اولین مجلس دانش‌آموزی استثنایی به شکل مجازی و واقعی افتتاح شد

۶۲ دانش‌آموز منتخب از ۳۲ استان کشور به عنوان نمایندگان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مجلس دانش‌آموزی استثنایی فعالیت می‌کنند و دو نفر از آن‌ها به مجلس کشور دانش‌آموزی معرفی می‌شوند

تهران (پانا) - با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ۶۲ دانش‌آموز منتخب از استان‌های کشور و رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی مراسم افتتاحیه مجلس دانش‌آموزی دانش‌آموزان با نیاز ویژه کشور برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
اولین مجلس دانش‌آموزی استثنایی به شکل مجازی و واقعی افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در افتتاحیه این مجلس گفت: «۶۲ دانش‌آموز منتخب از ۳۲ استان کشور به عنوان نمایندگان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و در قالب مجلس واقعی و مجلس مجازی دانش‌آموزان استثنایی فعالیت خواهند کرد. دو دانش‌آموز از این مجلس نیز به انتخاب بقیه اعضا برای عضویت در مجلس کشوری دانش‌آموزان عادی معرفی خواهند شد.»

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محصول اصلی نظام آموزش و پرورش دانش‌آموزان هستند گفت: «محصول واقعی نظام و تعلیم و تربیت باید پرورش دانش‌آموزان تمام ساحتی باشد که در تمامی عرصه‌ها رشد کرده باشند. یکی از اقدامات دولت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران استقرار آموزش و پرورش استثنایی بوده و بیش از ۱۵۲ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در یک هزار و ۶۰۰ آموزشگاه، ۱۴ هزار آموزشگاه پذیرا و ۵۰۰ مدرسه پشتیبان در حال تحصیل هستند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر مشارکت همه ابعاد در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: «بیشترین سازمان اداری و بالاترین تعداد کارمند در نظام اداری همه در خدمت نظام تعلیم و تربیت هستند ولی تعلیم و تربیت با نگاه صرف به سیستم رسمی و دولتی پیشرفت نخواهد کرد و نیاز به استفاده از مشارکت تمام ارکان وجود دارد.»

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موفق‌ترین نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا به سمت تمرکززدایی رفته‌اند، گفت: «این نظام‌ها از بخشنامه‌گرایی و تصمیم‌گیری مرکزی کاسته و بیشترین نقش و قدرت را به مدارس و معلمان داده‌اند و در امر تعلیم و تربیت هم موفق‌تر بوده‌اند.»

حسینی با بیان اینکه کاهش تمرکز زمانی اتفاق می‌افتد که همه ارکان در امر تعلیم و تربیت دخیل باشند افزود: «هر چه مشارکت همه اضلاع آموزش و پرورش یعنی معلمان، مدارس، اولیا، دستگاه‌ها، خیرین، آموزش استان‌ها و مناطق بیشتر باشد، آموزش و پرورش موفق‌تر خواهد بود. در آموزش و پرورش استثنایی، برنامه تعلیم و تربیت از سمت مدرسه‌محوری به سمت کلاس‌محوری و فردمحوری سوق داده شده است و گسترش مدارس تلفیقی و فراگیر با داشتن برنامه برای تک تک افراد افراد از جمله برنامه‌های سازمان است.»

او ادامه داد: «راه‌اندازی پارلمان مجازی معلمان، طرح جام، نظام تصمیم‌گیری از کف تا ستاد، پارلمان مشورتی اولیا، مشارکت صاحب‌نظران در کارگروه کاربست مطالعات ملی و بین‌المللی از جمله طرح‌های مشارکت‌جویانه در آموزش و پرورش استثنایی است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش هدف از تمامی مشارکت‌ها و طرح‌های مشارکت‌جویانه را کمک به تعلیم و تربیت آینده‌سازان دانست و گفت: «رکین‌ترین رکن آموزش و پرورش دانش‌آموزان هستند و لذا باید آنان بالاصاله در تمامی ارکان مشارکت داده شوند.»

حسینی سه مدل مشارکت را مشارکت تشریفاتی، محدود و واقعی عنوان کرد و افزود: «بهترین نوع مشارکت، مشارکت واقعی تمامی ذی‌نفعان است که در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کرده و از آن بهره می‌برند. مشارکت واقعی به انواع نمادین، مقطعی، نظام‌مند مستمر تقسیم می‌شود. بهترین نوع مشارکت، مشارکت واقعی نظام‌مند است که در بستر زمان مستمر است. مشارکت واقعی نظام‌مند، تقاضا‌محور است نه عرضه‌محور، این مشارکت با دانش‌آموزان است و نه برای دانش‌آموزان و نظام‌مند و تشکیلاتی است نه پراکنده. مشارکت دانش‌آموزان در مجلس دانش‌آموزی مشارکت واقعی نظام‌مند و مستمر است و مجلس دانش‌آموزی باید دنبال چنین مشارکتی باشد.»

حسینی در ادامه گفت: «بسته تحولی در حوزه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، بسته تحولی تلفیقی فراگیر و مناسب‌سازی در تمامی ابعاد دانش‌آموزان عادی، والدین، کتب، اولیا، فضای آموزشی، تجهیزات و نگرش جامعه در حوزه استثنایی در حال تدوین و اجرا است. ایجاد سالن‌های ورزشی دویست متری درون مدرسه‌ای، راه‌اندازی کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای، ایجاد اتاق‌های بازی و کلاس‌های موضوعی از جمله برنامه‌های در دست اجرا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار