در کارگاه توانمندسازی شوراهای دانش آموزی قزوین مطرح شد؛

شگردهای سخنوری برای نفوذ در ذهن مخاطبان

قزوین (پانا) – میرزایی، مدرس دوره توانمندسازی شوراهای دانش آموزی قزوین به تشریح فنون سخنرانی و برخی از شگردهای آن پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۲۵۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
شگردهای سخنوری برای نفوذ در ذهن مخاطبان

مسعود میرزایی در کارگاه توانمندسازی شوراهای دانش آموزی مناطق 14گانه قزوین جهت دهمین دوره انتخابات مجلس دانش آموزی، با اشاره به برخی شگردهای سخنوری، اظهار کرد: یکی از مهم ترین بخش ها در سخنوری، شروع جذاب است؛ یعنی اینکه سخنران باید مخاطب را قانع کند تا به صحبت های وی گوش دهد و آن را تعقیب و پیگری کند.

وی افزود: مخاطب ناخودآگاه به یک شروع خوب واکنش مثبت نشان می دهد؛ مثلا افتتاحیه یک فیلم یا آغاز موسیقی و یا شروع یک خبر جذاب باشد قطعا مخاطب ترغیب می شود تا متن آن را نیز دنبال کند و این معجزه ای است که شروع جذاب یک سخنرانی بر مخاطب می گذارد.

مدرس دوره توانمندسازی شوراهای دانش آموزی قزوین، استرس و هیجان پیش از سخنرانی را یک امر طبیعی دانست و اعلام کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته 76 درصد سخنرانان با وجود تجربیات زیادی که دارند، کماکان به هنگام سخنرانی استرس می گیرند و این نشان می دهد که هیجان و استرس در تمام افراد به هنگام سخنرانی بروز پیدا می کند و این یک امر طبیعی است.

میرزایی ادامه داد: برای کاهش استرس قبل از سخنرانی، نفس عمیق کشیدن و نوشیدن آب می تواند بسیار موثر باشد و تسلط به متن سخنرانی و حضور در محیط قبل صحبت کردن از عواملی است که منجر به پیشگیری از استرس می شود.

این فعال رسانه ای و فرهنگی با بیان اینکه سخنرانان بزرگ نخست قلب مخاطبان را تسخیر می کنند و سپس بر ذهن آن ها تأثیر می گذارند، تأکید کرد: در هنگام سخنرانی اصلا نباید سخت گرفت و باید نسبت به متنی که می خواهید ارائه کنید، ایمان داشته باشید و بدانید که در این زمینه از همه مخاطبان سرتر هستید.

میرزایی، حفظ کردن و از رو خواندن متن سخنرانی را یکی از نواقص سخنرانان دانست و گفت: یک سخنران خوب، به هیچ عنوان نباید متن سخنرانی را حفظ کند یا آن را از رو بخواند بلکه صرفا عناوین و سرفصل ها باید یادداشت شود و به هنگام سخنرانی آن مباحث را تشریح کرد.

مدرس دوره توانمندسازی شوراهای دانش آموزی قزوین، تحکیم، تثبیت و تأیید را از ویژگی های متن سخنرانی عنوان و بیان کرد: ما در متن سخنرانی باید توجه کنیم که مخاطبانمان چه کسانی هستند و چه سلایق و تحصیلاتی دارند و هدفمان از سخنران و موضوع آن چیست.

میرزایی تصریح کرد: چهره گشاده، لباس متناسب، ارتباط چشمی و بهره گیری از زبان بدن از عوامل موثر در سخنرانی است تا بیشترین نفوذ و تأثیر را در مخاطب بگذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار