امروز: سه شنبه 7 بهمن 1399 - 03:05 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

ذوعلم: نگاه متعالی به معلم چگونه باید باشد

ذوعلم: نگاه متعالی به معلم چگونه باید باشد

2/18/2020 7:18:00 PM
2/18/2020 7:18:00 PM
سه‌شنبه 29 بهمن 1398 - 19:18
نشست خبری رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش چشم انداز ایجاد نگاه متعالی به معلم را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم در گفت‌و‌گو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «نباید اینگونه تصور شود که یک معلم صرفاً ساعاتی را باید در کلاس درس حاضر بشود و با تدریس یک کتاب به جمعی از دانش‌آموزان کار معلمی خلاصه و تمام می‌شود. نگاه متعالی به جایگاه معلم و رویکرد مترقی به امر تعلیم و تربیت، فقط به حضور در کلاس و تدریس کتاب خلاصه نمی‌شود.»

او افزود که در نگاه متعالی به معلم، شخصیتی ممتاز تعریف می‌شود که خودساخته و از خود گذشته است. خود را وقف تعلیم و تربیت می‌کند به معنای واقعی از اعماق دل و جان برای هدایت دانش‌آموزان مایه می‌گذارد. چنین معلمی خود را می‌سازد تا دانش آموز را بسازد؛ تاجامعه را بسازد؛ تا نسلی را تربیت کند و دنیایی را متحول نماید. این نگاه است که حتی در بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی به‌عنوان یک رویکرد مهم تلقی می‌‌شود.

ذوعلم بیان کرد: «به عقیده بنده نگاه به معلم صرفاً به‌عنوان فردی که باید ساعاتی را بصورت موظفی در کلاس درس حاضر شود، سرفصل و کتابی را تدریس کند و در پایان ماه حقوقی دریافت کند و تمام، نگاهی غلط و حتی مغایر با شأن معلمی است. در نگاه متعالی به معلم، چهره‌ای ترسیم می‌شود که او فردی اهل تحقیق و پژوهش است. اهل هدایت و راهبری است. اهل مشورت‌دهی و مشارکت‌آفرینی است. در نگاه متعالی به معلم، نگاه ابزاری معنایی ندارد. معلم را یک راهبر قابل اعتماد و یک الگوی مؤثر برای دانش‌آموزان معرفی می‌نماید.»

ذوعلم گفت: «این کم لطفی و ظلم به معلم و مقام معلمی است که از او یک ابزار ساخته شود و او را در قید ساعت و کتاب و کلاس محصور نماید. نگاه متعالی به معلم، او را شخصیتی اهل مطالعه، اهل پژوهش، تفکر، خلاقیت معرفی می‌نماید. معلم را در جایگاه یک مشاور صدیق و شفیق، یک الگوی رشد یافته در مسیر علم و کمال و ادب معرفی می‌‌کند.»

او افزود: «امروز جامعه نیازمند چنین معلمانی است و این معلمان در کشور ما فراوانند. امروز نه تنها دانش‌آموزان ما به یک تکیه گاه علمی بلکه به یک تکیه‌گاه عملی در مدرسه نیازمندند و چه کسی بهتر از معلم می‌تواند نقش یک تکیه‌گاه عملی برای دانش‌آموزان را ایفاء نماید. یعنی اینکه این معلم خود را از قید زمان و مکان، کلاس و مدرسه، ساعات الزام به تدریس، محیط اداری و رویکرد کارمندی فارغ و خارج می‌داند و در ایفای نقش و رسالت خویش فراتر از زمان و مکان حرکت می‌کند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «البته این وظیفه بر عهده آموزش و پرورش است که تحقق چنین رسالت سنگینی را زمینه‌سازی کند. ابزارها، معیارها، نیازها و مقدمات این نقش‌آفرینی برجسته برای معلم را فراهم کند.»

حجت‌الاسلام ذوعلم افزود: «ما معلم را مشوق شفیق می‌دانیم. این مفهوم تعریف دارد. یعنی نگاه این است که اگر می‌آموزد از روی مهربانی و شفقت است. اگر مشورت می‌دهد از روی احساس تکلیف و دلسوزی تکلیف مدارانه است. اگر مطالعه و پژوهش می‌کند در حقیقت خود را برای کیفیت بخشی به آنچه در کتاب‌ها نیامده است- و فراوان است و دانش‌آموزان در زندگی به آن نیاز دارند- آماده می‌کند. معلم در نگاه متعالی، مشوق به تربیت‌آموزی، علم‌آموزی، مشارکت‌آموزی، ایده‌پردازی و خردگرایی است. این معلم در طراز یک جامعه عالی و یک سیتم آموزشی متعالی است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «اینکه بیاییم معلم را فقط موظف به ساعاتی برای تدریس کنیم و به ازاء آن حق‌الزحمه بدهیم کار بزرگی نیست. اساساً کار معلم در ظرف زمان و مکان نمی‌گنجد وقتی دانش‌آموز ببیند یک تکیه‌گاه عالم، مشفق، هدایتگر و امین در کنار خود دارد به کلاس و مدرسه رغبت می‌کند. خود را از فضای ناهموار و ناگوار مجازی به فضای حقیقی کلاس و مدرسه می‌کشاند. این فضا را آموزش و پرورش باید ساخته و پرداخته و مهیا کند.»

او افزود: «در نگاه متعالی به معلم، مقوله مهارت‌آموزی و مشارکت‌آفرینی در میان دانش‌آموزان جایگاه پیدا می‌کند. این معلم در حقیقت تنظیم‌کننده یک مشارکت جمعی رشد دهنده و پیش برنده و یک مهارت آموزی مطلوب به دانش‌آموزان است. متأسفانه در فضای اداری معلم و رسالت او محصور در زمانبندی شده است. این دیدگاه برای محیط اداری و نگاه اداری به موضوع لازم است؛ اما امر محصور کردن معلم، تعلیم و تربیت به یک فضای خشک، یک نگاه غلط و نادرست است. بنابراین اگر گفته می‌شود معلمان فراتر از 24 ساعت تدریس، باید به کار مطالعه، پژوهش، مشاوره و فعالیت‌های کیفیت بخش بپردازند، به معنای افزایش تدریس در کلاس نیست.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «در نگاه متعالی به معلم، او یک شخصیت امین و در دسترس تلقی می‌شود. با صداقت و امانتداری، با صبوری و صلابت از دانش‌آموز یک شخصیت تربیت یافته برای مواجهه با زندگی و الزامات اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، و حتی سیاسی می‌سازد. معلم دانش‌آموز را به یک عنصر فعال و خلاق تبدیل می‌کند و این تبدیل شدن در محدوده زمان و روال اداری نمی‌گنجد. ما باید به سمتی برویم که آموزش و پرورش ما جایگاه واقعی معلم و بهره‌گیری دانش‌آموز از شخصیت علمی- عملی ممتاز معلم را زمینه‌سازی و تسهیل کند و امیدواریم این روز و این زمینه به زودی و بخوبی نمایان شود.»

علی ذوعلم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معلم
اخبار مرتبط
  • ذوعلم: نیازهای واقعی دانش‌آموزان را با منافع صنفی و اقتصادی دیگران عوض نمی‌کنیم

  • بازآرایی ساختاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی متناسب با سند تحول

  • ذوعلم: کنکور شیرینی آموختن را به نگرانی تبدیل می‌کند

  • مدرسه دارالفنون دانش‌آموز می‌پذیرد

  • الزامات تحول در آموزش و پرورش از زبان رئیس سازمان پژوهش

  • حجت‌الاسلام ذوعلم: بیانیه گام دوم انقلاب، حاصل اجتهاد ژرف در عرصه جهانی است

  • رئیس اداره حراست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منصوب شد

  • تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان را برای زندگی واقعی آماده می‌کند

  • نحوه بازطراحی برنامه درسی در دوره‌های تحصیلی

  • اصلاح متون دینی اقلیت‌های مذهبی در صورت درخواست آنها

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • رسالت سازمان دانش‌آموزی تحقق گام دوم انقلاب است

  • اردوهای مجازی راهیان نور تا پایان فروردین ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت

  • نمایشگاه مجازی کتاب تهران تمدید شد

  • افزایش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در 24 ساعت گذشته

  • سیلی یک ملت از نماینده‌

  • چگونگی کمک سازمان دانش‌آموزی به افزایش مهارت دانش‌آموزان

  • ویژه دانش‌آموزان؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی ششم بهمن

  • ماجرای انتشار تصویر تنبیه بدنی دانش‌آموز منطقه طارم سفلی چه بود؟

  • نعیمی: هدف از برگزاری محافل انس با قرآن، تعمیق تفکر، تدبر و انس نسل جوان با قرآن است

  • اهدای ۱۶۵ هزار تبلت به دانش‌آموزان محروم با همت خیرین، نهادها و دستگاه‌های اجرایی

  • خودروی نماینده مجلس مجوز تردد درخط ویژه را ندارد

  • طعنه محسن تنابنده به ماجرای سیلی زدن نماینده مجلس به یک سرباز+فیلم

  • رمضانی: هر جا ارزش شهدا حفظ نشود، هویت و انسانیت از بین می‌رود

  • قصاص پسر خاله جنایتکار

  • چرا سگ‌ها استخوان‌ را دفن می‌کنند؟

  • دانش‌آموزان بخوانند؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی 7 بهمن

  • ترکیب پرسپولیس برای دیدار مقابل آلومینیوم اعلام شد

  • خدمات غیرحضوری باید به صورت مداوم توسط واحدهای تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد

  • آمریکا معافیت موقت تحریمی برای جنبش انصارالله یمن صادر کرد

  • 5 کولبر ایرانی مفقود شده در مرز ترکیه، جان باختند

  • برگزیدگان سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

  • دیدار خانواده دانشمند شهید محسن فخری‌زاده با رهبر معظم انقلاب

  • حکم قصاص یک قاتل در دزفول اجرا شد

  • دبیر ستاد تنظیم بازار: 4 میلیون تن کالای اساسی در گمرک و بنادر است

  • تشریح توانمندی ایران در فناوری کوانتوم از زبان علی اکبر صالحی

  • مستند اختر فیزیکدان ایرانی ساخته شد

  • نیاز به ابزارهای قانونی برای قرنطینه افراد مشکوک به کرونا

  • حضور تماشاگر در المپیک توکیو در ابهام قرار گرفت

  • به دنبال رفع موانع قانونی صدور احکام بازنشستگان غیرهیات‌علمی دانشگاه‌ها آغاز شد

  • کدام مواد غذایی برای تقویت ریه و سیستم ایمنی بدن مفید هستند؟

  • شروع بررسی علنی لایحه بودجه در مجلس از ۱۴ بهمن

  • طرح بایدن برای مذاکره مستقیم با ایران!

  • ۷۲۰۰۰ خانوار مددجو فاقد سرویس بهداشتی و حمام مناسب

  • ماجرای انتشار تصویر تنبیه بدنی دانش‌آموز منطقه طارم سفلی چه بود؟

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم