های صورت گرفته در صورتی که والدین توانایی انجام فعالیت های خاصی را دارند با ارایه ای آموزش های لازم از طریق شبکه های پیام رسان داخلی روند درمان را با والدین ادامه و پیگیری های لازم را در این خصوص انجام دهد .

 همکاران کار درمانگر فعالیت های پیش بینی شده را بر اساس پروتکل کار درمانی طراحی و به والدین ارائه نمایند.

ب) مشاوره و مدد کاری

 با تهیه پیام در قالب فایل های صوتی و تصویری با موضوع رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در خصوص ویروس کرونا و ارایه آن در شبکه های پیام رسان داخلی آموزش های لازم به والدین صورت گیرد .

 به منظور استمرار فعالیت های مشاوره ای به دانش آموزان در جهت کاهش انواع اختلالات رفتاری و مشکلات تحصیلی دانشآموزان و ... شایسته است همکاران مشاور رهنمود های لازم را با استفاده از شبکه های پیام رسان داخلی طراحی و در اختیار والدین قرار دهند .

 پاسخگویی مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه با پیش بینی فعالیت های مشاورهای و توانبخشی و برنامه های آموزشی والدین به صورت تلفنی و ارائه خدمات از طریق شبکه های پیام رسان داخلی صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار