ولی پوری: فعالیت پرورشی کانون ها مکمل فعالیت آموزشی مدارس است

اولیا گمان می کنند فعالیت فرهنگی و هنری نان و آب ندارد، این نگاه باید تغییر کند

تهران (پانا) - مجتبی ولی پوری، رییس اداره فرهنگی و هنری شهر تهران در گفتگو با پانا از اهمیت جایگاه کانون های تربیتی شهر تهران برای توجه به حوزه پرورشی دانش آموزان و احیای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سخن گفت و از برنامه های اداره کل شهر تهران برای دانش آموزان فعال در حوزه فرهنگی و هنری خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۲۵۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد
ولی پوری: فعالیت پرورشی کانون ها مکمل فعالیت آموزشی مدارس است

ولی پوری با اشاره به اینکه در شهر تهران ۲۳ کانون فرهنگی و تربیتی در حال فعالیت هستند، گفت: یکی از مراکز اصلی فعالیت معاونین پرورشی کانون های تربیتی است. شهرتهران دارای ۲۳ کانون است که بیشتر آنها منطقه ای است و فقط کانون «شهید مفتح» کانون استانی ماست و هرکدام فعالیت های خودشان را دارند.
ولی پوری با اشاره به اولویت فعالیت کانون ها در حوزه فرهنگی گفت: فعالیت کانون ها کاملا مشخص است. آنچه در اساسنامه آمده، تقویت انجمن های مختلفی است که وجود دارد و همان انجمن ها کار کانون ها را مشخص کرده اند. باید۲۲انجمن در هر کانون فعال باشد، اعم از انجمن های علمی، ادبی، هنرهای نمایشی و آوایی، فضای سبز و محیط زیست، رسانه و فضای مجازی و غیره. فعالیت ها در این راستا باید انجام شود اما ممکن است کانون هایی باشند که به دلیل داشتن فضاهای بزرگتر یک فضای ورزشی هم ایجاد کرده اند. قطعا ابتدای امر به نیت درآمدزایی این اقدام انجام نشده است بلکه هدف این بوده که کسانیکه به کانون ها می آیند بتوانند از آن فضاها هم استفاده ببرند. درواقع کسی که از کلاس های کانون استفاده می کند می تواند از امکانات ورزشی آنجا هم استفاده کند. اما با توجه به مسایل مالی و نیروی انسانی که به سختی تامین می شود، کم کم موضوع درآمدزایی کانون ها مطرح شد. در همین راستا آیین نامه مالی کانون ها را داریم که به همه مناطق ابلاغ شده است و با توجه به آن آیین نامه مالی می توانند درآمد را صرف فعالیت های کانون بکنند. از مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران هم تقاضا دارم که این آیین نامه اجرایی شود تا فعالیت کانون های ما بیش از پیش رونق بگیرد.
وی افزود: دانش آموزان در کانون ها حضور دارند و این درآمد برای فعالیت آنها استفاده می شود و اگر مستقیما هم به کانون ها واریز نشود، صرف فعالیت های پرورشی هر منطقه می شود. باتوجه به اینکه برخی از فعالیت های پرورشی مناطق اعتبار خاصی ندارند باید از اعتبار داخلی منطقه تامین شود و یکی از این منابع موضوع کانون هاست که می توانند به فعالیت پرورشی کل منطقه کمک کنند.
مجتبی ولی پوری با ارایه آماری ازنحوه استقبال دانش آموزان از فعالیت های فرهنگی و هنری گفت: سال گذشته بیش از ۸۵۰ هزار نفر از دانش آموزان شهر تهران در مسابقات فرهنگی و هنری ثبت نام کرده اند و امسال این تعداد به بالای ۹۵۰ هزار نفر رسیده است که در مسابقات فرهنگی و هنری ما شرکت می کنند. اینکه تا چه اندازه این دانش آموزان رتبه آورده و سطح استان و کشور را بالا برده اند، صحبتی نمی کنم اما باید برای این تعداد بالای دانش آموز شرکت کننده برنامه ریزی کرد، زیرا این نشان می دهد دانش آموزان ما دغدغه مسایل فرهنگی و هنری دارند.
رییس اداره فرهنگی و هنری شهر تهران افزود:

کاری که ما انجام دادیم و انتظار داریم کانون های ما اهمیت بیشتری بدهند این است که تمامی اسامی شرکت کنندگان در مسابقات فرهنگی و هنری را در هر منطقه در اختیار کانون همان منطقه قرار داده ایم. حالا این وظیفه کانون همان منطقه است که برای این تعداد دانش آموز دغدغه مند حوزه فرهنگی و هنری برنامه ریزی کند و هرکدام از آنها را در قالب انجمن های خود کانون فعال کند.

ولی پوری گفت: دوهزار دانش آموزی که در مسابقات فرهنگی و هنری شهر تهران به مرحله استانی راه یافته اند به سمت کانون مفتح سوق داده ایم که استانی است تا این انجمن ها را آنجا تشکیل دهیم. برنامه این است که این انجمن ها وقتی در کانون مفتح تشکیل می شوند قاعدتا از هر منطقه ای یک یا چند نماینده دارند و آن نماینده ها به مناطق خودشان می روند و انجمن های منطقه خودشان را فعال می کنند و این مهم اگر انجام شود کار بزرگی رقم می خورد.
وی افزود: تالار فرهنگ ما این آمادگی را دارد و با بنیاد رودکی هم صحبت شده تا این بچه ها را تقویت کنیم و برای بچه هایی که می خواهند هنرهای آوایی یا نمایشی اجرا کنند، سالن تالار رفرهنگ مان را در اختیار این دانش آموزان می گذاریم تا اگر خودشان می خواهند درآمدی کسب کنند و بلیط بفروشند یا اگر برنامه ای دارند ما حمایت شان می کنیم تا دانش آموزان ما رشد کنند.
ولی پوری با اشاره به جایگاه کانون ها در احیای بندهای سند تحول بنیادین که به موضوع مهارت پروری دانش آموزان پرداخته است، گفت: درمبانی نظری سند تحول حقی در نظر گرفته اند به نام حق مهارتی و فنی دانش آموزان و اینکه دانش آموزی اگر از نظام تعلیم و تربیت جدا شوند مهارت تامین معاش داشته باشند. من مایلم این نکته به گوش اولیای ما برسد. اولیایی که اجازه نمی دهند فرزندان شان در فعالیت های فرهنگی و هنری شرکت کنند و تصورشان این است که کار هنری نان و آب ندارند بدانند که برخلاف این است. دوستان و اولیا و مربیان بروند و تحقیق کنند و ببینند گردش مالی سینماهای ما و کنسرت های موسیقی چقدر است؟ آثار هنری چقدر خرید و فروش می شود؟ قطعا این در آینده می تواند بلحاظ شغلی برای دانش آموزان ما اثربخش باشد. کسانیکه فعالیت های فرهنگی و هنری دارند، مهارتی آموخته و می تواند این مهارتش را حرفه ای کرده و کسب درآمد کند. حالا چه از طریق دانشگاه ادامه می دهد یا نه مستقیم وارد بازار کار می شود.
رییس اداره فرهنگی و هنری شهر تهران در ارتباط با نحوه ارتباط مدارس با کانون ها گفت: ما در هرمدرسه ای یک رابط کانون داریم که فعالیت های کانون را در آنجا معرفی می کند. ما در قانون کانون های اقماری را داریم و این آمادگی را داریم که اگر مدرسه ای این توانایی را در خودش ببیند که می تواند فعالیت هایی مانند فعالیت کانون ها داشته باشد، می تواند با یک درخواست مجوز بگیرد و زیرنظر کانون آن منطقه کار کند و بدین ترتیب کارهای کانون به آن بخش از فعالیت مدارس تسری داده می شود.
ولی پوری در انتهای گفتگو یک خبر خوبی هم برای مدیران کانون ها بیان کرد و با اشاره به فعالیت شبانه روزی مدیران کانون ها افزود: یکی از اصلی ترین کارهایی که مدیر کانون باید انجام دهد همان بعد خلاقیت فرهنگی است که باید داشته باشد تا بتواند این فعالیت ها را پوشش دهد. تا الان بخاطر مشخص نبودن وضعیت مالی دست مدیران کانون ها تا حدودی بسته بود اما اکنون با موضوع آیین نامه کانون ها دست شان باز است و با همکاری معاون پشتیبانی منطقه شان می توانند کارهای بزرگی انجام دهند.
وی گفت: اصلی ترین موضوع پرورش دانش آموز می تواند در کانون ها اتفاق بیافتد. در مدارس به دلیل فشار زیادی که فعالیت های آموزشی دارند بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری نادیده گرفته می شوند، بنابراین بهتر است کانون ها در این زمینه حمایت شوند. در این چندماه اخیر موضوع اضافه کار و اداری بودن مدیران کانون ها را بررسی و پیگیری کردیم و اکنون با داشتن پست مشخصی به عنوان مدیر کانون و کارشناسی که در کانون فعالیت می کند حق و حقوق شان همانند اداری ها دیده می شود و اضافه کاری برای شان در نظر گرفته می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار