سید جواد حسینی: آموزه های سند تحول با رویکرد شوق انگیزی، مشارکت جویی و نوآوری به لایه عملیاتی تبدیل شود

مشهد(پانا)- معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: باید آموزهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد شوق انگیزی، مشارکت جویی و نوآوری به لایه عملیاتی تبدیل شود.

کد مطلب: ۱۰۲۴۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد
سید جواد حسینی:  آموزه های سند تحول با رویکرد شوق انگیزی، مشارکت جویی و نوآوری به لایه عملیاتی تبدیل شود

سید جواد حسینی در نشست مشترک شورای معاونین این اداره کل با قطب شهید ‌هاشمی نژاد با بیان اینکه یکی از مسائل مورد توجه وزارت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اظهار کرد: یکی از موارد مورد بحث در سند تحول بنیادین این است که این سند قرار است آموزش و پرورش را به کجا برساند و مدل اجرایی برای رسیدن به هدف سند نیز به صورت روشن مشخص نیست.

او با بیان اینکه سند تحول بنیادین چهار لایه نظری، برنامه ای، عملی و نهادی دارد، افزود: مبانی نظری سند تحول بنیادین به خوبی ترسیم شده است. اکنون از لایه نظری عبور کرده ایم ولیکن در لایه برنامه ای فرایند مقداری کند است و لایه عملیاتی نیز سخت ترین مرحله کار است.

او افزود: سند تحول بنیادین در برنامه درس ملی قرار گرفته است اما هنوز سند به کف مدرسه نرسیده است.

او تصریح کرد: سند تحول بنیادین فرهنگ مطالبه سایر دستگاه ها از آموز ش و پرورش شده است ولی باید به فرهنگ مسئولیت سایر دستگاه ها در قبال آموزش و پرورش تبدیل شود.

معاون وزیر با بیان اینکه بسته های تحولی برای سند تحول در حال تدوین است، افزود: بسته های تحولی سند تحول بنیادین مجموعه ای از برنامه ها، فعالیت ها و اقدامات منسجم منبعث از سند تحویل بنیادین ، زیر نظام های شش گانه وسیاست ها و اهداف است که قابلیت تحقق عملیاتی دارد.

او گفت: این بسته ها موجب چرخش تحول آفرین شده و زمینه ساز تعلیم و تربیت تمام ساحتی و جلب مشارکت همگان را فراهم می کند.

معاون وزیر با اشاره به شاخص های بسته های تحولی سند تحول بنیادین اظهار کرد: این بسته ها تحول آفرین، تحقق پذیر، سنجش پذیر، شوق انگیز، زود بازده، فراگیر و مدرسه محور است.

حسینی با تاکید بر اینکه باید شوق کمک به آموزش و پرورش را برانگیخت، گفت: باید شوق کار در معلمان، دانش آموزان و اولیا ایجاد کنیم تا بتوانیم آموزش و پرورشی با اشتیاق داشته باشیم.

حسینی یکی از بسته های تحولی مهم در آموزش و پرورش را بسته تحولی زیر نظام درس ملی دانست و افزود: برنامه درس ملی اصل آموزش و پرورش است و بقیه زیر نظام ها پشتیبان آن هستند.

او افزود: ‏برنامه درس ملی با مشکلات عدم انعطاف، حجیم بودن، زیاد بودن تقویم ساعت آموزشی، عدم تلفیقی و تک ساحتی یودن و مبتی نبودن بر فناوری های نوین مواجه است و بسته تحولی زیر نظام درس ملی حل این مشکلات را نشانه گرفته است. ‏

وی تصریح کرد: برنامه درس ملی در دنیا از مدرسه محوری به سمت کلاس محوری و از کلاس محوری به سمت فرد محوری رفته است.

معاون وزیر یکی از بسته های تحولی مهم دیگر را بسته ی تحولی منابع انسانی دانست و افزود: آمایش سرزمینی، تراکم کلاس ، استاندارد نیروی انسانی و دانش آموزی از جمله موارد بسته تحول منابع انسانی است

او تصریح کرد: منابع انسانی در آموزش و پرورش با مشکلات جذب، نگهداشت، سنجش، تعیبن صلاحیت ها، نرم سازی، استاندارسازی، شیوه تامین و ساماندهی مواجه است و بسته تحول نیروی انسانی با رویکرد حل این مشکلات در حال تدوین است‌.

حسینی با تاکید بر اینکه باید به سمت مدارس ترکیبی ، تطابقی و همساز حرکت کنیم، افزود: مدارس ترکیبی، تطابقی و همساز امکان ایجاد و گسترش شیوه فراگیر سازی استاندارد و موٍثر را فراهم می کنند.

او در پایان گفت: فقط ۸۶۴ نیروی توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی داریم و دانشگاه های مطرح می توانند به کمک آموزش و پرورش استثنایی در تربیت نیروی توانبخشی متخصص بیایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار