با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در مشهد مقدس:

اولین مجلس دانش آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور به شکل مجازی و واقعی افتتاح شد

مشهد(پانا)- با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ۶۲ دانش آموز منتخب از استان های کشور، مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور در مرکز آموزشی و توان بخشی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
اولین مجلس دانش آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور به شکل مجازی و واقعی افتتاح شد

سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشوردر افتتاحیه این مجلس اظهار کرد: ۶۲ دانش آموز منتخب از ۳۲استان کشور به عنوان نمایندگان دانش آموزان با نیازهای ویژه و در قالب مجلس واقعی و مجلس مجازی دانش آموزان استثنایی فعالیت خواهند کرد.

او افزود: دو دانش آموز از این مجلس نیز به انتخاب بقیه اعضاء جهت عضویت در مجلس کشوری دانش آموزان عادی معرفی خواهند شد.

معاون وزیر با بیان اینکه محصول اصلی نظام آموزش و پرورش دانش آموزان هستند اظهار کرد: محصول واقعی نظام و تعلیم و تربیت باید پرورش دانش آموزان تمام ساحتی باشد که در تمامی عرصه ها رشد کرده باشند.

او افزود: یکی از اقدامات دولت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران استقرار آموزش و پرورش استثنایی بوده و بیش از ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در یک هزار و ۶۰۰ آموزشگاه، ۱۴ هزار آموزشگاه پذیرا و ۵۰۰مدرسه پشتیبان در حال تحصیل هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر مشارکت همه ابعاد در نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: بیشترین سازمان اداری و بالاترین تعداد کارمند در نظام اداری همه در خدمت نظام تعلیم و تربیت هستند، ولی تعلیم و تربیت با نگاه صرف به سیستم رسمی و دولتی پیشرفت نخواهد کرد و نیاز به استفاده از مشارکت تمام ارکان وجود دارد.

معاون وزیر با بیان اینکه موفق ترین نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا به سمت تمرکز زدایی رفته اند، افزود: این نظام ها از بخشنامه گرایی و تصمیم گیری مرکزی کاسته و بیشترین نقش و قدرت را به مدارس و معلمان داده اند و در امر تعلیم و تربیت هم موفق تر بوده اند.

حسینی با بیان اینکه کاهش تمرکز زمانی اتفاق می افتد که همه ارکان در امر تعلیم و تربیت دخیل باشند اظهار کرد: هر چه مشارکت همه اضلاع آموزش و پرورش یعنی معلمان، مدارس، اولیاء، دستگاه ها، خیرین، آموزش استان ها و مناطق بیشتر باشد، آموزش و پرورش موفق تر خواهد بود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ‌در ادامه گفت: در آموزش و پرورش استثنایی، برنامه تعلیم و تربیت از سمت مدرسه محوری به سمت کلاس محوری و فرد محوری سوق داده شده است و گسترش مدارس تلفیقی و فراگیر با داشتن برنامه برای تک تک افراد افراد از جمله برنامه های سازمان است.

او بیان کرد: راه اندازی پارلمان مجازی معلمان، طرح جام، نظام تصمیم‌گیری از کف تا ستاد، پارلمان مشورتی اولیاء، مشارکت صاحبنظران در کارگروه کاربست مطالعات ملی و بین المللی از جمله طرح های مشارکت جویانه در آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر هدف از تمامی مشارکت ها و طرح های مشارکت جویانه را کمک به تعلیم و تربیت آینده سازان دانست و بیان کرد: رکین ترین رکن آموزش و پرورش دانش آموزان هستند. بنابراین باید آنان در تمامی ارکان مشارکت داده شوند.

حسینی سه مدل مشارکت را مشارکت تشریفاتی، محدود و واقعی ذکر کرد و افزود: بهترین نوع مشارکت، مشارکت واقعی تمامی ذی نفعان است که در تصمیم گیری ها مشارکت کرده و از آن بهره می برند.

معاون وزیر مشارکت واقعی را به انواع نمادین، مقطعی، نظام مند مستمر تقسیم کرد و گفت: بهترین نوع مشارکت، مشارکت واقعی نظام مند است که در بستر زمان مستمر است.

او افزود: مشارکت واقعی نظام مند، تقاضا محور است نه عرضه محور، این مشارکت با دانش آموزان است و نه برای دانش آموزان و نظام مند و تشکیلاتی است نه پراکنده.

رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی تصریح کرد: مشارکت دانش آموزان در مجلس دانش آموزی مشارکت واقعی نظام مند و مستمر است و مجلس دانش آموزی باید دنبال چنین مشارکتی باشد.

حسینی در ادامه گفت: بسته تحولی در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه، بسته تحولی تلفیقی - فراگیر و مناسب سازی در تمامی ابعاد دانش آموزان عادی، والدین، کتب، اولیاء، فضا آموزشی، تجهیزات و نگرش جامعه در حوزه استثنایی در حال تدوین و اجرا است.

او گفت: ایجاد سالن های ورزشی دویست متری درون مدرسه ای، راه اندازی کارگاه های فنی و حرفه ای، ایجاد اتاق های بازی و کلاس های موضوعی از جمله برنامه های در دست اجرا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار